Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken ordning för bästa resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, jag har varit ute och plåtat streetrace och det var skymning. Använde ISO 400 på min Minolta Dimage 7i och måste givetvis behandla bilden för att få bort brus... Jag vill även förminska bilden (antal pixlar) lite, eftersom även det "tar bort" brus. Men frågan är, i viken ordning bör man göra förminskningen och brusreduceringen?

Är det bäst att först göra bilden mindre i photoshop först och sen köra neat image, eller tvärt om?

MVH

Fredrik

Hej,

Det finns väl en del olika stillar att bearbeta bilder men det finns en väldigt bra tutorial på denna site http://www.luminous-landscape.com/tutorials/workflow1.shtml Den är dock lite väl detaljerad för mig så jag använder mig inte avv alla steg. Sajten har för övrigt väldigt många andra tuturials och tester som är unbiased och lärorika. Finns även en review av Neatimage

H

Man bör alltid förminska, förstora bilden först.
Jag föredrar att skärpa, eller att ta bort brus sist innan jag sparar bilden.

Laponia skrev:
...
Jag föredrar att skärpa, eller att ta bort brus sist innan jag sparar bilden.

Själv jobbar jag med motsatt princip..
Om jag jobbar med bildförstörande åtgärder så gör jag dem innan förminskning, eftersom ett mer informationsrikt rådata ger exaktare resultat..
Sedan gör jag ytterligare nivå/kurvjusteringar om den nya storleken kräver det, och slutligen en oskarp mask anpassad till användningsområdet.
(Ofta endast på Ljushets kanalen i Lab färg-läge)
Men det är ju en smaksak naturligtvis..
MVH /Micke

Jo, man bör kanske inte låsa sig i ett visst mönster. Ju mer alternativ man provar desto mer erfarenhet får man.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto