Ett klargörande!
Jag tycker det är enormt bra att det kommer alternativ till Lightroom och de verkar snart ikapp eller kanske några redan är där, jättebra! Men det innebär ju att Lightroom för många (väldigt många) fortfarande är väldigt bra eftersom flera (väldigt många flera) ännu inte lämnat Lightroom. Framförallt är det väldigt komplett, intuitivt och du hittar massor av hjälp, råd och tips online, kurser och liknande.
Adobe har däremot gjort massor tabbar med Lightroom som t. ex. namnsättning till LR Classic CC, ingen fortsatt utveckling av ickeprenumerationsversionen, prestanda under all kritik i vissa utgåvor osv...
Också jättebra att ge alternativ till trådskaparen som Capture One och alla andra.
Men att därifrån skriva rena felaktigheter eller komma med gissningar utan belägg är en helt annan sak.
Här följer en lista med alla felaktiga påståenden bara i denna korta tråd:
- Obs Lightroom 6 är utgången, nu är det Lightroom 8 och den finns bara som prenumeration med Photoshop för 120kr i månaden.
Svar: LR6 lever och är INTE utgånget och full support från Adobe får du i form av hjälp via telefon, chatt eller Adobes forum.
Däremot ingen support i form av nya funktioner, kameramodeller och fixar (läs, även buggfixar)
- Till att börja med är LR6 utgånget och supportas inte längre
Svar: Se ovan...
- Frågan är väl om det ens går att köpa. Numera är det prenumeration som gäller.
- Eftersom lightroom förutom att redigera bilder även är ett DAM system där du lagrar dina redigeringar vilket gör att du blir väldigt bunden till programmet, och blir bunden till vad Adobe i sin godhet väljer att ta betalt av dig för att du ska kunna fortsätta redigera dina bilder.
Svar: Du är på inget sätt bunden till något och vad jag förstått har flera av konkurrenterna har t.om gjort det möjligt att exportera ut allt du behöver från Lightroom (lite osäker eftersom jag inte testat själv).
Du kan närsomhelst säga upp prenumerationen = Adobe kan inte välja att ta betalt av dig.
Fakta månadsplan: Om du avbryter inom 14 dagar efter din beställning återbetalas hela beloppet.
Säger du upp prenumerationen efter 14 dagar debiteras du 50 procent av det återstående kontraktet och tjänsten kommer att löpa resten av den månadens faktureringsperiod.
- Såvida man inte vill binda sig till att för evigt bli mjölkad på pengar från Adobe
- Att fixa detta hade förmodligen varit väldigt enkelt. Med största sannolikhet är det bara en licensnyckel som gått ut.
Svar: Kanske rätt men förmodligen och sannolikt? Fakta hade varit bättre.
- Däremot är lightroom helt katastrofalt dåligt! Framförallt är det segt och långsamt har inte hängt med utveckligen.
Svar: För vem? Det betyder alltså att Lightroom är katastrofalt dåligt för alla? Hos mig och många andra funkar det alldeles utmärkt. Speciellt de senare versionerna där utveckling skett för att just förbättra prestanda.
- Men Adobe har outsourcat hela kodningen till Indien för att spara några kronor
Svar: Källa på det?
- Adobes website hur stor andel av besökarna lyckas hitta den gamla LR versionen utan hjälp.
Svar: Kan hålla med om att det borde finnas mer lättillgängligt men det tar mig cirka 10 sek att skriva "Lightroom 6 buy" i Google för att sedan två musklick senare hamna i Adobes produktkatalog där du hämtar Lightroom 6:
https://www.adobe.com/se/products/catalog.html?filters=cd_252Fphotography&page=2#
Mitt råd till TS är fortfarande att testa Lightroom 6 eller Lightroom Classic CC. Det är ju bara att prova på en trailversion.
Det är ett fantastisk komplett verktyg för oss fotografer och du hittar mängder av hjälp online.
Intuitivt och lätt att lära sig.
Smaken är som baken dock - välj själv
Slut för min del i denna tråd!
Thommy