Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken makrooptik?

Produkter
(logga in för att koppla)

medskog

Ny medlem
Jag har börjat att leta efter makrooptik till min D70. Vad skall man välja? Jag skall ha möjlighet till avbildningsskala 1:1, men det uppfyller flera olika objektiv.

Om jag väljer ett kort objektiv så måste jag vara närgången, vilket bör innebära att jag tar en vidvinkelbild där det finns risk att jag skuggar motivet om jag inte använder blixt/belysning. Det bör samtidigt vara svårare att få plats med ett stativ om jag måste vara nära marken

Om jag väljer ett långt objektiv så kan jag hålla lite mer distans till motivet, med de för/nackdelar det innebär.
Kostnadsbiten kan också vara intressant. De flesta andra tillverkare är billigare än orginal (Nikon), men jag vill ha en bra funktion och nödvändigtvis inte ett märkesobjektiv.

Vad skall jag använda det till? Växtdetaljer samt småkryp har jag framför allt tänkt på, vilket innebär att jag förmodligen ofta måste krypa på marken vid fotograferandet.

Är det någon som kan lotsa mig rätt i denna djungel så vore jag tacksam.

Jag är inte riktigt haj på detta, beställde just mitt första makro själv. Det kommer vilken dag som helst nu.

Jag valde mellan tamron 90 och sigma 150 och nikons 60 (vilket jag just såg beg här på köp o sälj för 2500 kr vilket verkar vara helt ok) förra veckan.

För min del chansade jag på sigma 150.
Dock rekomenderar många tamron 90 från alla möjliga håll.

Varför det blev sigmas vet jag inte riktigt bara en känsla för mig.

Lycka till med ditt val.

w

Tamron 90 lär vara bra. För egen del valde jag Nikons 60/2.8D, vilken är helt perfekt för mig. Den finns ofta att få tag i begagnad till OK pris. Du bör nog tänka över vilken brännvidd du vill ha. Jag valde 60 mm för att den fungerar bra till blommor m.m., även utan stativ. Det går även att få till insektsbilder, även om arbetsavståndet är bättre med längre brännvidd. Jag har aldrig upplevt något problem med att man skuggar motivet, vare sig för befintligt ljus eller blixt (jo, med inbyggda blixten fungerar det naturligtvis inte ner till 1:1, men med extern blixt från sidan är det inga problem). Nikons 60mm är väldigt skarp och trevlig, men det lär t.ex. Tamron- och Sigma-alternativen också vara (har ej provat själv dock).

Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D

Hej!

Jag är också ägare av D70 och har hamnat djupt i macro-träsket. Jag har med tiden dragit på mig 4 st macro-/micro-objektiv som jag alternerar mellan.
Jag har Sigmas 105mm samt 150mm. Till Sigmas 105mm har jag dessutom ett set Close up-filter. Vidare har jag Nikkors 60mm och 105mm.
Jag använder aldrig stativ när jag tar macro-bilder.

Om jag skulle vara tvungen att begränsa mig till bara ett av ovanstående fyra, då skulle jag utan tvekan välja Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D. Det är ett objektiv som ger en härlig bokeh utöver bra skärpa, fin färgåtergivning m m. Just det här objektivet har nästintill vuxit fast på kameran. :)

/Nonno

Jaha. Då har jag bestämt mig.

Det blev ett Tamron Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1 från Scandinavianphoto för 3995:-.

Varför jag fastnade för detta var av två skäl.

För det första så verkar 90mm vara en lämlig längd för det jag har tänkt.

För det andra så har flera (även utanför fotosidan) rekommenderat Tamron då det skall vare en mycket bra objektiv i förhållande till pris. Ingen som jag har träffat har direkt föreslagit att jag skulle betala ytterligare 5700:- för att få ett Nikon 105.

Snart är det helg och man är ledig när det är ljust ute, då får jag försöka passa på att testa vad det går för. Det gäller bara att hitta något lämplgt motiv och hoppas att vädret inte ställer till det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar