Annons

Vilken serviceverkstad är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har gått och funderat på om jag skulle lämna in min EOS 50D samt tre objektiv för att kalibrera för att få den bästa skärpan.

Nu är det inget som jag tycker fungerar dåligt men tänkte att det kanske är bra att göra det.

Nu har jag förstått att det kanske inte alltid blir bra så det är nog ingen bra tanke !
 
Senast ändrad:
Nej, det finns inga sådana krav. Det räcker att äga en kvalificerande utrustning. Det finns sedan olika nivåer beroende på hur många pro-hus du har, platina, guld och silver (för denna nivå kvalificerar även 40D).

nja.. på http://cpn.canon-europe.com/content/services/faqs.do står det:

"The European CPS programme is designed for the benefit of European imaging professionals who work regularly with Canon professional photo and video products. "
 
nja.. på http://cpn.canon-europe.com/content/services/faqs.do står det:

"The European CPS programme is designed for the benefit of European imaging professionals who work regularly with Canon professional photo and video products. "

Visst står det så.
Men! Det krävs faktiskt inte något företag för att kvalificera för medlemskap.

Är själv CPS-medlem (även om jag nu faktiskt jobbar som fotograf).
Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt var jag läste det.
Men faktum är att medlemskapet är personligt, och inte kopplat till någon organisation.
Har t.o.m. för mig att organisationer/företag inte kan vara medlemmar (har försökt att hitta källan där jag läste det, men inte lyckats).
 
Väntetider

Det retar mig lite att man måste ha CPS medlemskap för att få rimliga tider på service, har man fotografering som inkomst kan jag visserligen förstå att det finns en gräddfil.
Samtidigt äger en amatör sällan flera kamerahus (vilket verkar vara krav för CPS) och får snällt vänta den tid det tar för verkstan att serva grejerna.

När det tar 5 veckor eller uppenbarligen mer innan verkstäderna över huvudtaget undersöker produkterna ser inte jag det som något annat än mycket dåliga rutiner i kombination och eller underbemanning.

Som parentes kan jag säga att jag fick problem med tangentbordet på min bärbara dator (Compaq), fick ett nummer till HP, de bokade en service, skickade hem en tomkartong som jag skulle lägga i datorn och lägga på posten, inom fem dagar hade jag fått tillbaka den reparerade datorn. Några dagar senare blev jag uppringd av HP och fick frågor om vad jag tyckte om servicen.
Helt suveränt, det kallar jag smidigt!

Jämför man med Canons service för en tre gånger så dyr kamera är det ju skam.
 
Lämnade in kameran idag, kunde ta upp till två veckor att få veta vad det är för fel och ett kostnadsförslag.
Nu är det bara att hålla tummarna att det inte blir så dyrt, och att det inte tar alltför lång tid.
 
Hm, fick ett mejl från RCC idag där det stod att min produkt är under reparation...
Hade förväntat mig ett kostnadsförslag som de sa när jag lämnade in den, och att få veta vad det är för fel.
Nu är det väl bara att hoppas att det inte tar alltför lång tid innan den är färdig då, och att det inte blir alltför dyrt.
 
Hm, fick ett mejl från RCC idag där det stod att min produkt är under reparation...
Hade förväntat mig ett kostnadsförslag som de sa när jag lämnade in den, och att få veta vad det är för fel.
Nu är det väl bara att hoppas att det inte tar alltför lång tid innan den är färdig då, och att det inte blir alltför dyrt.

Mailet betyder i praktiken att arbetet är påbörjat.
Inte alls omöjligt att du får ett kostnadsförslag.

Vore jag du skulle jag ringa och kolla för säkerhets skull.
 
De kommer inte att kräva dig på pengar utan ett kostnadsförslag. Mailet kan innebära att de börjat kolla på det för att kunna ge ett kostnadsförslag.

Mvh, Anton.
 
Nedan bifogad text är det kostnadsförslag som jag fick från Canon.
Vet inte om jag ska laga kameran, eller om det är dumdristigt för att den kommer att rasa inom en snar framtid.
Jag är inte intresserad av någon XXXD kamera, och har inte råd med mer än 5000:- just nu, ser inte 60D som något alternativ heller.

Så frågan är, tror ni att kameran kommer att dö inom ett år, eller är det stor chans att den får ytterligare några år?


001 EOS 40D BODY ############ 3.616,23
Utbyte: Elektr.bussystem
Komplett justering
Allmän rengöring
Kontroll enl. felbeskrivning 1.519,99
PCB ASS'Y, MAIN
PCB ASS'Y, DC/DC
PCB ASS'Y, BOTTOM 2.096,24
TILLBEHÖR . . : 1 ögonmussla
1 bärrem
1 laddbart batteri

Byte av Main PCB, DC/DC PCB och PCB Assy Bottom
behövs samt komplett justering och funktionstest.
OBS! Kameran är mycket dammig och innehåller en
hel del sandliknande partiklar vilket gör att vi
tyvärr inte kan lämna någon garanti på utförd
reparation då risken för eventuella framtida
följdfel är överhängande.
002 EF 50MM 1.8 II 22137446 190,00
Kontroll enl. felbeskrivning 190,00
TILLBEHÖR . . : 1filter.
Allmän rengöring och funktionstest erfordras.
Nettosumma : 3.806,23 Moms 25,00 %: 951,55 Summa : 4.757,78 SEK
 
Lovade ju att komma med en uppföljning om hur det gick med reparationen av min kamera...
Valde att skrota den, med tanke på att de inte gav någon garanti på reparationen då de ansåg att följdfel skulle komma framöver.
 
Ja, kameraverkstäderna vet exakt hur mycket stålar de kan krama ur en. Ingen mördande konkurrens i den branschen precis. :-(

Jag hade nyligen min 5D inne för reparation på RCC i Göteborg. Det kostade ungefär lika mycket som kamerans värde på begagnat-marknaden. Jag tror inte att det är en slump.

Tillägg: Kvalitén på själva arbetet var det dock inget fel på.
 
Skönt att det gick att rädda din iallafall.
Kändes som en för stor chansning att ge 4 700:- för en reparation som skulle kunna sluta med en kamera som rasar inom någon månad eller så...
 
Om jag får gissa lite så beror de höga kostnaderna på att nya delar behövs. De nya delarna är antingen sådana som även används i nyare kameror, och har således ett högt värde i förhållande till priset på den äldre kameran, eller så används inte delarna i nyare kameror och måste således tas fram speciellt för ändamålet att reparera äldre kameror vilket ger en högre kostnad. Detta är bara en teori, men jag tror det är lite trångsynt att bara säga att verkstäderna kramar kunderna på pengar pga. bristande konkurrens.
 
Detta är bara en teori, men jag tror det är lite trångsynt att bara säga att verkstäderna kramar kunderna på pengar pga. bristande konkurrens.

Klart att man sätter det pris som man tror kunden kan betala med hänsyn till den konkurrens som finns. Så fungerar det ju i de flesta branscher. Dålig konkurrens ger högre pris. Marknadsekonomi kallas det.
 
Klart att man sätter det pris som man tror kunden kan betala med hänsyn till den konkurrens som finns. Så fungerar det ju i de flesta branscher. Dålig konkurrens ger högre pris. Marknadsekonomi kallas det.

Det är klart, och jag sa inget annat heller. Det jag menade var att det kan finnas andra aspekter som avgör också som man får ta hänsyn till.
 
Objektiv som slutat fungera...

Mitt Canon EF-S 18-200mm 3,5-5,6 har slutat fokusera när inzoomningen är på max, måste lämna in den men vart? Det finns inget närmre än 10 mil så jag kommer skicka oavsett så vilket är bäst och billigast? Vill inte betala tusenlappar direkt, fast samtidigt funderar jag på om kameran (EOS 50D) skulle behöva rengöras med, den är 2 år gammal nu och är mest använd nära hästar & mkt damm, tycker den förlorat stinget lite. Någon som gjort en liknande reparation och har koll på vad det kan hamna på?
 
Mitt Canon EF-S 18-200mm 3,5-5,6 har slutat fokusera när inzoomningen är på max, måste lämna in den men vart? Det finns inget närmre än 10 mil så jag kommer skicka oavsett så vilket är bäst och billigast? Vill inte betala tusenlappar direkt, fast samtidigt funderar jag på om kameran (EOS 50D) skulle behöva rengöras med, den är 2 år gammal nu och är mest använd nära hästar & mkt damm, tycker den förlorat stinget lite. Någon som gjort en liknande reparation och har koll på vad det kan hamna på?

Intervision har något de kallar för clean & check för nästan 2 papp
http://www.intervision.se/index.php...iew=article&id=9:checknclean&catid=2&Itemid=3

Min kamera åkte i backen med objektivet före (knappt synlig skada) och det kostade 4700kr och fem veckor för kontroll, injustering och byte av filtergängan, detta på Intervision i Solna.
Detta kunde jag ta på hemförsäkringen annars hade jag avstått.

RCC har väl gott rykte annars, hör med dom för prisförslag
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.