Annons

Vilken normalzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Skall införskaffa en normalzoom, men är osäker på vilken jag skall välja.
Vilken är den bästa och mest prisvärda av Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM, Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) och Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)?

När jag hade en 7D så hade jag ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) av dom testerna & omdömena som jag läste innan jag köpte det så är modellen utan VC(bildstabilisering) något skarpare än den med...
Mina erfarenheter är att det är ett mycket bra & prisvärt objektiv, AF var väl kanske inte världens snabbaste men ändå bra & det var imponerande skarpt redan på 2,8!!

Sigmat har jag ingen erfarenhet av men det är säkert också ett riktigt bra objektiv, enda nackdelen kan väl vara att Sigmas tidigare modeller har haft en tendens att behöva kalibreras just med Canons kamerahus med det gäller ju så klart inte alla exemplar...

Så jag lägger min röst på Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)... otroligt prisvärt, speciellt om du köper ett begagnat.

Lycka till!! =)

När jag hade en 7D så hade jag ett Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF) av dom testerna & omdömena som jag läste innan jag köpte det så är modellen utan VC(bildstabilisering) något skarpare än den med...
Mina erfarenheter är att det är ett mycket bra & prisvärt objektiv, AF var väl kanske inte världens snabbaste men ändå bra & det var imponerande skarpt redan på 2,8!!

Sigmat har jag ingen erfarenhet av men det är säkert också ett riktigt bra objektiv, enda nackdelen kan väl vara att Sigmas tidigare modeller har haft en tendens att behöva kalibreras just med Canons kamerahus med det gäller ju så klart inte alla exemplar...

Så jag lägger min röst på Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)... otroligt prisvärt, speciellt om du köper ett begagnat.

Lycka till!! =)

Tack så mycket för svaret, skiljer det sig märkbart i skärpa mellan dem? Klarar man sig bra utan VC? Kommer använda objektivet till alltmöjligt och varierande ljusförhållanden, känns lite som stabilisering då kan vara en fördel.

Jag har haft alla 3 och tyckter att Sigman var det bättre av dem. Skarpare, bättre kontrast & färgåtergivning. Sist men inte minst så kändes Sigman avsevärt mer välbyggd.
Ang. VS/OS så har du inte så stor nytta av det när du fotar saker i rörelse. Vid stillastående motiv i dåligt ljus är det däremot värt en del.

Enligt de tester jag har sett har Sigma kommit bäst ut i samtliga. Jag var på vippen att köpa ett, men tyckte inte jag behövde ännu ett objektiv. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto