Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikon gäller??

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran_46

Medlem
Jag ska köpa en systemkamera. mina två döttrar har båda Nikon (D60) och tycker att de är bra. Att köpa en Nikonkamera innebär då fördelar som att jag kan använda deras objektiv och ev fråga om div hanteringstips. Jag funderar på en D60 eftersom det verkar vara en bra startkamera. Min bakgrund är att jag i min ungdom fotograferade en hel del och då ofta laborerade med skärpedjup och slutartider. Nu vill jag på nytt hitta möjligheter att leka med detta. Nu ser jag ofta andra kameramodeller med benämningar D70 D90 etc. Min fråga till forumet är. Hur ser historiken ut när det gäller modeller? Är alltid D70 modernare än D60 och D90 ännu modernare?? Det finns också modeller som heter D3000??? Vad tycker ni medlemmar är D60 en bra startkamera eller ska jag skaffa mig något modernare? Jag tänkte köpa begagnat på fotosidan.se och tycker att 4000+ är en lämplig nivå att börja på. Hör av er med synpunkter.

Nikonkamerorna i vad jag gissar är din prisklass:
nikon d3000
nikon d3100
nikon d5000
nikon d90

nikon d3000 är en direkt efterföljare till nikon d60, nikon d3100 är en efterföljare till d3000.
Nikon d5000 ligger segmentet högre än d3000.
Nikon d90 ligger steget ovanför nikon d5000, kameran säljs nu ut för 5000 hos en del återförsäljare. Det tycker jag själv och många andra är RIKTIGT billigt för en så bra kamera! Jag rekommenderar dig att kolla på den och åtminstone överväga att köpa den!

Lycka till med ditt val :)

Kan du hitta D90 huset för 5000kr så får du en mycket för pengarna. Iof behöver du ett objektiv oxå men det går att hitta 18-55 VR för 1000 nytt. Expert har kampanj men risken är väl att det är slut, så var det förra året när det reades för 6000. Iof utnyttjade jag Media Markts prisgaranti och fick det för samma pris där...

Detta köpte jag för ett år sen och ångrar det inte en sekund. Även om det var lite dyrare då...

Klart!

Jag ska köpa en systemkamera. mina två döttrar har båda Nikon (D60) och tycker att de är bra. Att köpa en Nikonkamera innebär då fördelar som att jag kan använda deras objektiv och ev fråga om div hanteringstips. Jag funderar på en D60 eftersom det verkar vara en bra startkamera. Min bakgrund är att jag i min ungdom fotograferade en hel del och då ofta laborerade med skärpedjup och slutartider. Nu vill jag på nytt hitta möjligheter att leka med detta. Nu ser jag ofta andra kameramodeller med benämningar D70 D90 etc. Min fråga till forumet är. Hur ser historiken ut när det gäller modeller? Är alltid D70 modernare än D60 och D90 ännu modernare?? Det finns också modeller som heter D3000??? Vad tycker ni medlemmar är D60 en bra startkamera eller ska jag skaffa mig något modernare? Jag tänkte köpa begagnat på fotosidan.se och tycker att 4000+ är en lämplig nivå att börja på. Hör av er med synpunkter.
Hej och tack för alla synpunkter och tips. Jag är numera ägare till en Nikon D90!!

Åh, jag blir så avundsjuk. När jag köpte min D90 gick det nog på 9000 kr tror jag det var. Dock var det jue med objektiv, men endå. Men nedras vad kul jag har haft med den kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar