ANNONS
Annons

Vilken portabel projektorduk ska jag skaffa?

Produkter
(logga in för att koppla)

jjf

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en bildspelsutrustning och skulle gärna vilja ha tips på vilken storlek och typ av portabel projektorduk man ska satsa på om man har en publik på runt 50 personer.
Vad är dina erfarenheter och vad använder du?
Projektorn blir förmodligen en Epson med 16:9-format.
 
Det är en knepig fråga som bl.a. har att göra med hur ljusstark din projektor är, vilken kontrast den har, hur ljust eller mörkt det är i lokalen, hur publiken sitter (brett eller smalt), var din projektor står.

En 2 meter bred duk kan vara tillräckligt stor, den är fortfarande möjlig att få in i en bil med lite tur. Men den kräver en hyggligt ljusstark projektor och relativt mörkt i rummet. Projektorfabrikanterna har data för det här, vill minnas att Infocus har en del info på sin hemsida.

Min egen projektor, en Panasonic PTAE 700, är på 1000 Ansi lumen. Den räcker väl till en 1,2 m bred duk i ett skumt rum. Men den är i svagaste laget på en 2 m duk i mörkt rum.

Min erfarenhet säjer mej att duken ska vara vit, slät och ha måttligt hög s.k. gain.
Vidare har jag erfarenhet av att gamla pärldukar ska undvikas, skärpan är låg ändå jämfört med en diabild. Dessutom blir betraktningsvinkeln väldigt smal. Även s.k silverdukar är mindre lämpliga eftersom de kan ge fula reflexer i ett band över duken beroende på hur publiken sitter i förhållande till projektorn. Detsamma gäller en del andra vita blanka dukar.
 
Det blev en Kingpin

Tack Sten för ditt svar.
Det blev en Kingpin 2 meter stor stativduk (större gick inte in i bilen) och den funkar toppen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.