Annons

Vilken naturfotobok till julklapp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Terjes bok är nog fin!! Längtar tills jag får bläddra i den lite för att få en smak.


När jag tänker på Jul och fotobok så poppar direkt Jim Brandenburg,s "I Vargens fotspår" upp. Den fick jag i Julklapp och det är en av mina favoritböcker.
Vargen är ju ett vinterlandskapets överlevare också.
Det blir mitt tips nr1.
:)MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Eller kanske den puuuur färska:
"Arktis - i äventyrarnas fotspår"
Av Pål Hermansen. Årets Nordiska fotograf.

Det är kanske Julens bästa tips enligt mig...

Bara omslagsbilden är värt pengarna:)!!




MVH Niclas,
 
"Mellan vingspetsarna" är en självklar julklapp! Boken tar läsaren med på en fascinerande upptäcksfärd bland fåglarnas spännande liv.
 
Som den geoekolog jag är så har jag i flera kvällar suttit fastklistrad vid boken "Den åttonde dagen" av Bo Landin med bilder av Hans Strand. Underbar läsning och bilderna är perfekta att drömma sig in i. Önskar mig själv den i julklapp :) (biblioteket vill nog ha tillbaks sitt exemplar snart)
 
Kan inte direkt säga att det är en Naturbok, men jag vill ändå rekommendera en bok som min dotter fått.

HORSES

Fantastiska bilder av Yann Arthus-Bertrand
 
michagg skrev:
Kan inte direkt säga att det är en Naturbok, men jag vill ändå rekommendera en bok som min dotter fått.

HORSES

Fantastiska bilder av Yann Arthus-Bertrand


Håller med.
Har kikat i den ett antal ggr i handeln och det är otroligt fin kvalitet på de hästbilderna, ojoj.

(Personligen så gillar jag formatet också..)

MVH Niclas,
 
Den är inte ny precis, men en total favorit:

Rovdjur av herrarna Widstrand, Elander och Lewenhaupt.

Hittade den på en rea för 99 kr och blev så lycklig, även om jag köpt den ändå tillslut.
 
En fantastisk bok är Galen Rowells "Inner Game of Outdoor Photography".

På svenska läser jag:
Claes Grundstens "Äventyrens stigar", foto och trekking i skön blandning.
 
Jag har lite mindre kända förslag, inte rena fotoböcker kanske, men där tyngdpunkten ligger på bilderna.

Jag föreslår:

Lappland ett ljusår, av Åsa Kullin, I svenska marker, en resa bland fridlysta växter av Mattias och Monika Klum eller varför inte Jaktens själ av Magus Nyman.

/Uffe
 
ANNONS