Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken processor??

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Hej, vilken processor lämpar sig bäst för bildbehandling ; Intel® Core i3-3240 eller AMD FX-6100 6-Core Processor. Har läst en massa på nätet men blir inte klokare......

Tack på förhand!!

i3-3240, om du frågar mig.

Grejjen är att AMD inte längre kan konkurrera med Intel överhuvudtaget ärligt talat.

AMDs arkitektur är dock intressant om man bygger maskiner med _fler_ än fyra CPU-platser. Men med fyra CPU-platser eller färre så är Intel tämligen ohotade idag.

Läste just att "det inte ens är någon tävling"......

Vi är ju på fotosidan. Säger man att nåt suger så öppnar man samma religiösa debatter som alltid. Därför ändrade jag. ;)

Men visst är det så, FX-6100 blir duktigt utklassad av tillochmed i3-2100T som är en "nedklockad" och strömsnål variant av i3 avsedd för laptops, medan FX-6100 är en krafthungrig best ;)

Lätt att bara ta ett test och säga att så är det, medans val av processor kan skilja sig markant i vilket arbetsområde den ska användas.

i3 funkar galant och spöar skiten ur AMD:n i enkeltrådade program, medans AMD:n gör det samma mot i3:an i flertrådade.
i3:an går inte att klocka, medans detta går med AMD:n. Dock blir den väldigt energislukande då, vilket är kännetecknet på FX-serien.

Lätt att bara ta ett test och säga att så är det, medans val av processor kan skilja sig markant i vilket arbetsområde den ska användas.

i3 funkar galant och spöar skiten ur AMD:n i enkeltrådade program, medans AMD:n gör det samma mot i3:an i flertrådade.
i3:an går inte att klocka, medans detta går med AMD:n. Dock blir den väldigt energislukande då, vilket är kännetecknet på FX-serien.

Nu verkar ju förvisso Ivy-versionerna av i3 klippa 4100 och 6100 även i, exempelvis, Cinebench-testerna såeee...

Intressant! Är photoshop ett enkelttrådat program? Hur är det med spel rent generellt med tanke på val av processor?

Spel är oftast enkeltrådade (Battlefield 3 t.ex. är ett undantag), medans Photoshop och andra "grafiska" program oftast är flertrådade nu för tiden.

Spel är oftast enkeltrådade (Battlefield 3 t.ex. är ett undantag), medans Photoshop och andra "grafiska" program oftast är flertrådade nu för tiden.

Jag skulle inte vilja kalla PS för flertrådat. VISSA filter och liknande i PS kan använda flera kärnor... men inte särskilt bra.

Lightroom har ju vett att lägga ut en tråd per bild vid exporter och liknande, men är i övrigt relativt fåtrådat.

Jag skulle inte vilja kalla PS för flertrådat. VISSA filter och liknande i PS kan använda flera kärnor... men inte särskilt bra.

Lightroom har ju vett att lägga ut en tråd per bild vid exporter och liknande, men är i övrigt relativt fåtrådat.

Från Adobe:

"Photoshop generally runs faster with more processor cores, although some features take greater advantage of the additional cores than others. There is a law of diminishing returns with multiple processor cores: The more cores you use, the less you get from each additional core. Therefore, Photoshop doesn’t run four times as fast on a computer with 16 processor cores as on a computer with four cores. For most users, the increase in performance provided by more than six cores doesn't justify the increased cost."

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb...cs4-cs5.html#main_Use_a_fast_enough_processor

Kan väl tillägga att jag själv har fått ett snabbare arbetsflöde med snabbare processor och fler kärnor. Dock använder jag mycket filter som du nämnde.

Från Adobe:

"Photoshop generally runs faster with more processor cores, although some features take greater advantage of the additional cores than others. There is a law of diminishing returns with multiple processor cores: The more cores you use, the less you get from each additional core. Therefore, Photoshop doesn’t run four times as fast on a computer with 16 processor cores as on a computer with four cores. For most users, the increase in performance provided by more than six cores doesn't justify the increased cost."

http://helpx.adobe.com/photoshop/kb...cs4-cs5.html#main_Use_a_fast_enough_processor

Kan väl tillägga att jag själv har fått ett snabbare arbetsflöde med snabbare processor och fler kärnor. Dock använder jag mycket filter som du nämnde.

Ja, precis "Generally" är nyckelordet. Precis som jag sa så är inte allt i PS kapabelt att flertråda.

Kan väl (på samma OT-sätt) tillägga att min intelmaskin är snabbare än din AMD (Ja, jag gissar...).. oavsett antal kärnor.

Men, jag gissar att ingen av oss sitter på "lågbudgetprocessorer" som trådstartaren är intresserad av?

Ja, precis "Generally" är nyckelordet. Precis som jag sa så är inte allt i PS kapabelt att flertråda.

Kan väl (på samma OT-sätt) tillägga att min intelmaskin är snabbare än din AMD (Ja, jag gissar...).. oavsett antal kärnor.

Men, jag gissar att ingen av oss sitter på "lågbudgetprocessorer" som trådstartaren är intresserad av?

Jag tror inte din intel-maskin är snabbare än min intel-maskin. :)
Har fortfarande den snabbaste burken här på FS. ;)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=47351&page=73

Så nej, jag har inte lågbudget-variant. Men fortfarande så ger fler kärnor fördelar i Photoshop, enligt Adobe själva.

Jag tror inte din intel-maskin är snabbare än min intel-maskin. :)
Har fortfarande den snabbaste burken här på FS. ;)
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=47351&page=73

Jag har förvisso bara en [email protected]+GTX680 i min huvudsakliga arbetsmaskin.. men jag har ju den här stående under skrivbordet bredvid....

http://i49.tinypic.com/6xw6jk.jpg

...med 256GB ECC RAM

I morgon kväll skall just for the hell of it installera photoshop på den... jag tror den kommer att göra hemska saker med ditt resultat. Skall vi gissa på strax under 2sek?

Men, nu är vi brutalt långt ifrån ämnet.

Jag står fast vid att i3'an är ett bättre val än AMD-processorn oavsett om man skall spela eller köra photoshop. (Även om jag tycker att trådstartaren borde försöka hitta lite mer pengar till en Ivy Bridge-baserad i5-modell.)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto