Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken prisklass för skärmkalibrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
Om man inte har en dyr Eizo-skärm utan en billig "pc-paketskärm" (platt), kan man klara sig undan med en billigare kalibrator som Spyder2Express och Pantone Huey (båda med ett pris på 1000 kr), eller bör man ta steget upp till dyrare kalibratorer som Monaco Optix och Eye-One Display 2? (Sistnämnda modeller med ett pris strax under 3000 kr.)

MVH / Gunnar
 
Hej

Har själv en Eye-One Display 2 och är mycket nöjd.

Min Dell Latitude D505 visar färgerna rätt felaktigt och hadde jag inte haft monitorn kalibrerad så skulle jag inte kunna andvända den datorn för att redigera bilder.

Kan annars rekomendera att man kan vara flera som delar på en montitor kalibrator. Själv så kaliberar jag inte monitorn så ofta.

// Fredrik
 
Jag snor tråden och undrar också hur mycket bättre en spyder 2 suite är jämfört med expressen. Suiten kostar 1700:- på scanidnavian momsat å klart.
 
Hej!

Som jag fattat så är det endast programvaran som skiljer sig åt för Spydern. Men jag kan inte lova det 100%.
Själv valde jag en Eye-one 2 framför spydern.

Mvh

Peter
 
mr_rockster skrev:
Frågan är hur mycket bättre programvaran är... Om det gör någon skillnad..

MVH

Johan

Hej

Skillnaden mellan programvaran till Spyder2Express och den till Spyder2Pro är inte så stor, lite fler inställningsmöjligheter i pro-versionen Resultatet från de bägge är i stort sett lika. Spindeln är densamma
 
Enkelt svar, dyrare är bättre, billig är bättre än ingen alls ;-) Själv har jag en Pantone Huey, och den gjorde ett mycket bättre jobb, än när jag försökte ställa in själv. Jag är ju bara amatör, så för min del räcker det att det är någorlunda korrekt, och dom billigare är ju mer automatiska (både bra och dåligt), men är nöjd med den.
 
Framförallt brukar det vara features som skiljer, som att Pro versionen stödjder kalibrering av dubbla skärmar, och absolut vitpunkt och luminens.
 
Monaco Optix försvinner (ersätts av Eye-One Display 2)

Enligt den gemensamma hemsidan för Gretag-Macbeth och X-Rite, kommer kalibratorn Monaco Optix (X-Rite) att ersättas av Eye-One Display 2 (Gretag-Macbeth). Ett alternativ mindre att välja på alltså. Valet står nu därför mellan den dyrare Eye-One Display 2, samt de billigare Sypder2Express (ColorVision) och Pantone Huey (Gretag-Macbeth).

Ingen som har jämfört?

"Through the integration process we have chosen to migrate Monaco OPTIX to Eye-One Display 2, providing us with a platform to build a family of solutions, improving measurement consistency and product connectivity. Orders for Monaco OPTIX will be taken until December 1, 2006."

http://www.xrite.com/productIntegration.aspx?id=607
 
Är lite osäker på om man har nytta av en perfekt kalibrerad skärm då synen liksom hörsel och lukt är högst individuell mellan olika människor. Den kalibrerade skärm jag upplever som perfekt kan grannen tycka annat om, eller är jag helt fel ute? Sinnena är ju högst individuella och den perfekta högtalaren är ju oxå bara perfekt för den som upplever den så.
 
mr_rockster skrev:
Jag snor tråden och undrar också hur mycket bättre en spyder 2 suite är jämfört med expressen. Suiten kostar 1700:- på scanidnavian momsat å klart.
'

Skillnaden som jag kunde se är väl att om du köper Suite så kan du äcen kalibrare din skrivare.

Annars är det väl som någon redan skrivit exakt samma "kalibrator" apparat.

Dessutom så lyckades jag att kalibrera dubbla skärmar även fast jag köpte Spyder2Express.

Med grafikkort från ATI så var det inga problem.

JAg kalibrerade skärm nr 1 , sen döpte jag om den filen till NEC.icc sedan kalibrerade jag den andra och döpte den till LG.icc, dessa två lade jag sedan in i färgprofilsfliken på respektive skärm.

Fungerar perfekt.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Är lite osäker på om man har nytta av en perfekt kalibrerad skärm då synen liksom hörsel och lukt är högst individuell mellan olika människor. Den kalibrerade skärm jag upplever som perfekt kan grannen tycka annat om, eller är jag helt fel ute? Sinnena är ju högst individuella och den perfekta högtalaren är ju oxå bara perfekt för den som upplever den så.

I och för sig rätt, men finessen är ju inte att man skall få "rätt" färger, utan att man skall veta exakt vilken färg man får. Med korrekt kalibrerad utrustning ser samma bild likadan ut på olika skärmar, och det blir också samma färger på den utskrivna bilden.
 
Okej! Får se vilken det blir till att beställa för min del då. Ska man kalibrera en skärm så ger alltså expressen i stort sett lika bra resultat men ska man ha dubbla skärmar, kalibrera skrivare etc. så ska man köra suite..
 
Spyder och Gretag ger lite olika resultat.
Jag har båda men föredrar Gretag EyeOne 2.

Spyder ,har tre olika modeller, ger tre olika resultat på samma skärm vilket är något märkligt.
Det är inte färgåtergivningen utan främst kontrastkurvan som får olika utformning.

Även profilerna blir olika stora från de två märkena.

En programvara som anses ge bättre resultat än tillverkarnas egna är Basic colors. Gretag fungerar tillsammans även med detta program vilket Spyder inte gör.

Mikael
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Är lite osäker på om man har nytta av en perfekt kalibrerad skärm då synen liksom hörsel och lukt är högst individuell mellan olika människor. Den kalibrerade skärm jag upplever som perfekt kan grannen tycka annat om, eller är jag helt fel ute? Sinnena är ju högst individuella och den perfekta högtalaren är ju oxå bara perfekt för den som upplever den så.

En uppmätt skärm är alltid mer rätt än en individuell inställd, just för att undvika att skärmen/bilden skall se olika ut så bör skärmen mätas upp och profileras.
Dvs mina bilder skall ses på samma sätt på mina arbetsstationer som hos tryckeriets.
Mikael

PS hur sedan bilden tas fram det är högst individuellt pga kunskapsnivå, färgseende och vilken prägel man vill ha på bilden
 
Hjälp!

Vilken djungel det här är. Jag har en konsumentskärm, Hyundai 19" TFT, som kostade runt 4500 kr för ett år sedan. Skärmen hade fått ganska bra betyg för sin färgåtergivning, dock är jag medveten om att den har sina brister. Hur som helst jobbar jag med ett bokprojekt (som innehåller många fotografier) för tillfället och därför känner jag mig mer eller mindre är tvungen att investera i en kalibrator innan jag börjar tryckanpassa bilderna. Jag har en budget på ungefär 3000 kr, vad rekommenderar ni mig att köpa? Jag vet att det kryllar av sådana här trådar, men jag har beslutsångest och behöver hjälp på traven. :)

PS. Jag kommer antagligen införskaffa en EPSON R2400 det hade varit fint om man kan kalibrera skrivaren också. Ds.

Mvh,

/Christoffer
 
Även jag är lite förvirrad av "djungeln". Och inte blir det bättre om t.ex. Spyders tre olika kalibreringsprodukter ger olika resultat på en och samma skärm...?

Vad skall man införskaffa för kalibreringsutrustning som inte dränerar plånboken helt och hållet? Finns det något optimalt prestanda/pris-förhållande på någon kalibreringsprodukt som kan rekommenderas?
 
Christian Hollmann skrev:
Även jag är lite förvirrad av "djungeln". Och inte blir det bättre om t.ex. Spyders tre olika kalibreringsprodukter ger olika resultat på en och samma skärm...?

Vad skall man införskaffa för kalibreringsutrustning som inte dränerar plånboken helt och hållet? Finns det något optimalt prestanda/pris-förhållande på någon kalibreringsprodukt som kan rekommenderas?

Av alla de kalibreringsutrustningar jag testat har Monaco Optix gett det bästa resultatet, tätt följd av EyeOne Display. Jag gillar programvaran som följer med till Spidern, men tycker att kalibratorn som används inte riktigt är av samma klass som EyeOne Display och Optix är.

Eftersom nu Optix försvinner är det alltså en kvar på toppen, EyeOne Display. Den fungerar t o m bättre än den mer avancerade varianten EyeOne Pro som är betydligt dyrare. Fördelen med Pro-varianten är att man också kan kalibrera skannrar och skrivare med den.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.