Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken (prisvärd) vidvinkelzoom till interiörbilder?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

JerryKallstrom

Aktiv medlem
Precis som rubriken säger: Vilken prisvärd och vettig vidvinkelzoom för interiörbilder (hus, lägenheter, restauranger, gym m.m.) till min Canon 1100D (APS-C) skulle ni rekommendera av dessa listade nedan:


  • Tokina AT-X Pro 11-16mm f/2,8 DX
  • Tokina AT-X 12-24/4 DX II
  • Tokina AT-X 12-28/4 PRO DX (kommer i sommar)
  • Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF
  • Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM för Canon
  • Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
 
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Den är bättre än alla de andra (möjligen med undantag av Tokina 11-16mm).

Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM om du vill komma billigare undan. Notera 4,0-5,6, inte 3,5.
 
Jag hade Tokina 12-24 på D300 förut. Riktigt fin!
Gillar ej Tokina 11-16 pga den korta zoomen på bara 5 mm.
Mvh jensa
 
Precis som rubriken säger: Vilken prisvärd och vettig vidvinkelzoom för interiörbilder (hus, lägenheter, restauranger, gym m.m.) till min Canon 1100D (APS-C) skulle ni rekommendera av dessa listade nedan:
...

Jag jobbar en del med mäklarfotografering.
Jag försöker att undvika kortare brännvidder än 20 mm på "FF". Vilket motsvarar 12,5 mm på ditt hus.
Men! Det finns situationer när det behövs kortare brännvidder.
Då är varenda millimeter viktig.
Ljusstyrkan är däremot inte lika viktig då du ändå måste blända ner till f/8 för skärpdjupets skull.
Därför är min rekomendation att du satsar på Canon-gluggen.

Kan tilläggas att jag har haft ett Tokina 11-16/2,8.
Riktigt bra glugg.
 
Jag jobbar en del med mäklarfotografering.
Jag försöker att undvika kortare brännvidder än 20 mm på "FF". Vilket motsvarar 12,5 mm på ditt hus.
Men! Det finns situationer när det behövs kortare brännvidder. Då är varenda millimeter viktig.

Ljusstyrkan är däremot inte lika viktig då du ändå måste blända ner till f/8 för skärpdjupets skull.

Därför är min rekommendation att du satsar på Canon-gluggen.

Kan tilläggas att jag har haft ett Tokina 11-16/2,8.
Riktigt bra glugg.

Skulle du t.o.m. rekommendera att köpa båda gluggarna eller Canon i första hand och Tokina i andra hand (kan spontant tycka att brännvidden upp till endast 16 mm känns snålt tilltagen)?

Vad tror du eller någon annan när det gäller den kommande Tokina AT-X 12-28/4 PRO DX (kommer i juni) som har ett skapligt brännvidsomfång på hela 12-28 mm (19-45 mm FF)? :)

DPREVIEW-länk: http://www.dpreview.com/news/2013/03/15/Tokina-to-ship-12-28mm-F4-DX-lens-in-April-2013

Tokina-länk: http://www.tokinalens.com/news/press/N0000020/

Cyberphoto-länk: http://www.cyberphoto.se/?https://www.cyberphoto.se/info.php?article=atx1228ca
 
Skulle du t.o.m. rekommendera att köpa båda gluggarna eller Canon i första hand och Tokina i andra hand (kan spontant tycka att brännvidden upp till endast 16 mm känns snålt tilltagen)?
...

Det beror på användningsområde och ekonomi.
Tokina 11-16 passar ju bättre till vissa typer av fotografering pga sin klart större ljusstyrka.
Men för mäklarjobb eller liknande så kan den sista millimetern helt klart göra skillnad i vissa lägen.

Ett alternativ som jag tycker är mer intressant och vettigare, och som helt klart kan fungera är Tokina 11-16/,8 och Canon 17-40/4L USM.

Det ger mer i både omfång och ljusstyrka än kombon 11-16 och 10-22.

Kan tilläggas att jag själv använder 17-40/4L USM ihop med 1Dx för mäklarjobb.
(Anledningen till att jag kör 1Dx och inte 5D är att jag gör mycket sportjobb, annars så hade 5D mkII eller mkIII funkat utmärkt för mäklarjobb).
 
Det beror på användningsområde och ekonomi.
Tokina 11-16 passar ju bättre till vissa typer av fotografering pga sin klart större ljusstyrka.
Men för mäklarjobb eller liknande så kan den sista millimetern helt klart göra skillnad i vissa lägen.

Ett alternativ som jag tycker är mer intressant och vettigare, och som helt klart kan fungera är Tokina 11-16/,8 och Canon 17-40/4L USM.

Det ger mer i både omfång och ljusstyrka än kombon 11-16 och 10-22.

Kan tilläggas att jag själv använder 17-40/4L USM ihop med 1Dx för mäklarjobb.
(Anledningen till att jag kör 1Dx och inte 5D är att jag gör mycket sportjobb, annars så hade 5D mkII eller mkIII funkat utmärkt för mäklarjobb).

Tack... nu blev det intressant, men samtidigt lätt frustrerande ;-)

Saken är den att jag i dagsläget inte äger en FF-kamera, utan en APS-C (Canon EOS 1100D + EF-S 18-55 IS) samt har i dagsläget en begränsad ekonomi... så jag tänkte i.o.m. att jag och frugan inom en relativ snart framtid (typ från i sommar) ska flytta utomlands och som ett extrajobb där på plats tänkte jag erbjuda mig som en frilansande mäklarfotograf och övrig interiörfotografering då vi har upptäckt mycket undermåliga och amatörmässiga mäklarbilder som vi har sett därifrån i största allmänhet - typ av mäklarna/säljarna själva och utan vare sig anpassad fotoutrustning eller kunnande :)

Så min budget inledningsvis innan min ekonomi tillåter inköp av både FF-kamera och bättre kvalitetsgluggar är någonstans 6-8000 kr - antingen en fabriksny glugg eller två begagnade?!?
 
Finns det några fler husmäklarfotografer och/eller interiörfotografer som kan komma med fler förslag och inputs på vidvinkelzoomar som ett komplement till mitt befintliga EF-S 18-55 IS till mig som nybörjare med begränsad ekonomi som i dagsläget kan lägga 6-8000 kr på antingen en fabriksny glugg eller två begagnade?!?
 
Canon 10-22

Jag har ingen erfarenhet av mäklarfoto med 10-22, däremot är jag otroligt nöjd med det för landskap. Lite oskarpa kanter på 10mm vidöppet, syns inte vid t.ex. f8.

Snabb fokus! Kan inte tänka mig ett bättre vidvinkel för crop sensor. Rekommenderas varmt :)
 
Av de föreslagna objektiven har jag bara erfarenhet av Canon 10-22, men det är riktigt bra. Övertygad att du blir nöjd om du väljer den.
Viss försiktighet rekommenderas vid fotografering med de kortaste brännvidderna eftersom perspektivet i ytterkanterna på bilden blir lite förvridet. Å andra sidan kan du trolla små rum så att det ser riktigt stora ut med detta objektiv :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.