Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken normalzoom till 5DMKIII? Lutar åt Tamron 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

FaniSkogen

Aktiv medlem
Hej!

Nu får det bli dags att skaffa en normalzoom. Den kommer användas till Canon 5D MK3 och 2.

Har i nuläget Canons 16-35/2,8, 50/1,4 och 70-200/4 IS.

Känns som en normalzoom fattas där i mitten. Jag har kikat runt och Canons 24-70/2,8 verkar vara den som håller högst kvalité. 24-105/4 IS finns till bra pris hos cyberphoto nu men vill gärna ned till 2,8.

Så då hittade jag Tamrons 24-70/2,8 med IS. Enligt tester så verkar den hålla näst intill samma klass som Canons 24-70 men med lite mer vinjettering, KA och distorsion. Dock är ju detta saker som enkelt rättas till i efterhand och skillnaden var marginell. På den positiva sidan får jag IS.
Priset är hälften mot Canons.

Vad tror ni? Blir Tamrongluggen bra eller bör jag gå på något annat?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2470vcC
 
Jag tror den blir riktigt bra & skulle jag köpa en 24-70/2,8 i dag så skulle jag definitivt passa på & prova ett Tamron, det verkar ju vara väldigt mycket man får för pengarna!!
 
Jag tror den blir riktigt bra & skulle jag köpa en 24-70/2,8 i dag så skulle jag definitivt passa på & prova ett Tamron, det verkar ju vara väldigt mycket man får för pengarna!!

Ja jag känner så också. IS är värt ganska mycket enligt mig. Det gör då stor skillnad på 70-200-gluggen. Det skulle fungera riktigt bra också enligt testet jag läste.

Det enda jag egentligen oroar mig för är hur vädertätningen skiljer sig mot Canon. Den har tätning mot bajonetten i alla fall.

Zoomringen går också åt fel håll mot Canons, lärde mig aldrig det helt på ett Tokina jag hade förut. Men får ge mig lite mer fasen på det denna gång.
 
Nu är jag väl kärringa mot strömmen men för optimalt bildresultat tror jag ändå Canons är klart vassare. jag gjorde jämförelser mot min Nikon 24-70 och tyckte den gav synbart skarpare resultat jämfört med Tamronen. Canons lär var lika bra som Nikons 24-70.
 
Det finns en princip som jag lärt mig uppskatta under en mycket lång (50 år) karriär som fotograf.

Köp så det svider, då blir du mest nöjd i längden!

Under många år har jag levererat tusentals bilder tagna med canon 24-105 till mina kunder.
Aldrig har jag eller dom varit missnöjd med resultatet.
Har du inte råd att köpa ett nytt så finns det massor av begagnade.

Bättre bra begagnat än nytt skit, är en annan fungerande princip.

Jag har också köpt många piratobjektiv, men aldrig varit riktigt nöjd med något.

PS: Idag nöjer jag och mina kunder med micro 4/3 :) (framtiden)
 
Jag har Tamronen och det är väl Canons nya version som slår den i bildkvalitet, möjligtvis Zeissen till Sony. Nikons version är bra, men långt ifrån lika bra, äldre som den är. Bildstabilisering och halva Canonpriset gör Tamron till bästa köp i mitt tycke, liksom de flesta tester som finns, och fem års garanti!
 
Jag har Tamronen och det är väl Canons nya version som slår den i bildkvalitet, möjligtvis Zeissen till Sony. Nikons version är bra, men långt ifrån lika bra, äldre som den är. Bildstabilisering och halva Canonpriset gör Tamron till bästa köp i mitt tycke, liksom de flesta tester som finns, och fem års garanti!

Tamronen är säkerligen bra och bildstabiliseringen är ett klart plus. Men det här testet säger en del om gluggarna. Nikongluggen kan jag intyga är väldigt bra och olika tester visar att den är en hårsmån efter den nya Canongluggen.

