Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Macbook

Produkter
(logga in för att koppla)

AstorSvensson

Ny medlem
Hej, sitter nu och funderar på vilken Macbook pro jag ska köpa!

jag har tidigare använt mac och känner att jag vill uppgradera då min börjar bli lite gammal,
det jag har i tanke är Macbook Pro Retina 15".

det finns två alternativ.

alternativ 1:

2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,4 GHz
16 GB 1600 MHz minne
256 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Pro Graphic

17 015,00 kr (studentrabatt).

alternativ 2:

2,5 GHz Quad-Core Intel Core i7
Turbo Boost upp till 3,7 GHz
16 GB 1600 MHz minne
512 GB PCIe-baserad flashlagring1
Intel Iris Pro Graphics
NVIDIA GeForce GT 750M med 2 GB GDDR5-minne

21 615,00 kr (studentrabatt)

frågan är följande:

är det värt 4600kr för dubbelt så mycket flashlagring och Nvidia grafikkort?

hur stor är skillnaden?

de program jag brukar arbeta i följande: Lightroom, Photoshop, Premiere pro och After effects.

eller kan det vara så att det är mer prisvärt att köpa macbook pro retina 13", och isåfall uppgradera ram minnet till 16gb?

kom gärna med tankar och förslag! så länge det gäller en Macbook pro retina ;)
 
Jag står i ungefär samma läge själv så jag kan inte råda dig annat än att titta på macoteket och elgiganten för där har de bättre pris än det du skriver.
 
En fördel med ett extra grafikkort är att det kan driva en UHD-skärm (4k), något du troligtvis vill ha i en framtid när den inbyggda skärmen känns liten. Jag hade valt den dyrare, 256 Gb fylls rätt snabbt också.
 
Först, du vill ha 15-tummarn.

Kommer du köra 4K inom datorns livstid? I så fall den dyra.
Annars fnns ju BTO med 512GB och då hamnar du mitt i mellan i pris.

Jag stod inför liknande dilemma när jag köpte min fast då var det bara 8GB minne i den. Jag kan inte påstå att mitt integrerade grafikkort gjort annat än att dra igång fläktarna.
 
Jag hade valt den dyrare. Dubbelt av allt förutom processorhastighet. Bättre återförsäljningsvärde i proposition till nypris också skulle jag tro.
 
Jag kör med en Apple thunderbolt display i nuläget, och inte tänkt byta under närmsta tiden! men kommer väll säkert bli att jag köper en 4k skärm någon dag!

är väll mest orolig för att jag ska bli missnöjd i längden om jag tar den billigare! More is more, eller va säger man, haha
 
Jag kan ju tala om hur jag resonerade. Jag tröttnade på att min 15" nästan aldrig togs med för den knappt fick plats i de olika typer av väskor etc jag hade och för att jag tyckte den var för tung. Det gjorde att jag sneglade åt en 13". Just det beslutet var det bästa jag gjort för med extern skärm har jag ordentlig arbetsyta men en väldigt portabel lösning som går ner i nästan varenda väska jag kan tänka mig.

SÅ att sitta i soffan i och redigera bilder på en liten dator var väl värt steget från 15" till 13". Bara för att det är smidigare. Det enda som skulle få mig att välja en 15" (nu när retinaupplösningen är sjukt hög även på en 13") är att man skulle ha behov av det extra grafikkortet ifråga om video eller att man ska jobba med vray eller modelleringsprogram som kräver extra processorkärnor.

Men en 13" men 16Gb RAM och 512 SSD är en riktig liten krutburk i photoshop och lightroom. Jag skulle för övrigt aldrig klara mig under 512SSD hårddisk eftersom jag gärna slipper extern disk inkopplat.

Värt att notera var att jag precis som du funderade mellan de där 2 alternativen men landade på 13" när det gick upp för mig att de separata hörlurs och linje-ingångarna hade tagits bort från 15"-versionen också. Något som tidigare var en anledning för mig att välja 15" över 13". Helt icke bild-relaterad anledning men det visar också hur svårt det är att tänka objektivt utifrån sina egentliga behov.

min maxade 13" kostade 18 papp utan rabatt för övrigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.