Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

yakman

Medlem
Har fotat med min Nikon F80 de senaste 8 åren och ihärdigt hållit fast vid det härliga uttrycket "analog is warmer" (som iaf gäller musik)
Nu känner jag mig mogen att lämna den puritanska skolan och ta klivet över till framtiden som verkar vara digital. (Am I six year late?)

Jag har tre saker som måste läggas in i ekvationen för att avgöra vad som är en ok kamera för mitt ändamål.

1. I sommar ska jag resa monsunt med 7-800 mm regn i månaden och en relativ luftfuktighet som till tider kommer att vara 100%

2. Jag kommer vara utan ström i uppåt två veckor och behöver alltså en hyfsad presstanda vad det gäller batteri.

3. Jag har en liten budget och några hyfsade äldre objektiv som jag vill kunna använda.

Frågan lyder: Hur mycket kan jag hitta av det jag söker i en D200 (den är väl något vädertätad)
I en d80?
I en d90?

Räcker det med att man håller torkar av kameran ibland och försöker håla den torr, jag ska ju inte bada med den?

Någon som provat ladda en kamera med mindre solpanel?

Objektiven är väl minst lika känsliga!? Är dina vädertätade?

Har fotat med min Nikon F80 de senaste 8 åren och ihärdigt hållit fast vid det härliga uttrycket "analog is warmer" (som iaf gäller musik)
Nu känner jag mig mogen att lämna den puritanska skolan och ta klivet över till framtiden som verkar vara digital. (Am I six year late?)

Jag har tre saker som måste läggas in i ekvationen för att avgöra vad som är en ok kamera för mitt ändamål.

1. I sommar ska jag resa monsunt med 7-800 mm regn i månaden och en relativ luftfuktighet som till tider kommer att vara 100%

2. Jag kommer vara utan ström i uppåt två veckor och behöver alltså en hyfsad presstanda vad det gäller batteri.

3. Jag har en liten budget och några hyfsade äldre objektiv som jag vill kunna använda.

Frågan lyder: Hur mycket kan jag hitta av det jag söker i en D200 (den är väl något vädertätad)
I en d80?
I en d90?

Räcker det med att man håller torkar av kameran ibland och försöker håla den torr, jag ska ju inte bada med den?

Någon som provat ladda en kamera med mindre solpanel?

7-800 mm regn och upp till 100% luftfuktighet.. Du kanske skall köpa en vattentät kompakt som tål att bada med. De finns ett tiotal modeller som tål det mesta. Detta är inte ironi utan ett välment råd.

Objektiven är väl minst lika känsliga!? Är dina vädertätade?

Ok min kunskaper verkar tryta. Har mest tänkt på själva huset eftersom det innehåller betydligt mer elektronik och känns instabilare än en analog kamera.

Jag har lite fasta linser, troligtvis inte tätade (50mm 1,8) (28mm 2,8) (80mm 2,8) (200mm 4) 24-120mm
Vad ska de "heta" eller kallas för att vara vädertätade?

Är de äldre objektiv är de inte vädertätade.Vet inte om Nikon har någon beteckning för detta eller ens om man vågar påstå det. Stämningshysterin i USA gör att man inte vågar lägga detta i specen.

Ok min kunskaper verkar tryta. Har mest tänkt på själva huset eftersom det innehåller betydligt mer elektronik och känns instabilare än en analog kamera.

Jag har lite fasta linser, troligtvis inte tätade (50mm 1,8) (28mm 2,8) (80mm 2,8) (200mm 4) 24-120mm
Vad ska de "heta" eller kallas för att vara vädertätade?

Är de äldre objektiv är de inte vädertätade.Vet inte om Nikon har någon beteckning för detta eller ens om man vågar påstå det. Stämningshysterin i USA gör att man inte vågar lägga detta i specen.

Är därmed alla nya objektiv tätade (förutan de billigare kitobjektriven), hur håller personalen koll?

Långt ifrån alla nya objektiv som är tätade.

Nikon anger inte specifikt att vissa objektiv är vädertätade, men jag tror denna lista stämmer rätt bra med vilka som är täta.