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_vs_Tamron_24-70mm_comparison/verdict.shtml
 
Du kan ju alltid prova Tamron 24-70 men...................bli inte förbannad om du får en "blindgångare" med fokuseringsfel. Har provat det till både Nikon D700 och Canon 6D med negativt resultat.................Har dock ett Tamron 28-75 till min D700 som funkar klockrent.
 
Jag såg det, Tamron 24-70 har också fått fina omdömen...det är myche kameralins för pengarna.

/Ulf
Så sant, den verkar faktiskt riktigt bra.


Nu är jag väl kärringa mot strömmen men för optimalt bildresultat tror jag ändå Canons är klart vassare. jag gjorde jämförelser mot min Nikon 24-70 och tyckte den gav synbart skarpare resultat jämfört med Tamronen. Canons lär var lika bra som Nikons 24-70.
Intresssant, det ska jag ha i åtanke!


Det finns en princip som jag lärt mig uppskatta under en mycket lång (50 år) karriär som fotograf.

Köp så det svider, då blir du mest nöjd i längden!

Under många år har jag levererat tusentals bilder tagna med canon 24-105 till mina kunder.
Aldrig har jag eller dom varit missnöjd med resultatet.
Har du inte råd att köpa ett nytt så finns det massor av begagnade.

Bättre bra begagnat än nytt skit, är en annan fungerande princip.

Jag har också köpt många piratobjektiv, men aldrig varit riktigt nöjd med något.

PS: Idag nöjer jag och mina kunder med micro 4/3 :) (framtiden)
Jo, inte ska man vara dumsnål inte, det absolut inte något jag tycker om att vara. Dock behöver inte alltid dyrast vara bäst, det har jag också lärt mig. Att bara gå på det dyraste kan bli mycket dumt.
Sen är det lite lustigt när du jämför 24-105 mot 24-70? Ska inte 24-70 prestera bättre än 24-105? Ett 24-105/4 IS har jag absolut råd med, det ligger ju bra mycket billigare än Tamron just nu. Dock vill jag åt 2,8 gärna.

Jag vet att många piratobjektiv absolut inte går upp i närheten med Canons egna, dock har jag haft ett Tokina som fasen i mig gav bättre bilder än mitt Canon 16-35 på aps-c. Dock fungerade det ej till FF. Så jag är absolut inte övertygad om att Canon alltid är det bättre valet. Speciellt inte nu då motsvarande kostar dubbelt så mycket och saknar bildstabilisation.

Det är det som gör mig tveksam om det är värt det dubbla. Välja bort IS men få lite bättre bildkvalité. Det är frågan det.
Jag tänker att kanske jag ändå lyckas få fler bra bilder i slutändan p.g.a av IS än med Canonen utan IS fast lite bättre bildegenskaper?

Svårt!

Jag har Tamronen och det är väl Canons nya version som slår den i bildkvalitet, möjligtvis Zeissen till Sony. Nikons version är bra, men långt ifrån lika bra, äldre som den är. Bildstabilisering och halva Canonpriset gör Tamron till bästa köp i mitt tycke, liksom de flesta tester som finns, och fem års garanti!
Ja den verkar onekligen bra. Hade Canonen haft IS hade det inte varit någon tvekan vilken som är bäst. Nu är jag riktigt kluven. Jag antar att Canonen har lite bättre byggkvalité även om den väger lite mindre. Men IS väger tungt tycker jag. Samt recensionerna jag läst som påstår att det ligger ytterst lite bakom i bildkvalité.


Tamronen är säkerligen bra och bildstabiliseringen är ett klart plus. Men det här testet säger en del om gluggarna. Nikongluggen kan jag intyga är väldigt bra och olika tester visar att den är en hårsmån efter den nya Canongluggen.

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikon_vs_Tamron_24-70mm_comparison/verdict.shtml
Testet säger ju i princip att Tamronen är riktigt prisvärd om du vill fotografera i dåligt ljus. Billiga nikonen är mest prisvärd då den är billigast och den dyra Nikonen har bäst bildkvalité, men ingen IS.

Samma med Canongluggen, Tamronen ligger lite efter i bildkvalité. Men den kostar hälften och har IS. Jag tycker IS är värt att lägga med i beräkningen också om hur många av mina bilder som kommer vara bra i slutändan. Jag fotograferar ganska mycket stillastående saker i dåligt ljus. Men även mycket rörligt.

Svårt. Vill man ha de där extra procenten i bildkvalite och lägga till det dubbla, men då också välja bort IS'en. Eller spara halva och få IS. Inget blir ju bäst om man säger så.


Du kan ju alltid prova Tamron 24-70 men...................bli inte förbannad om du får en "blindgångare" med fokuseringsfel. Har provat det till både Nikon D700 och Canon 6D med negativt resultat.................Har dock ett Tamron 28-75 till min D700 som funkar klockrent.
Tack, mycket bra info! Gäller alltså att prova den noga. Det som känns skönt där är ju att de är säkra nog att ge 5 års garanti. Alltså kan jag upptäcka felet ganska sent och få det åtgärdat utan att det kostar mig något mer än icke optimala tidigare bilder.
 
Behöver du verkligen något att fylla "luckorna" med?
Du har 16-35 | | 50 | | 70-200, de luckorna fyller du väl ganska enkelt med fötterna. Men å andra sidan så är det ju alltid trevligt med en glugg till.
 
Behöver du verkligen något att fylla "luckorna" med?
Du har 16-35 | | 50 | | 70-200, de luckorna fyller du väl ganska enkelt med fötterna. Men å andra sidan så är det ju alltid trevligt med en glugg till.

Det jag känner är kanske att jag inte har något givet objektiv att sätta på kameran när jag bara kan ha ett med mig. 16-35 blir lite för vidvinkligt, 50mm är underbart men inte så flexibelt alla gånger. 70-200 kan vara svårt att fotografera interiör med.

Nu i helgen tex var jag inne i ett bergrum med både små rum och skrymslen, långa gångar samt detaljer som jag ville fotografera. Där hade jag gärna haft ett lite större zoomomfång.
 
Det jag känner är kanske att jag inte har något givet objektiv att sätta på kameran när jag bara kan ha ett med mig. 16-35 blir lite för vidvinkligt, 50mm är underbart men inte så flexibelt alla gånger. 70-200 kan vara svårt att fotografera interiör med.

Håller med om att ett 24-70 är väldigt smidigt som enda glugg. Mitt råd är i alla fall att gå på original. Bäst bildkvalitet och minst risk för strul. Men det kostar ju som sagt och var o en måste avgöra hur mycket man är beredd att betala. Bildstabilisering är ytterligare ett skäl till eftertanke. Är den viktig finns ju bara Tamronen som har 2,8
 
Håller med om att ett 24-70 är väldigt smidigt som enda glugg. Mitt råd är i alla fall att gå på original. Bäst bildkvalitet och minst risk för strul. Men det kostar ju som sagt och var o en måste avgöra hur mycket man är beredd att betala. Bildstabilisering är ytterligare ett skäl till eftertanke. Är den viktig finns ju bara Tamronen som har 2,8

Ja jag ska absolut utvärdera det hela. Ska jag gå på original så blir det nog dock ett 24-70/2,8 av första versionen. Och då vet jag inte riktigt om den faktiskt är bättre än Tamronen bildmässigt.

Om man ska tro dpreview så är den också väldigt nära Canon och nikons nyare varianter. Det största skillnaden kommer i vingettering, CA och distorsion, som ju går ganska enkelt att rätta till i rawkonverteraren.

