Annons

vilken s/v film för stora förstoringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xplash

Aktiv medlem
Vilken film rekomenderar ni om man vill göra så stora förstoringar som möjligt utan att de blir för korniga??
 
T-Max 100, Delta 100 eller Fuji Acros 100 bland de filmer som finns brett tillgängliga. I princip en smaksak vilken av dem du väljer. De är alla moderna t-kornsfilmer med liknande egenskaper.

Vill du ha extremt fint korn är det Technical Pan som gäller. Men jag tror inte den tillverkas längre. En skanning från Technical Pan ser nästan ut som en digitalkamerabild.

Någon här på FS hade hört ryktas att Ilford håller på att utveckla en Delta 25. Det blir nog en killer.

Vill du ha fint korn är det viktigt att exponera och framkalla rätt.
 
Kodak Plus-X är en ganska grovkornig film för sin känslighet. Men kornet är snyggt liksom hos Efke 100 som också är en relativt grovkornig film. Kodak T-Max 100 är finkornigare men inte bättre än t.ex Ilford FP-4 som dessutom har snyggare korn. T-kornsfilmernas platta korn är i min smak inte så snyggt, jag gillar de traditionella filmernas runda korn bättre. Det ger en annan typ av bildupplevelse men det är en smaksak och kanske måste man syssla mycket med bild för att se skillnaderna? Av de filmer som nämnts tidigare skulle jag välja Efke 25. Den har tillräckligt fint korn (klart finare än T-kornsfilmerna kring 100ISO) och har dessutom en svårslagen tonåtergivning som jag tycker kommer fram ganska bra i Davids länkade bild ovan.
 
Jag vill nog också slå ett slag för EFKE 25 om man vill ha en riktigt stor förstoring och fin tonskala.

Även t max 100 gillar jag men om jag måste välja så blir det nog efkefilmen, framförallt för tonskalans skull.

Ytterligare exempel på efke-25 bild har du i länken nedan. Den är tagen med mellanformatskamera men utsnittet är inte så mycket större än 24 x 36.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=272716

/F
 
Fredrik Calabrese skrev:
framkallaren spelar också stor roll för hur kornet blir i slutändan.

Bra och viktig synpunkt.

Jag har hittat en bra kombination för fina, jämnt graderade negativ. Funkar otroligt bra på Tmax 100.

Det jag använder är Ilfords Perceptol utspädd 1+2 eller 1+3. Agitera 30 s inledningsvis och sedan en gång per minut (10 s.). Med den här utstädningen och agiteringen blir Perceptol kompenserande, dvs den framkallar dåligt exponerade partier starkare än områden med hög exponering. Detta ger negativ som har en mera lätthanterligt kontrastomfång. Speciellt bra med T Max 100 och 400 som har en tendens att få ogenomträngliga högdagrar.

Väl värt att testa.

/F
 
På tal om film , filmförsäljningen har gått ner 30% bara det senaste året(n?) .. ok knappast någon nyhet men ganska stora siffror..
Synd som fasiken.

Mvh Ale
 
Fredrikpersson skrev:
Bra och viktig synpunkt.

Jag har hittat en bra kombination för fina, jämnt graderade negativ. Funkar otroligt bra på Tmax 100.

Det jag använder är Ilfords Perceptol utspädd 1+2 eller 1+3. Agitera 30 s inledningsvis och sedan en gång per minut (10 s.). Med den här utstädningen och agiteringen blir Perceptol kompenserande, dvs den framkallar dåligt exponerade partier starkare än områden med hög exponering. Detta ger negativ som har en mera lätthanterligt kontrastomfång. Speciellt bra med T Max 100 och 400 som har en tendens att få ogenomträngliga högdagrar.

Väl värt att testa.

/F

Glömde en viktig sak. Man måste sänka känsligheten på filmen till ca hälften. Brukar expnera TMax 100 efter 64 ASA när jag använder denna kombination. Allt har ett pris, tyvärr/F
 
Fredrik Calabrese skrev:
framkallaren spelar också stor roll för hur kornet blir i slutändan.

Sättet du framkallar på (temperaturskillnader, stoppbadskoncentration, framkallningstid) spelar större roll. Men det som påverkar mest är filmvalet (känsligheten). Själva framkallaren, vill jag säga, har en mindre inverkan på kornstorleken. Dock ger de sk. snabbframkallarna ngt gövre korn typ Rodinal, Microphen och HC110. Skillnaden mellan finkornsframkallare som t.ex Perceptol, Microdol-X och vanliga utjämningsframkallare typ D76 är mindre. Den största skillnaden mellan finkorns- och vanliga utjämningsframkallare är, som jag ser det, att känsligheten på filmen knappast kan utnyttjas med finkornsframkallare utan man måste öka exponeringen.
 
-Ale skrev:
På tal om film , filmförsäljningen har gått ner 30% bara det senaste året(n?) .. ok knappast någon nyhet men ganska stora siffror..
Synd som fasiken.

Mvh Ale

Synd, men oundvikligt, precis som du själv antyder.

Fast jag försöker se fördelen med detta. Vi kommer att få se ett stadigt minskande utbud de närmsta åren men samtidigt gör det att vi måste lära oss använda de fåtal filmer som finns kvar. Och det är bra i alla fall för min del eftersom jag har en tendens att hoppa mellan olika filmer istället för att lära mig få ut det mesta av en eller några få (fast TMX börjar få den rollen nu). De flesta filmer som finns idag är riktigt bra och kan med rätt exponering, framkallare osv. ge bra resultat.

Men visst kan man sörja när en "gammal vän" försvinner. Jag har ett intimt förhållande med Kodaks Plus-X. Använder den inte så ofta men kan ibland uppskatta den otroligt mycket för dess lagom kornighet och snygga ton (speciellt med gulfilter). Nu finns PX fortfarande kvar men den måste sitta riktigt löst i dessa tider. Betraktar det som en tidsfråga innan den försvinner.

/F
 
Xplash skrev:
Vilken film rekomenderar ni om man vill göra så stora förstoringar som möjligt utan att de blir för korniga??

Hur stora förstorningar?
Vilken kamera och optik?

Neopan Acros är den finkornigaste filmen jag testat, tycker dessutom att den är jämnare än en del andra vg hög och lågdagrar.
 
Fredrikpersson skrev:
............Det jag använder är Ilfords Perceptol utspädd 1+2 eller 1+3............

Ju mer man späder en finkornsframkallare desto grövre korn ger den. Är inte 1+1 att rekommendera för minsta kornstorlek? Däremot ökar skärpeintrycket vid högre spädning av t.ex Perceptol då konturskärpan blir distinktare och detta förstärks av ringa agitering vilket var precis det du praktiserade. Men kanske är det så att T-kornsfilmer inte reagerar likadant som filmer med traditionellt korn på spädning och agiteringsminskning?
 
-Ale skrev:
På tal om film , filmförsäljningen har gått ner 30% bara det senaste året(n?) .. ok knappast någon nyhet men ganska stora siffror..
Synd som fasiken.

Nu hamnar vi off-topic, men det skulle vara kul att veta hur nedgången fördelar sig mellan svartvitt, dia och negativ färgfilm. Misstänker att svartvit film, som är en "entusiastprodukt" minskat mindre än de båda andra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.