Annons

Vilken programautomatik har D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
Underlig tråd som sagt. P-läget ger ju också full kontroll över bländare och slutartid om man använder det rätt och har fördelen av att vara snabbast i vissa lägen.

Då är väl Matrixmätning av ljuset så mycket mera svärmor, ni kör väl spot eller handhållet hoppas jag.

I alla fall, det är skillnad på P-läge och motivprogram, och just därför finns det ena men inte det andra på D300.

Jag föredrar ändå att köra i A-läget, då jag dels vill ha kontroll över vilken bländare jag fotar med, och dels så kan man i trixiga situationer (då det även kan vara bråttom) går att (med en custominställning i kameran ändrad) tidskompensera direkt med det bakre hjulet, utan att behöva fumla efter exponeringskompensationsknappen. Men, alla har vi olika preferenser...

Mushkot skrev:
Jag föredrar ändå att köra i A-läget, då jag dels vill ha kontroll över vilken bländare jag fotar med, och dels så kan man i trixiga situationer (då det även kan vara bråttom) går att (med en custominställning i kameran ändrad) tidskompensera direkt med det bakre hjulet, utan att behöva fumla efter exponeringskompensationsknappen. Men, alla har vi olika preferenser...

Precis, med alla anpassningsmöjligheter i D300:an så kan ju alla skapa sitt favoritarbetssätt, din liknar något jag själv skulle kunna tänka mig i många lägen.

Det jag reagerade över är att det inte skulle vara PK att köra P för andra än svärmödrar med en D300...

Mushkot skrev:
Det där var en mycket bra idé. Såg att du också hade en D200. Var ställer man in detta?

Zotamedu skrev:
Det där var en mycket bra idé. Såg att du också hade en D200. Var ställer man in detta?
B5, Går att välja on, off eller on(auto reset). Väljer man det sistnämnda(vilket jag gjort) nollar kameran exponeringskompen så fort man stänger av kameran, bra för oss tankspridda...

Zotamedu skrev:
När jag testade lite på min D200 ändrades inte exponeringen när jag pillade utan när jag ändrade bländare ändrades även slutartiden. Då måste man ju dessutom gå in och använda EV om man tycker att kameran gör fel vilket blir massa extra justeringar mot vad man hade gjort om man fotade M. Själv litar jag på ljusmätaren i min D200 och den gör mig sällan besviken men tycker man annorlunda en kameran är det ju onekligen lättare att fota med M.

Hej Gustaf!

Jäpp, det håller jag med om vid alla tillfällen då man inte kan lita på exponeringsmätaren eller av andra anledningar vill frångå de värden som den inbyggda exponeringsmätaren ger är manuellt snabbare/enklare, det som skiljer är att vid andra rattvridningen måste man i P-läget hålla in en knapp.
Vid alla andra tillfällen är det snabbare/enklare med P-läget.

Micke.

Mushkot skrev:
B5, Går att välja on, off eller on(auto reset). Väljer man det sistnämnda(vilket jag gjort) nollar kameran exponeringskompen så fort man stänger av kameran, bra för oss tankspridda...
Låter som något för mig. Glömmer ofta att jag ändrat på inställningar. Har hänt mer än en gång att man tar upp kameran och ska fota så står den på M med bulb. Tack för tipset. Ska genast fixa till det.

P-läget är bra att ha ibland, själv har jag alltid kameran inställd på "P" när den startas upp, då kan jag slänga upp den och i princip bara trycka utav, väldigt värdefullt tillsammans med Auto-Iso när man har och göra med ögonblicksbilder.

Annars vrider jag in A eller S efter vad jag skall fota efter jag startat kameran.

P-läget är som sagt bra vid ögonblicksbilder, och är inget jag räknar som fruganläget eller motivprogram.

Motivprogram är väl sådant som finns på instegskameror och kompakter.

/kent

Re: Re: PASM och inte motivprogram

tormig skrev:
Ja! Här har vi ännu en självutnämd, självbelåten expert som minsann vet att alla "riktiga" fotografer de kör minsann med m,s, och a! P, det är för kärringar!

Skärp dig, riktiga fotografer använder väl en separat spotmeter och en kamera med ett anständigt format, minst 9x12, eller hur?

Nämen hoppsan! Där fick man sig en känga bara för att man var gift med en kvinna som inte kan eller vill lära sig vad bländare och slutartid är för nåt. Hon vill bara snabbt och enkelt kunna ta kameran för att plåta en bild av mig tillsammans med barnen ibland. Då är det ohyggligt mycket enklare att snabbt vrida över till P.

Och du Torbjörn, med ditt inlägg i debatten så kan man knappast kalla dig för självutnämnd eller självbelåten expert. Brukar inte stoppa in personer i fack efter snabba bedömningar men i ditt fall så är jag nästan benägen att göra ett undantag. Frågan är bara vilket? Men netiketten förhindrar mig att ens vilja nämna vilka tänkbara alternativ som finns. På vilket sätt tycker du att du tillför den här tråden något kreativt?

Till slut så lämnar jag tillbaka tråden till det som det verkligen handlade om. Nämligen att D300 har inte några motivprogram *ler*

iSolen.se skrev:
Hur 17 gör man det på en 300? pekfingerhjulet är omöjligt att hantera med handskar, det ligger för djupt.

Då får du köra utan handskar.
Eller förlita dig på någon av kamerans autolägen.

Är det inte för kallt kan jag tippsa om att de tunnaste arbetshanskarna i läder fungerar hjälpligt.

Micke.

Rawshooter skrev:
Många inlägg men inte så många svar på dina frågor. Visst kommer D300 finnas på hyllan hos dom handlare som haft D200:an. Hade inga problem att få tag i min över disk trots att nätbutikerna har slut. Det verkar vara bättre fart nu än när D200 kom.

Vet inte om du har fått svar på detta än, ser inget i tråden. D300:an har kommit i många ex nu.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6815712

Scandinavian Photo har gott om dem, i alla fall i Bankeryd och Mölndal. Men den finns i alla butiker. Finns också på internet.

Finns också i kit med 18-200 och 18-70.

alex.odman skrev:
Vet inte om du har fått svar på detta än, ser inget i tråden. D300:an har kommit i många ex nu...
Tackar för informationen!

Jag såg att Japanphotos butik vid Drottningtorget i Göteborg hade den hemma för samma pris som de flesta andra handlare så nu är kameran inhandlad. Jag har aldrig haft Nikon förut men jag förstår redan märkets popularitet. Vilken genomarbetad Menylogik och vilken bra bruksanvisning! Och för all del, vilken kompetent kamera...men det visste jag ju redan.

Skall man klaga på nåt är det än så länge bara placeringen av det främre "inmatningshjulet", det skulle sitta mycket bättre bakom/ovanför avtryckarknappen. Objektiv-infästningen var inte heller lika bra som på min gamla Pentax... :)

Aton_ skrev:

Skall man klaga på nåt är det än så länge bara placeringen av det främre "inmatningshjulet", det skulle sitta mycket bättre bakom/ovanför avtryckarknappen. Objektiv-infästningen var inte heller lika bra som på min gamla Pentax... :)

Det där med inmatningshjulet verkar vara ett problem för många... jag har aldrig haft problem med detta, men så har jag ju alltid kört med Nikon också. =)

Angående fattningen så är det Nikons svaga sida. =D

alex.odman skrev:
Det där med inmatningshjulet verkar vara ett problem för många... jag har aldrig haft problem med detta, men så har jag ju alltid kört med Nikon också. =)

Aha, där ser man, nyheter för mig!

alex.odman skrev:

Jag lär mig aldrig, varje gång vrider jag först åt fel håll. Det sitter i ryggraden, ska nåt loss då vrider man åt vänster. Så är det på Canon jag använde innan jag började fota digitalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar