Annons

Vilken micro four thirds-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Min flickvän är i jakt på en ny kamera, och efter att ha guidat runt henne lite i kameradjungeln har vi båda förstått att det är en micro four thirds-kamera som kommer passa henne bäst. Hon är nybörjare när det gäller foto, men efter att ha lekt med mina kameror en del har hon börjat bli intresserad.

Då hon är modemedveten och har börjat arbeta med en ny hemsida med den inriktningen vill hon ha något som både fungerar bra på semestern och för att fota kläder och andra detaljer. Hon har vuxit ifrån de vanliga kompaktkamerorna efter att ha lärt sig en del av mig, och vill därför ha de manuella möjligheterna som finns hos en systemkamera. Dock är en systemkamera för stor för henne då hon gärna vill behålla lite av den portabilitet man får med kompaktkameror. Jag vet, det går inte att få allt, och jag vet också att det blir bättre med en systemkamera, men jag tycker att micro four thirds-segmentet är intressant och tror att det blir en bra allround-kamera för henne, så vi tar det därifrån. Hon är inte ute efter det allra bästa fotomarknaden kan erbjuda, att göra förstoringar eller att få bilder publicerade. Bilderna kommer samlas i datorn, några stycken kanske bli inramade, och en hel del läggas ut på webben.

Så, är det någon stor skillnad på de olika micro four thirds-kamerorna som finns på marknaden idag? Är det någon som har en specifik att rekommendera så är jag intresserad av att höra det och varför. Alla tankar är välkomna!

Tack på förhand,
Fredrik
 
Min flickvän är i jakt på en ny kamera, och efter att ha guidat runt henne lite i kameradjungeln har vi båda förstått att det är en micro four thirds-kamera som kommer passa henne bäst.
En begagnad Panasonic GF1 med kitlinsen 14-45 är ett bra val, har en sådan själv. Kameran kan köras helt manuellt eller med något av programmen. Efterföljaren GF2 är i princip samma kamera, men är något mindre och har touch-screen för vissa funktioner. Personligen gillar jag den inte, men din tjej kan ha en annan åsikt. Nu finns även GF3, men på din beskrivning låter det som den är något för enkel.

Olympus gör också fina kameror, till exempel E-P2. I stort sett samma som GF1, den saknar dock inbyggd blixt. Olympus gör även en enklare serie, E-PL2. Något enklare, mindre och billigare.

Sedan finns varianter som Panasonic GH2, men de har jag dålig koll på.
 
Panasonics nya G3 då? Den är ju liten men ändå lite mer åt systemkamerahållet jämfört med de andra små GF-modellerna..?

Annars skulle hon säkert bli supernöjd med en Olympus E-PL2. Den är fin.. :)
 
Om det inte är panik hade jag väntat in Olympus nya modeller.
AF:n ska vara rejält mycket snabbare på dessa.
En modell är redan presenterad E-PM1 och två till är på väg, E-PL3 och E-P3.
 
Panasonics nya G3 då? Den är ju liten men ändå lite mer åt systemkamerahållet jämfört med de andra små GF-modellerna..?

Annars skulle hon säkert bli supernöjd med en Olympus E-PL2. Den är fin.. :)

Panasonic G3 har ju fått fina omdömen om bildkvaliteten och går tydligen att ställa in i det oändliga. Inte lika bra videokvalitet som GH2, men 2000 kr billigare och liten och lätt.

Jag har prcis införskaffat en G3:a, och skulle kunna berätta mer om det inte var så att den ligger kvar på posten.. :)

Fast att vänta på de nya Olympusarna är väl bästa rådet, då får ni fler modeller att välja mellan, och det händer ju mycket utvecklingsmässigt inom MFT just nu...
 
"... har vi båda förstått att det är en micro four thirds-kamera som kommer passa henne bäst"

Nyfiken:
Vad är det just med en micro four thirds-kamera som kommer att passa bäst.

/Mats
 
Tack alla! Det verkar som att jag väntar ett litet tag till att börja med, någon brådska är det inte.

Mats, för att de alla är relativt små till vad man får, samt möjligheten att byta objektiv. Har du några andra förslag är jag självklart intresserad av att göra dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.