"Overall the Tamron comes so close to the much more expensive non-stabilized Canon and Nikon lenses, both optically and operationally, that it's difficult to see why most enthusiast photographers might choose to buy them instead"

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron-24-70mm-2p8-vc-usd/6

Det gör mig lite fundersam på om det ens är ett bättre köp med originalgluggen kvalitétsmässigt även om man bortser från priset? IS'en finns ju inte då vilket ju spelar roll det också. Och tanken på hur mycket Canons 24-70/2,8 med IS skulle kosta är kanske lite skrämmande? :)
 
Ja jag ska absolut utvärdera det hela. Ska jag gå på original så blir det nog dock ett 24-70/2,8 av första versionen. Och då vet jag inte riktigt om den faktiskt är bättre än Tamronen bildmässigt.

Om man ska tro dpreview så är den också väldigt nära Canon och nikons nyare varianter. Det största skillnaden kommer i vingettering, CA och distorsion, som ju går ganska enkelt att rätta till i rawkonverteraren.

"Overall the Tamron comes so close to the much more expensive non-stabilized Canon and Nikon lenses, both optically and operationally, that it's difficult to see why most enthusiast photographers might choose to buy them instead"

http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron-24-70mm-2p8-vc-usd/6

Det gör mig lite fundersam på om det ens är ett bättre köp med originalgluggen kvalitétsmässigt även om man bortser från priset? IS'en finns ju inte då vilket ju spelar roll det också. Och tanken på hur mycket Canons 24-70/2,8 med IS skulle kosta är kanske lite skrämmande? :)

Men originalen är också klart gedignare byggen och de fokuserar betydligt snabbare. Där är skillnaden rätt stor, både snabbheten i af och exaktheten. Tror också att de så kallade af-algoritmerna synkar bättre mellan original än med piratprodukter.
 
Men originalen är också klart gedignare byggen och de fokuserar betydligt snabbare. Där är skillnaden rätt stor, både snabbheten i af och exaktheten. Tror också att de så kallade af-algoritmerna synkar bättre mellan original än med piratprodukter.

Det där stämmer inte. Kolla t ex tidningen Fotos test (deras tester är kanske de bästa som görs). Det finns t ex ingen märkbar skillnad i fokushastighet. Foto kommer att använda Tamrongluggen som referensobjektiv p g a dess kvalite och att den finns med fattning för flera kamerafabrikat. Jag har heller aldrig hört eller läst att någon hävdat att Tamron fokuserar mindre exakt än Nikons eller Canons original. (Det är huset - inte objektivet som som styr fokuseringen).

Dessutom bör man tänka på att bildstabiliseringen är guld värd (för att inte säga oumbärlig) om man får för sig att filma utan tillgång till stativ.

Mitt råd är: Kör på Tamron och gör något kul för de 10 000 som blir över jfr med originalet.
Anders W
 
Jag har 24-105 till min 5Dmk3. Köpte en 6D (som jag har på annan ort) och behövde därför en zoom till. Beställde ett Tamron från Cyberphoto. Jag hade goda förhoppningar men blev verkligen besviken. Att zommen går åt "fel håll" kan man ju leva med men mitt exemplar fokuserade åt helsike fel, det var inte ens i närheten av godkänt. Så jag returnerade det.

Jag utgår ifrån att detta var ett undantag så jag funderar på att ge det ett nytt försök, å andra sidan kan man ju få fatt i 24-105 till riktigt bra pris och det är inte fel med den extra räckvidden om man nu verkligen vill ha en allround glugg.
 
EF 24-70 f4,0L IS

Den nya 24-70 f4 är ju också ett alternativ, toppklass i tidningen FOTO bland annat. En fördel med denna glugg är den klart mindre storleken jämfört med de andra diskuterade alternativen, för min del är detta av vikt när man gått på gatan. För gatufoto, cityscapes och landskap, är f4 sällan någon större nackdel. För motiv där bakgrundsoskärpan är viktig så har ju förstås f2'8 fördel.
Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.