Annons

vilken s/v film för stora förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Ju mer man späder en finkornsframkallare desto grövre korn ger den. Är inte 1+1 att rekommendera för minsta kornstorlek? Däremot ökar skärpeintrycket vid högre spädning av t.ex Perceptol då konturskärpan blir distinktare och detta förstärks av ringa agitering vilket var precis det du praktiserade. Men kanske är det så att T-kornsfilmer inte reagerar likadant som filmer med traditionellt korn på spädning och agiteringsminskning?

Riktigt att kornet ökar med utspädningen, men min erfarenhet är att kornet fortfarande är tillräckligt fint även för stora förstoringar. I synnerhet med t-kornsfilmer som är finkorninga. "från början". Men din synpunkt äär helt riktig och i allra högsta grad relevant med tanke på den här trådens rubrik.

Den här användningen av Perceptol lärde jag mig efter läsning av Barry Throntons "Edge of Darkness" (Rekommenderas varmt för alla som jobbar med sv/v material). Just konturskärpan - som vår kunnige vän Nils nämner - är en viktig del av den här anvädningen av P-tol. I son bok är Thronton på jakt efter en film som ger både hög konturskärpa (som t.ex Rodinal) men också ett fint korn. Istället för att förklara det med egna ord citerar jag ur Throntons bok (s. 90);

"So what we are seeking is developer using only metol with no restrainer and a low alkaline level activator. Such a developer is Perceptol using simply metol activated only by the alkalinity of its sodium sulphite preservative. But how can this be used? It is a grain reduction developer designed to use high level of sodium sulohite to dissolve away the edges of grain. This leaves the edges "fuzzy" and much less appearent, but also reduscing apparent sharpness.

To do this, it must have a concentrationof 100 grams of sodium sulphiteto each litre of developer. If we dilute the developer, the sodium sulphite concentration falls way below this level. Simulteneously, the xtra dilution adds to the metol´s edge effects apability and increases compensation so that highlights strongly resists blocking up. Burning in, of landscape skies for instance, tends to be noticeably easier with smooth graduation maintained.

The lowered metol concentration and solution alkalinity means longer development times. With faster films these can become inconvinently long. Fortunately, using the developer athigher temperature is perfectly feasible since there is no balance between two differing development agents in the same developer to be upset because of differing reactions to temperature variations.

Grain does increase alittle compared to the undiluted version but is still very fine indeed. Speed is a whisker below general developers but only by perhaps 1/3 step.

And the theory stand up in practice. I have yet to find a film which does not give a critically sharp fine grained print using dilute Perceptol developed negative. T-MAx 100 with its odd charecterstic curve prone to bullet proof highlights and shadow drop out begins to behave with Perceptol 1:3"...." T-Max 400 also loves it. Yoou´ll wonder where the grain went if you use AGFA APX25 in a 1:3 mix and get gorgeous tonality."

Efter att ha använt denna kombination (ptol 1:3 och TMX) som standardframkallare i flera år kan jag intyga att det verkligen funkar. Testa gärna och dela med er av era erfrenheter det skulle vara intressant.

/F
 
lukin[SvartVitt] skrev:
Nu hamnar vi off-topic, men det skulle vara kul att veta hur nedgången fördelar sig mellan svartvitt, dia och negativ färgfilm. Misstänker att svartvit film, som är en "entusiastprodukt" minskat mindre än de båda andra.

Tror (eller hoppas i alla fall) att det är tvärtom. SV/V var redan en nischprodukt. Det var åtminstone inte negativ färgfilm.

/F
 
Graal skrev:
Sättet du framkallar på (temperaturskillnader, stoppbadskoncentration, framkallningstid) spelar större roll.

Det där med stoppbadkoncentration har jag aldig hört talas om, spelar ph avmattningen av stoppbadet också roll? Är det variationer i framkallningstid beroende på hur snabbt det tar stopp? eller vad?

Björn: Om du vill ha riktigt finkornigt så tänk storre negativformat. 35mm film är tänkt för att vara smidigt. Men 6x45 eller 6x7 ger betydligt mer korn per bild.

Det beror väl på vad du plåtar.
 
Småbild med mellanformatskänsla får jag med Ilford Pan F soppad i Kodak Xtol. Värt att nämna är kanske att jag inte använder stoppbad, utan avbryter framkallningen lite tidigare och sköljer ganska fort i vatten.
För att inte tala om hur finkornigt det blir om man går upp i format till 6x6 eller så..
 
Fredrik Calabrese skrev:
Det där med stoppbadkoncentration har jag aldig hört talas om, spelar ph avmattningen av stoppbadet också roll? Är det variationer i framkallningstid beroende på hur snabbt det tar stopp? eller vad?

Man har vid försök kunnat visa att en koncentration av 5% ättiksyrelösning ger avsevärt grövre korn än den koncentration som rekommenderas 0,7%. Slarva alltså inte när du mäter upp ditt stoppbad?

Om temperaturen i framkallren är 20 gr och stoppbadet har 24 gr eller mer medför det också grövre korn. Att ha samma temperatur i baden är viktigt.

Förlängd framkallningstid medför också att kornet blir grövre.
 
Det fanns tidigare en variant av Ilfords ID 11 (D76) som hette ID 11 plus. Jag har forskat kring detta och nu hittat det som var skillnaden mot vanlig ID11 (D76). Det var på en spansk hemsida. Man hade helt enkelt bytt ut metolen mot fenidon i en koncentration av 0,3 gr per liter och fick då ID 11 plus. Jag använde själv denna framkallare lite när den fanns och den gav ett tydligt finare korn än vanlig D76 på t.ex Tri-X utan att man behövde sänka dess känslighet.
 
Hur är reciprocitetsegenskaperna hos Efke 25 filmen? Är lite nyfiken på den filmen men i och med att den har så låg känslighet så är reciprocitetsfallering något som skulle kunna ställa till det (som ibland är ett problem med Efke 100 för mig).
 
alf109 skrev:
Usch då, dålig dynamik och taskiga valörer.

Ja man måste nog se bilden i original och inte som ett scannat negativ, men vad gäller kornigheten stämmer det nog att det blir lika kornlöst, dock inte lika platt, vasst och kliniskt rent som man kan uppleva i digitalfoto.
 
Galaxens President skrev:
Hur är reciprocitetsegenskaperna hos Efke 25 filmen? Är lite nyfiken på den filmen men i och med att den har så låg känslighet så är reciprocitetsfallering något som skulle kunna ställa till det (som ibland är ett problem med Efke 100 för mig).

Här finns lite information om bl.a Efke-filmerna men jag hittar inget om reciprocitétsegenskaperna. KB25 är ingen 25 ISO film utan den heter från början KB14, alltså 20 ISO. Mina erfarenheter säger dock att den vid normal- eller minusframkallning bör exponeras efter 12-16 ISO och att den vid plusframkallning möjligtvis kan exponeras efter 20 ISO. Det bör alltså vid sämre ljusförhållanden och stor nedbländning bli fråga om reciprocitétskompensering för denna film. Jag ska leta i mina gömmor efter gamla datablad, det följde förr med fina sådan för Efkes filmer. Hittar jag något ska jag återkomma om detta. Jag har med en bild på Fotokemikas hemsida som är kopierad på deras Fineprint-papper. Man kan skicka in bilder dit och om fler har bilder som framställts med deras material kan man skicka dom per mejl: [email protected] i max pixelstl 350x350.
 
Senast ändrad:
Kul att man kan skicka in bilder. Ska det vara fotokemika hela vägen eller räcker det med film eller papper? Gillar de där bilderna du tagit med Heliar 15mm från Läen.

Det där med känslighet tar jag alltid med en nypa salt och provar mig fram. Däremot är jag lite osäker hur jag ska testa reciprocitetsfalering vid långa slutartider smidigt. Någon som har tips?

Surfade runt lite (läs googlade på: Efke 25 reciprocity failure) och hittade att uttalande om att den var jämförbart med Tmax 100, Ilford Pan F 50 och ACROS rörande reciprocitet. Verkar som om reciprocitetsavvikelser för långsamma filmer såsom 25 asa är mindre än för snabbare (Efke har jag hittat data som verkar funka och de är betydligt värre än för Tmax 100). Good News alltså.
 
Galaxens President skrev:
Kul att man kan skicka in bilder. Ska det vara fotokemika hela vägen eller räcker det med film eller papper?

Det går ju aldrig att kolla men det räcker nog om det enbart är papper eller film. Bilden från Läen är fö fotograferad med T-Max 100 men kopierad på Fineprint. Provade att skicka en bild till med mejl nyss men jag fick tillbaka mejlet, det gick inte att nå mottagaren. Vet inte vad det beror på? Någon annan som försökt nyligen eller vill testa nu?
 
Testade först med artgallery(a)fotokemika.com men det studsade (notera att www.fotokemika.com verkar inte längre finnas). Sedan försökte jag med artgallery(a)fotokemika.net och det har inte studsat tillbaka.

Jag angav att det var Tmax film jag använt och Fotokemika Papper för säkerhets skull. Hade ingen bild jag var tillräckligt nöjd med tagen med både film och papper från dem.
/R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.