Annons

Vilken rätt har jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie-S

Medlem
Hej!

Jag arbetar nu tillfälligt som lärarvikarie på en skola. Har fotat några av eleverna både till elevernas och lärarnas förtjusning(eleverna går i lågstadiet och i förskoleverksamhet). Har till och med blivit uppmuntrad att fota/dokumentera mer för att senare arrangera en utställning på skolan.
Självklart kommer jag se till att få föräldrars godkännande eftersom det finns många elever från andra kulturer.
Men en lärare påstod att dessa bilder som tas under min arbetstid tillhör skolan. Eller han ville iallafall påvisa sin makt och försöka göra mig medveten om att jag inte kunde göra hur jag ville med bilderna.
Detta gav mig ett samvete och det känns inte längre lika lustfyllt att fota eleverna eftersom jag kanske bryter mot någon lag/praxis.
Jag använder min egen kamera/film och framkallar själv ur egen plånbok. Fotar på raster och på tid då jag själv inte skulle arbetat aktivt.

Vilka rättigheter har jag? Och vad kan jag säga om någon annan kommer med liknande anklagelser?

Hjälp skulle uppskattas.

Om du går till kiosken under arbetstid och köper en korv, tillhör den skolan också..?

Så länge du inte är anställd av skolan som fotograf så ser jag inte hur dina bilder kan tillhöra någon annan än dig.

Detta var egentligen en svår och lätt fråga att besvara.

Först det lätta.

Det ingår inte i din arbetsuppgift att fotografera.

Du fotograferar på din fritid.

Du betalar material och framkallning själv.

Då är bilderna ovillkorligen dina !

Sen till det svåra.

Man kan ju alltid diskutera det lämpliga i att fotografera på skolan, utan att ha fått ett tillstånd. Det kan ju faktiskt finnas barn på skolan, som lever under skyddad identitet eller av andra skäl inte borde deltaga på bild. Det kan ju också finnas, som du skriver, kulturella skäl till att barnen inte skall fotograferas. Det bästa är väl ändå att fråga rektor, och få dennes godkännande.

/Pingo

Om skolan uttryckligen har bett dig ta dessa bilder, eller om det står i ditt anställningsavtal att du är anställd som fotograf, då kan de kräva rätten till dina bilder. Men då ska de både betala film och framkallning, eller på något sätt baka in dessa utgifter i din lön. Och om du använder din privata fotoutrustning ska du har ersättning för slitage och värdeminskning på denna.

Om så ej är fallet kan du be läraren i fråga att dra åt h*elvete rent ut sagt.

/Joakim

Svar till Pingo

En skola räknas som allmän plats och där krävs inga fototillstånd what so ever, lika lite som man behöver fototillstånd för att fota på stan!

/Joakim

Ja just ja! Glömde att skola är allmän plats, tack! Och vid tillfället så svarade jag läraren att så länge jag betalar så kan jag göra vad jag vill med bilderna(förutom att kanske ge de till en bildbyrå där det krävs tillstånd av alla porträtterade).
Tror inte jag kommer vilja ha betalt heller. Då har jag ett rent samvete, även för framtida bruk av bilderna.

Och jag kommer att respektera att vissa av barnen jag fotograferar kanske inte får delta eftersom de flesta inte är svenska och att deras religion eller andra skäl kan störa.

/Freddie

Tror inte att det är så enkelt som att skolan är en allmän plats, det är den faktiskt inte.
Vidare är jag inte heller säker på att du får fotografera eleverna utan att först ha deras föräldrars tillstånd där även ev framtida bruk diskuteras.
Tom elevfotona som tas i skolan i början av terminen ska först godkännas av föräldrar. Så var det i alla fall för mina ungar här i Malmö.
Vare sig du använder din egen kamera o dyl så skulle du nog ha tillstånd från rektor innan du började plåta.

Jo eva, det är så enkelt som att en skola är en allmän plats. Men det betyder nu inte att man kan gå omkring och fotografera hur som helst, självklart måste man respektera att en skola är en arbetsplats för både lärare och elever.Men det verkar inte vara något problem för Freddie som till och med blivit uppmuntrad att ta sina bilder.

Att en skola, som i ditt fall, går ut och ber föräldrarna om lov innan klassfotografering verkar vara ett exeptionellt hänsynstagande från skolledningen. Men kanske har de haft problem med föräldrar som klagat. Eller också är det en privatskola, för där kan säkert helt andra regler gälla än i den kommunala skolan.

