Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Panasonic?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michi.

Ny medlem
Är ganska grön på digitalkameror, men hade beslutat mig för en Panasonic DMC-FZ8. Den verkade ha det som vi behöver. Rejäl zoom, hyfsat snabb och bra bildkvalitet. Men så upptäckte jag att det kommer en ny version som heter DMC-FZ18 med mer zoom. Vet nu inte vilken jag ska välja. Förlorar jag något på att välja den nya med mer zoom. Jämförde på http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/popup/compare_products/index.html

Men eftersom jag inte är så duktig på kameror, så var det lite luddigt för mig. Någon som vill hjälpa till med lite synpunkter?

Frågan är hur mkt av zoomen man egentligen kan/tänker använda. Det senaste är väl att de tävlar om brännvidder på kameror. Olympus har ju också släppt för ett tag sedan som fått lite bättre omdömmen än FZ8. Har själv haft en FZ5, som tog jättefina bilder, men var mindre kul när jag ville börja sköta inställningarna själv. Jag själv zoomar nog bara när jag tar porträtt, annars använder jag benen ;). Vill man fånga rörliga föremål på avstånd, så är jag inte säker på att en kompaktzoom är något att satsa på. -Kanske inte mkt hjälp detta, men ett råd; Ta reda på vad du vill fotografera, om du vill ha mkt manuella inställningar eller vill att kameran ska sköta det själv. Läs och jämför på ex dprewiev

Ps
Jag tycker att DMC L-1 är det självklara valet!;)

Senast ändrad:
Tack för ett snabbt svar! ;) Anledningen att jag tittar på en kamera med lite mer zoom är att det kommer fotas mycket på hundutställningar och bankörning med bil. Där har man ju inte alltid möjligheter att komma så nära. Men sen säger inte 18x zoom mig något om hur mycket närmare jag kommer än 12x zoom.

Det finns säkert någon här som kan svara om 18x är ngt för dig. Här är en länk som handlar lite om brännvidd, kanske kan vara intressant.
http://www.jonasweb.nu/sidor/fotosk...en, alla är inte helt nöjda. -Men vem är det?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar