ANNONS
Annons

Vilken programautomatik har D300?

Produkter
(logga in för att koppla)
PASM och inte motivprogram

PASM finns väl på alla moderna systemkameror. Det trådskaparen menade var de motivorienterade programen ex gubbe, berg, macro osv. Finns väl inget behov av dessa. Merparten av alla d200-d300 kör väl ändå på läge m, s, a???
P slänger jag först på när jag lämnar över den till frugan!

Re: PASM och inte motivprogram

Boyracer skrev:
PASM finns väl på alla moderna systemkameror. Det trådskaparen menade var de motivorienterade programen ex gubbe, berg, macro osv. Finns väl inget behov av dessa. Merparten av alla d200-d300 kör väl ändå på läge m, s, a???
P slänger jag först på när jag lämnar över den till frugan!
Ja! Här har vi ännu en självutnämd, självbelåten expert som minsann vet att alla "riktiga" fotografer de kör minsann med m,s, och a! P, det är för kärringar!

Skärp dig, riktiga fotografer använder väl en separat spotmeter och en kamera med ett anständigt format, minst 9x12, eller hur?

Re: Re: PASM och inte motivprogram

tormig skrev:
Ja! Här har vi ännu en självutnämd, självbelåten expert som minsann vet att alla "riktiga" fotografer de kör minsann med m,s, och a! P, det är för kärringar!

Skärp dig, riktiga fotografer använder väl en separat spotmeter och en kamera med ett anständigt format, minst 9x12, eller hur?

Tja, köper man en D200,300 eller liknande så tyder det väl på ett visst fotointresse där man själv är intresserad av att ta kontroll över slutresultatet och därför ej har nytta av de s.k. programlägena.

Om sedan Marcus har en fru som ej är fotointresserad så är det väl käckt att ställa den på P så att kameran får bestämma i dessa fallen hur bilden ska bli.

Så innan man spyr galla ( vilket forumet sväller över av ) över någon annan, kanske det kan vara på sin plats att ta sig en funderare på vad personen kan mena innan man kastar sig ut med sina förutfattade meningar för att i detta fallet försöka skaffa sig en "mest politiskt korrekta inlägget-medalj"?

Programautomatik på en D300 eller en SLR för övrigt...svärmorsläget...

M, S, och A ger kontroll. P är ett läge där man inte riktigt vet var man får. De olika automatiklägena...ger de verkligen något? Jag fick de aldrig att funka bra på min D70.

Vid köp av en semiproffskamera har nog Nikon förutsatt att användaren förstår sig på "kameratänket" och inte behöver ratta fram till nattläget som ger längre slutartider, porträttprogrammet som ger ett lågt bländartal och landskap som tvärt emot ger ett högt bländartal osv. Användaren som köper en D300 förväntas kunna hantera M, S, A, om inte, använd P.
Vari-lägena finns inte på någon ratt, finns inte heller i någon meny. Har inte gjort det på D100, D200 och inte nu heller på D300 eller övriga toppmodeller. Närmast idag ligger D80 som har det, mest troligt pga att det är en instegsmodell där man ska lära sig "kameratänket".

Senast ändrad:
Aton_ skrev:
Vad tror/vet ni om det här med kameratillgången då? Sista stycket i mitt första inlägg... Kan man räkna med att kameran kommer att finnas i lager framöver? Har det inte alltid varit väntetider på Nikons senaste DSLR-modeller?

Många inlägg men inte så många svar på dina frågor. Visst kommer D300 finnas på hyllan hos dom handlare som haft D200:an. Hade inga problem att få tag i min över disk trots att nätbutikerna har slut. Det verkar vara bättre fart nu än när D200 kom.

Rawshooter skrev:
Många inlägg men inte så många svar på dina frågor. Visst kommer D300 finnas på hyllan hos dom handlare som haft D200:an. Hade inga problem att få tag i min över disk trots att nätbutikerna har slut. Det verkar vara bättre fart nu än när D200 kom.
Det är lite värre med D3:an, jag har väntat på den sedan november.

iSolen.se skrev:
Programautomatik på en D300 eller en SLR för övrigt...svärmorsläget...

M, S, och A ger kontroll. P är ett läge där man inte riktigt vet var man får. De olika automatiklägena...ger de verkligen något? Jag fick de aldrig att funka bra på min D70.
Dessa styr ju inte bara över tid/bländare, utan även över inställningarna för JPG, såsom kontrast, färg, skärpning MM. Fotar man i RAW gör det alltså ingen skillnad ändå.

Mushkot skrev:
Dessa styr ju inte bara över tid/bländare, utan även över inställningarna för JPG, såsom kontrast, färg, skärpning MM. Fotar man i RAW gör det alltså ingen skillnad ändå.

De gör mer än så, ljusmätning, blixtbeteende mm ändras också, ta tex extremfallet motljus.

Tyckte det var svårare fota med de lägena för man slogs mot automatiken. Tror faktist att de lägena är en broms för lärandet.

iSolen.se skrev:
De gör mer än så, ljusmätning, blixtbeteende mm ändras också, ta tex extremfallet motljus.

Tyckte det var svårare fota med de lägena för man slogs mot automatiken. Tror faktist att de lägena är en broms för lärandet.
Klart det bromsar utvecklingen! Man har ju noll koll på resultatet...

Kan se en poäng med dessa motivprogram på en kompaktkamera där man själv inte har möjlighet att ställa in bländare och slutartid själv. Jag använde det aldrig på min kompakt och har därför inte alls saknar det på min D200 som nästan alltid är inställd på A.

Rawshooter skrev:
Tack för ett värdefullt svar!

Aton_ skrev:
Kanske om man är synskadad... Vi andra kan se bilden och Exif-info strax efter att vi tagit bilden.
Vad har synskada att göra med detta? Jag menar att man inte har nån aning om vad kameran kommer att hitta på, så därför är det bättre att ställa själv så att man har kontroll på resultatet. När man kan sitta och läsa EXIF är ju skadan redan skedd...

Aton_ skrev:
Nikon skriver om D300 att P-läget har ett flexibelt program vad nu det innebär.

Jag använder nästan enbart P-läget (svärmorsläget) på min K10:a, jag kan inte se att det skulle hämma min kretivitet eller göra att jag har mindre koll.
Har lagt bländaren på tummhjulet och tiden på det främre hjulet (kanske inte är möjligt på D300), kamerans egen exponeringsmätare lär ni väl använda även om ni kör M-läget, som "riktiga" fotografer gör.

Micke.

Nu har den här tråden gått helt offtopic och inriktat sig på huruvida de olika lägena är accepeterade eller inte.
Självklart är M-läget mer kontroll för fotografen och P-läget mindre kontroll då du inte själv bestämmer bländare och slutartid utan kameran väljer det den tycker för situationen är den mest exakta exponeringen för att återge situationen så som den var. Det har inget med kreativitet att göra.

Jag jobbar själv som kameraförsäljare och ja, D300 går att få tag på över disk, den.. som alla andra nya toppkameror var inte helt lätt att få tag på i början, många fick ställa sig i kö men Nikon har varit duktiga och pushat ut mycket kameror så nu går den på många ställen att köpa direkt utan att ställa sig i kö.

En riktigt fin kamera är det i alla fall :)

brakke skrev:
Nu har den här tråden gått helt offtopic och inriktat sig på huruvida de olika lägena är accepeterade eller inte.
Självklart är M-läget mer kontroll för fotografen och P-läget mindre kontroll då du inte själv bestämmer bländare och slutartid utan kameran väljer det den tycker för situationen är den mest exakta exponeringen för att återge situationen så som den var. Det har inget med kreativitet att göra.

Jag jobbar själv som kameraförsäljare och ja, D300 går att få tag på över disk, den.. som alla andra nya toppkameror var inte helt lätt att få tag på i början, många fick ställa sig i kö men Nikon har varit duktiga och pushat ut mycket kameror så nu går den på många ställen att köpa direkt utan att ställa sig i kö.

En riktigt fin kamera är det i alla fall :)

Men i P-läget på åtminstånde K10:an kan jag ju välja vilken tid eller bländare jag önskar, desutom kan jag ju anpassa automatiken efter fyra olika förval.
Spelar det någon roll om det står M eller P när jag ändå väljer tid eller bländare efter behag.

Micke.

Lawson skrev:
Men i P-läget på åtminstånde K10:an kan jag ju välja vilken tid eller bländare jag önskar, desutom kan jag ju anpassa automatiken efter fyra olika förval.
Spelar det någon roll om det står M eller P när jag ändå väljer tid eller bländare efter behag.

Micke.
När jag testade lite på min D200 ändrades inte exponeringen när jag pillade utan när jag ändrade bländare ändrades även slutartiden. Då måste man ju dessutom gå in och använda EV om man tycker att kameran gör fel vilket blir massa extra justeringar mot vad man hade gjort om man fotade M. Själv litar jag på ljusmätaren i min D200 och den gör mig sällan besviken men tycker man annorlunda en kameran är det ju onekligen lättare att fota med M.

jonasy skrev:
Nikon tänker nog så att om man behöver programautomatik så är D300 mer kamera än vad man behöver.

Nu undrar ju jag om inte dessa moder (macro, porträtt, sport, landskap) ger sig på hur auto-fokusen jobbar oxo?

Är det inte så att Porträttläget prioriterar saker nära kameran?

Själv tycker jag att den här tråden spårat ur rätt ordentligt sjukt snabbt. Man blir väl för fan inte bättre fotograf bara för att man kör i A,S eller M-läget på kameran. Vet man hur kameran funkar kan man väl mycket väl använda macro, porträtt och landskap.

Det är väl ingen skilnad mot att själv knåpa ihop samma mode i sin D300?

Lawson skrev:
Jag använder nästan enbart P-läget (svärmorsläget) på min K10:a, jag kan inte se att det skulle hämma min kretivitet eller göra att jag har mindre koll.
Har lagt bländaren på tummhjulet och tiden på det främre hjulet (kanske inte är möjligt på D300), kamerans egen exponeringsmätare lär ni väl använda även om ni kör M-läget, som "riktiga" fotografer gör.

Micke.

Hur 17 gör man det på en 300? pekfingerhjulet är omöjligt att hantera med handskar, det ligger för djupt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar