Fredrikpersson
Aktiv medlem
Graal skrev:
Ju mer man späder en finkornsframkallare desto grövre korn ger den. Är inte 1+1 att rekommendera för minsta kornstorlek? Däremot ökar skärpeintrycket vid högre spädning av t.ex Perceptol då konturskärpan blir distinktare och detta förstärks av ringa agitering vilket var precis det du praktiserade. Men kanske är det så att T-kornsfilmer inte reagerar likadant som filmer med traditionellt korn på spädning och agiteringsminskning?
Riktigt att kornet ökar med utspädningen, men min erfarenhet är att kornet fortfarande är tillräckligt fint även för stora förstoringar. I synnerhet med t-kornsfilmer som är finkorninga. "från början". Men din synpunkt äär helt riktig och i allra högsta grad relevant med tanke på den här trådens rubrik.
Den här användningen av Perceptol lärde jag mig efter läsning av Barry Throntons "Edge of Darkness" (Rekommenderas varmt för alla som jobbar med sv/v material). Just konturskärpan - som vår kunnige vän Nils nämner - är en viktig del av den här anvädningen av P-tol. I son bok är Thronton på jakt efter en film som ger både hög konturskärpa (som t.ex Rodinal) men också ett fint korn. Istället för att förklara det med egna ord citerar jag ur Throntons bok (s. 90);
"So what we are seeking is developer using only metol with no restrainer and a low alkaline level activator. Such a developer is Perceptol using simply metol activated only by the alkalinity of its sodium sulphite preservative. But how can this be used? It is a grain reduction developer designed to use high level of sodium sulohite to dissolve away the edges of grain. This leaves the edges "fuzzy" and much less appearent, but also reduscing apparent sharpness.
To do this, it must have a concentrationof 100 grams of sodium sulphiteto each litre of developer. If we dilute the developer, the sodium sulphite concentration falls way below this level. Simulteneously, the xtra dilution adds to the metol´s edge effects apability and increases compensation so that highlights strongly resists blocking up. Burning in, of landscape skies for instance, tends to be noticeably easier with smooth graduation maintained.
The lowered metol concentration and solution alkalinity means longer development times. With faster films these can become inconvinently long. Fortunately, using the developer athigher temperature is perfectly feasible since there is no balance between two differing development agents in the same developer to be upset because of differing reactions to temperature variations.
Grain does increase alittle compared to the undiluted version but is still very fine indeed. Speed is a whisker below general developers but only by perhaps 1/3 step.
And the theory stand up in practice. I have yet to find a film which does not give a critically sharp fine grained print using dilute Perceptol developed negative. T-MAx 100 with its odd charecterstic curve prone to bullet proof highlights and shadow drop out begins to behave with Perceptol 1:3"...." T-Max 400 also loves it. Yoou´ll wonder where the grain went if you use AGFA APX25 in a 1:3 mix and get gorgeous tonality."
Efter att ha använt denna kombination (ptol 1:3 och TMX) som standardframkallare i flera år kan jag intyga att det verkligen funkar. Testa gärna och dela med er av era erfrenheter det skulle vara intressant.
/F