/Joakim

Föresten, förklara gärna varför man inte skulle få fotografera på en skola!

Senast ändrad:
Ex I somras den 3 juni stötte jag på en hel skola som hade friluftsdag (ej mina söners skola) och såg det som ett utmärkt tillfälle att fotografera aktiviteten. Hann ta 2,3 bilder innan en lärare kom och ville prata. Efter att ha förklarat att bildrna var till "En dag i Sverige" rekommenderade han att jag talade med rektorn innan fler fotos tog.
Under min pratstund med rektorn där jag också tog upp offentlighetsprincipen och även den hänsyn som bör tas till ex religion, skyddad identitet mm så talade rektorn tydligt om att det var OK på idrottsplatsen just pg offetlighetsprincipen men hade varit förbjudet att fotografera på skolområdet vilket enligt honom ej låg under benämningen "allmän plats" då eleverna går där under lärare och personals ansvar.

Eva: Det låter inte som att du är särskillt källkritisk... jag håller inte en sak för sann bara för att EN person har sagt så, att han råkar vara rektor på en skola spelar mindre roll, det finns så många som inte vet vad dom pratar om, och är villiga att vrida och vända på saker så att det passar just dem..

Detta har varit uppe ett par gånger tidigare och jag vill minnas att slutsatsen då blev att du får fotografera vad du vill - utom skyddsobjekt - så länge du står på allmän plats. Därmed inget sagt om vad som är lämpligt...

Se även denna artikel i frågan: http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746 där det dock sägs att en skola inte är allmän plats men det innebär i så fall att du inte kan fortografera så länge du står på skolans område, står du utanför får du fotografera hur mycket du vill.

Argumentet om skyddad identitet o.s.v. är givetvis relevant speciellt om bilderna ska publiceras men drar man det till sin spets skulle den hänsynen innebära att man inte kan ta bilder över huvud taget på allmän plats på ett sådant sätt att okända personer är identifierbara.

Liza skrev:
..men hade varit förbjudet att fotografera på skolområdet vilket enligt honom ej låg under benämningen "allmän plats" då eleverna går där under lärare och personals ansvar.

Hmmmm, detta låter konstigt. Så länge barnen är i skolan - även under en idrottsdag, med lärare på stan etc - är de under skolans ansvar. Att som rektorn koppla ihop detta ansvar med vad som är tillåtet att fotografera tycker jag låter som att ge sig själv alldeles för stor betydelse...

Att skolans lokaler och område inte ska betraktas som allmän plats låter rimligt utifrån andra aspekter som att personalen kan avvisa störande personer och besluta om vilka som har tillträde till lokalerna etc.

För att återgå till ursprungsfrågan tycker jag att man som anställd alltid ska kolla med arbetsgivaren innan man börjar fotografera. Om inte annat för att undvika långt allvarligare diskussioner än den om personlig integritet...

Joakim, jag gjorde ingen bedömning om det var tillåtet att fotografera eller inte. Jag påtalade bara att det kan vara olämpligt att göra detta. Det är möjligt att man inte behöver ha tillstånd av rektor, men fortfarande tycker jag att det tillhör god sed att fråga först och fota sedan.

Sen är jag lite tveksam till att en skola är en "allmänplats", då allmänheten inte har tillträde till skolan. En skola är en arbetsplats där skolans elever samt lärare har tillträde. Men du kan också ha rätt.

/Pingo

Jag tror inte skolan är allmän plats.
Det är lärares arbetsplats och även elevernas!

Jag tog ledigt en dag för att se hur min son hade det i skolan. Passade på att ta med mig kameran. Tog några bilder när de idrottade (inomhus) och även på skolgården. Tog inte lång stund innan två lärare tryckte upp mig mot en vägg och undrade vad jag pysslade med.
Därefter var jag med på lektion (utan att fota). Mitt under lektionen knackade det på dörren och jag blev utkallad. Där stod rektorn och undrade vad jag pysslade med....

Hur som helst kom vi överrens (efter mitt egna förslag) att samtliga bilder som jag tagit ej skulle publiceras eller vidarbeordras varken i pappersform eller digitalt. Jag skrev en försäkran och skickade den sedan till rektorn.

Var har jag lärt mig av detta?

Jo, fråga alltid rektor först! Begär ett skriftligt tillstånd!

Sedan vet jag inte vad rektorn pysslade med under skolavslutningen när det togs 3000 bilder av 400 fotografer utan tillstånd....

Låter som ett aningen märkligt sätt att få föräldrarna att känna sig välkomna i skolan...

Är man så orolig för att bilder från skolan ska spridas, (man börjar ju så smått undra vad dom sysslar med där nu för tiden..), borde man informera föräldrarna om detta innan de kommer till skolan för att delta. Att som förälder ta med kameran i en sådan situation är ju minst sagt naturligt. (Får eleverna ha med kamera och hur ska man hantera det faktum att kameramobiler snart kommer att ligga i elevernas fickor..?)

Det är länge sedan mina barn gick i skolan men aldrig att jag hörde ett ifrågasättande av att föräldrar tog bilder när vi var med på dagis eller i någon aktivitet med skolan. Tvärt om vill jag minnas att det var uppskattat...

Jag håller med dig Jan.
Känndes väldigt olustigt då jag faktiskt är knuten till skolan via mina barn.
Jag var ju inte en okänd människa som sprang omkring.

Vad jag har förstått så här i efterhand så har pedofildebatten (och då främst bilder på nätet) skapat denna "hysteri". Avsikten är ju att skydda eleverna naturligtvis. Sedan anar jag att rektorn "vill ha ryggen fri". Tror nog mest hon var rädd om sin position främst. X antal föräldrar ringer henne efter en sådan incident.
Eleverna kommer hem och berättar "det var en farbror som fotograferade oss under gymnastiken idag..." Varpå x antal föräldrar omedelbart ringer lärare och rektor för kontroll vad avsikten med fotosessionen var.

Både positivt men faktiskt också negativt. Jag tog inte med mig kameran på skolavslutningen...

Så är det.

upphovsrätt

Upphovsrätt är en djungel!
Men med högskolepoäng i ämnet tolkar jag det som följande:

Bilder som du tar ( med eller utan tillstånd ) tillhör dig ( i ditt fall som lärare, annat om du är anställd som fotograf ) ingen kan ta i från dig rätten till bilderna, ingen kan heller publisera, sälja etc. bilderna vidare utan ditt tillstånd. ( närstående rättigheter 5 kap / fotografilagen)

MEN

Sedan 1994 ska din bild uppnå verkshöjd för att vara skyddad, att bestämma vad som är ett verk eller bara ett "vanligt" fotografi är i stort sett omöjligt att värdera om man är amatör ( dvs inte tjänar pengar på sina bilder, alt har blivit publiserad ett antal ggr)

= Du har rätt till dina bilder pga. att de är ett flöde av din personlighet.

Det är en helt annan femma vad du sedan gör med dem ( svårt att rabla alla alternativ).

Ser det som svårt att du skulle kunna använda bilderna till andra syften än med skolutställningen. Då behöver du förmodligen barnens/ föräldrarnas tillstånd, men var rektor kommer in i bilden kan jag inte se, ens om det var han som betalt film och framkallning.

Och bara för att det finns 300 "fotografer" på en skolavslutning betyder inte att de alla har rätt eller har rätt till vad som helst med sina bilder. Skillanden är väl att de till 99% är avsedda att hamna i familjealbumet.

/ Marie Lithén

Thomas - du har säkert rätt, jag vet manlig personal som för säkert 10 år sedan jobbade på fritids och inte kände att de kunde ta upp barnen i knät. Att behöva känna "misstanken" var värre än att ett barn som behövde tröst ibland inte fick det.....

Vaksamheten mot pedofili är berättigad - vem kan ifrågasätta det - men man kan fråga sig hur det påverkar barnens självbild om de känner att helt vanlig gymnastik är något att vara "rädd för" i den bemärkelsen.

Jag håller med dig Jan.
Tror nog att vi silar mygg och sväljer elefanter ibland.
De största bovarna och brotten sker nog i hemmets lugna vrå. Men det är lättare att attackera en medelålders man med kamera.

Likadant är det numera när jag är ute och vandrar i skog o mark. Förr hade jag hund som sällskap. Nu har jag bara kameran vilket inte ger mig samma självklara anledning att strosa runt....

Re: upphovsrätt

M.H.L skrev:

Och bara för att det finns 300 "fotografer" på en skolavslutning betyder inte att de alla har rätt eller har rätt till vad som helst med sina bilder. Skillanden är väl att de till 99% är avsedda att hamna i familjealbumet.

/ Marie Lithén

Mina bilder avsåg också att hamna i familjealbumet. Trots det "attackerades" jag av tre personer.
Vad är skillnaden på skolavslutningen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar