Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ritplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har funderat ett tag på att skaffa en ritplatta men inte riktigt sett behovet. Jag gör sällan någon deteljerad retuch och håller inte alls på med illustrationer el. likn. Förutom några enstaka fall varje år så är det bara vid ett återkommande tillfälle som jag verkligen vill förenkla arbetsflödet. Det är en serie på drygt 100 porträtt samt ytterligare ett femtiotal bilder som ska genomgå en enklare retouch samt friläggning. Jag vill gärna inte lägga mer än 1500.- och tror att A5 blir lagom i storlek. Duger en Wacom Bamboo Fun Pen & Touch Medium eller kommer jag att ångra att jag inte köpte t.ex. en Wacom Intuos5 M Touch? Finns det kanske t.o.m. billigare varianter som skulle kunna fylla mitt behov?
 
Min erfarenhet av att köpa ritplatta den var presis som du beskriver att jag ville ha något enkelt som skulle underlätta vissa jobb i bland annat photoshop och jag ska villigt erkänna att det fungerar presis lika bra med musen som det gjorde med pennan o ritbord för nu mer så ligger ritbordet o pennan i nån låda i skrubben . Men som sagt detta är min erfarenhet . För att säga något posetivt oxå så skulle jag rekomendera Bambo en liten smidig ritplatta som duger gott o väl till mindre retuch o annat små pill kostar inte nån större förmögenhet min kostade 800 på Kjell & Co
 
Jag använder den lilla Bamboo och det är mest enklare redigering som görs. Det jag kan önska mig mellan varven är knapparna på brädan för att slippa sitta med en hand på tangentbordet och i den andra ha pennan. Det blir inte det bästa ergonomiskt sett eftersom endera måste tangentbordet stå långt till vänster, snett eller ha armen över ritplattan. Dock när investeringar skulle göras och ekonomin tas hänsyn till så hamnade ny ritplatta långt ner med krassa ögon sett. Dessutom kommer man ju åt några snabbfunktioner via pennans knappar.
Har du råd skulle jag råda dig att köpa den dyrare med snabbknappar eftersom den kommer att hjälpa dig att jobba snabbare. Så många bilder för friläggning är jobbigt ändå. Dock går det med de billigare varianterna också samt är en rejäl skillnad mot mus.
 
Jag köpte mig en beggad Wacom Intuos 4 Large här på forumet för ett tag sen. Trodde först att den kanske skulle vara för stor men det är den verkligen inte.
Idag skulle jag verkligen inte köpa något mindre iaf.

Visst, den tar plats på skrivbordet men samtidigt så använder jag den mycket till surfandet så musen har blivit mindre viktig.

Framförallt så har allt redigerande av bilder blivit mycket enklare med denna.

Och så är det som vanligt....köp billigt köp många gånger, köp dyrt köp en gång...
 
Det där med storleken är helt beroende på hur yviga rörelser man gillar att göra med armen/handen. Jag gör små rörelser och har mappat ner min intous 3 a4 till en a6a i storlek ungefär. Däremot så har jag ingen erfarenhet av tecknande/ målande med stora rörelser heller. Har man det så är stor yta oerhört användbart.
 
Min Intuos är ovärderlig vid retusch. Friläggning vet jag inte hur jag skulle använda den dock, där använder jag personligen musen och olika färgkanaler och andra metoder för att få exakta resultat.
Tänkte du måla runt kanterna? Blir säkert isåfall enklare med en penna än med en mus. Billigare ritplattor har lägre nivå eller ingen tryckkänslighet alls, då försvinner poängen lite som jag ser det.

Att penna är mer naturligt är sant när du kommit in i det, men i början så känns det vanligtvis väldigt ovant o obekvämt. Det blir inte alls som när du sitter vid ett papper eftersom du ritar på en platta samtidigt som du tittar på skärmen.
 
Tänkte du måla runt kanterna?

Jag använder ofta mask och "målar" med kontrasthöjande åtgärder för att frilägga besvärliga motiv så jag tror att ritplatta skulle underlätta även det.

Storlek, pris och funktioner är (som jag misstänkte) väldigt individuellt och jag gissar att A5 eller kanske t.o.m. A6 skulle räcka i storlek. Däremot gissar jag att jag skulle sakna en del funktioner i Intuos om jag köper Bamboo. Jag ska försöka värdera era tips, fundera lite till, och sedan får vi se om jag gissar rätt ;) Tack för ert engagemang!
 
Aha. Well.. Jag skulle personligen inte tycka att penna vore jättenödvändigt där heller.. Har du senaste photoshop? Snabbkommandot hur du enkelt kan bara dra och högerklicka för att ändra storlek på penseln, höja opacity eller hårdhet vilket jag tycker gör det betydligt enklare/snabbare att jobba med musen gör det verkligen bättre med mus.
men det är verkligen individuellt hur man gör i photoshop och du måste nog testa själv för o ta reda på vad du får ut av det.
 
Jag har precis bytt från Windows till Mac. Tidigare har det funkat helt OK med mus men jag tycker inte det är helt optimalt. Nu har jag Apples Magic Mouse och jag är inte riktigt kompis med den än. Jag gillar att man kan använda gestures m.m. direkt på musen men för redigering så ligger den inte bra i handen och den har en helt annan friktion mot ytan/musmattan. I stället för att använda en annan mus för redigering så är jag inne på att komplettera med en ritplatta/penna i stället.
 
Jag kör en trådlös Wacoom Bambo Pen&Touch hemma till Mac och en Intous 3 på Windows på jobbet. Jag upplever inga skillnader vad gäller precision och liknande. Jag använder dem främst för att inte använda musen för mycket, det är bra för lederna att växla.

Själva touch-funktionen är helt ok om man bara ska scrolla på hemsidor och liknande. Den slår inte Apples Touch Pad.
 
Intous 5 small

Jag skaffade en Intous 5 small, touchversionen. Jag gjorde inköpet inför ett lite större jobb och det betalade sig verkligen. Min arbetstakt gick upp enormt. Framförallt märkte jag skillnad i arbetet med penslar och sudd (måla fram grejer ur masker t.ex.), alltså ingen detaljerad retouch. När jag ritar på vanligt papper gör jag ofta små rörelser bara med handleden och storlek small passar mig utmärkt. Jag har justerat in så jag har två snabbkommandon på hjulet, zoom och penselstorlek. Jag är vänsterhänt när jag ritar och högerhänt med musen så jag kan nu arbeta med båda händerna samtidigt. Med musen gör jag mer markeringsjobb och pannar i bilden när jag är inzoomad.

Med lite genomtänkta arbetsflöden och några macron här och där och den här plattan så har jag ökat min produktivitet helt klart. Helt klart värt det på redigeringsintensiva jobb.

/Sam
 
Jag skaffade en Intous 5 small, touchversionen. Jag gjorde inköpet inför ett lite större jobb och det betalade sig verkligen. /Sam

Jag har som sagt ett årligt återkommande projekt med enklare retuch och friläggning på ca 150 bilder. Jag försöker givetvis göra så mycket som möjligt redan vid fotograferingen, men det är "on location" så lite efterarbete kommer det att bli.

Har suttit och "torr-redigerat" på papper i A5 och A6-storlek och det känns som det blir ganska stora rörelser redan vid A5. Större kommer jag definitivt inte att behöva.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.