Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken paket lins till D7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Början på Novemnber kommer snart och förhoppningsvis kommer även D7D snart...

Men jag har väldigt mycket huvudbry över vilket paket jag skall välja?

De linser jag jag har idag är:
- Sigma 24/2.8, Den lins som jag använder oftast idag. Finns spår av vinjetering men hoppas att det skall eliminras med crop factorn som D7D har.
- Minolta 35-70/3,5-4,5. Den paket lins som följde med kameran. Används måttligt, är en väldigt enkel/billig glugg men fungerar iallafall.
- Sigma 70-300/4.5-5.6 Macro. Används mycket sällan, är otroligt tråkigt att fota med tele, används enbart i enstaka natur, macro eller flygsammanhang. Kvaliten är klart under sträcket för godkänt.

De paket som jag funderar på är de med:
- Minolta 28-75/2,8
- Minolta 17-35/2,8-4
- Bara kamerahus och vänta tills en 12-24/? eller likande kommer.

Då priser är ungeför dersamma så är det irrelevant. Är det någon som har en aning angående kvaliterna/prestanda på dessa gluggar?
Att jag förlorar vindvinkel möjlighetern med D7D och befintliga gluggar kommer nog att svida hårt. Men med en 17-35 blir 24:an överflödig.
 
Vet att det var någon som hade frågat Minolta om deras nya 17-35 egentligen är ett omgjort Tamron.
Han fick varken ett ja eller nej utan något flummigt svar från dom, så det finns nog en risk att det är ett Tamron.

Har hört att varken Tamrons eller Sigmas 17-35:a skall vara särkillt bra. Utan att man istället borde köpa sig ett Sigma 18-50. Dock så finns inte det till minolta just nu men det lär nog komma nu när deras första digital kommer.
 
Varför känner du att 24:an är överflödig?, den närgränsen slår inte The Zoom..
Fråga två har jag ingen aning om..det är väl du som ska fotografera så då vet du säkert bäst.
Mvh/Gunte..
 
Jag är lite kluven. Hade hoppats på en med lite längre "övre gräns" som medföljande standardzoom (minst 50, gärna 70mm).
17-35:an känns inte alls som något självklart val. Å andra sidan, trots att det finns gott om jämförbara alternativ finns det ingen som man rakt av kan säga passar bättre.
När kameran väl kommer ut lär det ju krylla av tester som säkert har ett och annat att säga om objektivet.
 
Det var tråkigt att 17-35 skulle vara av diskutabel. För det var nog den som jag funderade mest på.
Då får jag fundera lite mer på 28-75/2.8, det är onekerligen en bättre glugg än min nuvarande 35-70.
Johan: När tror du att testeran börjar dycka up. Någon vecka efter releasen av D7D eller innan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.