AF-S 600mm f/4 VR
AF-S 500mm f/4 VR
AF-S 400mm f/2.8 VR
AF-S 300mm f/2.8 VR
AF-S 200mm f/2 VR
AF-S 105mm f/2,8 VR
AF-S 200-400mm f/4 VR
AF-S VR 70-200mm f/2.8 VR
AF-S DX 17-55mm f2.8
AF-S 24-70mm f/2.8
AF-S 14-24mm f/2.8

Källa: http://arleklint.wordpress.com/2008/09/08/vadertatade-objektv/

En D200 måste vara en av de mest tåliga kamerorna man kan köpa!

När jag skulle till Sydpolen (visserligen nästan 0% luftfuktighet, nästan 0 mm nederbörd och lika många minusgrader som du kommer att ha plusgrader :) läste jag igenom allt jag hittade om hur tåliga olika kameror är och det jag kom fram till var att Nikon D200/D300 var de mest tåliga i rimliga prisklasser.

Jag köpte en D200 i våras och hittills har en varit med om det mesta inklusive hummerfiske, jakt, skogsvandringar, -45°C i timmar och en hel del annat och den har aldrig krånglat på något sätt! Objektiven jag använt är Tamron 17-50/2,8 och Nikkor 70-300/4,5-5,6. Inget av dem är vädertätat på något sätt, men kameran har drypt av fukt och inget har kommit in i kameran alls!

Den har dock en stor nackdel mot D90/D300/D300s och det är bruset på höga ISO, och det var därför jag köpte en D300s lite senare också.

Batteriprestandan är väl kanske ingen höjdare heller, men det finns billiga piratbatterier att köpa, de funkar enigt min erfarenhet lika bra som de fyra ggr dyrare originalbaterierna. Dessutom finns det piratladdare som tar 12 V in, det kanske kan vara något om du kommer att färdas i bil eller motorbåt?

Jag har inte testat någon solcellsladdare till kamerabatterierna, men vilken som helst som ger 12 V och tillräcklig borde funka antar jag! Dock tar det låååång tid att ladda batterier med solceller om det inte är strålande solsken...

Tänk också på att dina gamla objektiv inte kommer att vara desamma på en kamera med DX-sensor som de du räknade upp, det kommer att verka som att de har 1,5 ggr längre brännvidd eftersom sensorn är mindre än en 35 mm film. De kommer att fungera, men de kommer att kännas annorlunda. För att de ska bli desamma som innan måste du ha en kamera med FX-sensor, D700 eller D3-serien, deras sensorer är lika stora som en 35 mm film.

Och ja, du är sex år försenad, men välkommen till den nya tiden iallafall :)

En analog AF-kamera innehåller åxå en hel del elektronik, om än inte riktigt lika mycket som en digital dito, men där finns ju LCD-visning i sökaren, CCD för ljusmätningen, AF-sensorer och allt tjosan som finns i en DLSR. Det finns åxå en del saker som inte finns i en DLSR, som tex motor för frammatning av film och det finns en STOOOR lucka baktill som är svårare att hålla tät än de små som finns på en DLSR.

Hur som helst så ger en långvarig vistelse i (upp emot) 100% luftfuktighet troligen problem med både hus och objektiv, både kortsiktigt och på längre sikt. På kort sikt så kan det göra att elektroniken slutar funka pga krypströmmar osv. På längre sikt kan lödningar och banor på kretskorten börja ärga med permanenta skador som resultat. Det finns även risk för svamp, både i objektiv och kamera.

Är objektiven inte vädertätade så kommer det ju in fukt och damm osv genom objektivet och då är inte kamerans vädertätning så mycket hjälp. Visst, det lär ju komma inte lite mindre, men...

Det är nog dock D200 som är den kamera som är mest tålig och modern i förhållande till pengen idag. Den är hyfsat modern teknologiskt och relativt billig och den är vädertätad och står emot en hel del väta.
Batteriprestandan är väl inte den bästa dock... Går väl att ta ett par tre hundra bilder på en laddning och kanske lite till, beroende på hur mycket man använder LCD:n.

Jag har använt min F80 under monsun i två veckors tid och det gick fint men då var kameran ny och jag var ganska försiktig och noggrann med den.

Det verkar som det är en d200 jag ska ha, egentligen en d300 men den ligger lite högt i pris än så länge.

ANNONS