Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook

Produkter
(logga in för att koppla)

perese

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sneglat på Mac under en tid och har bestämt mig för en Mac och bärbar sådan. Mac Book Pro är ett bättre köp men tyvärr utanför min budget.

Jag kommer att köra LR och ev justeringar i PS, dvs ingen avancerad retush eller bildbehandling, kör även RAW men utgår från LR till PS/andra mjukvaror.

Ni som har en Mac Book av den nyare alu versionen, räcker den med 2.0 Ghz processorn eller behövs 2,4 Ghz för att köra LR och PS så som jag funderar på? se, http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/macbook

Skärm blir ev ett senare inköp men blev intresserad av Apples 24" Led Cinema, erfarenheter av denna jämfört med andra icke Mac och priset??

Mvh Peter
 
Här kommer ett försök till vettigt svar.

Jag har inte den nya macbook Alu, men tror att du klarar dig med den enklaste versionen, dvs 2,0. Jag har en Mac G5 (powermac) med en 1,6Ghz processor, samt 2GB ramminne. Jag kör leopard på den och den flyter på smidigt. Jag jobbar inte i LR utan i PS CS3 samt Bridge för RAW-filerna och jag har inga problem med detta, det flyter på väldigt bra. Alltså, min dator är sämre tekniskt så du borde klara dig med den enkla varianten. Lägg de extra pengarna på den externa skärmen.

Apples skärmar vet jag inte så mycket om förutom att de är snygga att ha på skrivbordet :)
Men en annan skärm du kan titta på är Eizo FlexScan S2231WSE som kostar ca hälften av vad apples gör, och så har det fått mycket bra kritik för sin prestanda kontra priset.
 
Kör själv med MacBook

Jag kör själv med MacBook sedan april.

Precis som du så använder jag LR (senaste versionen) och gör vissa justeringar ibland i PS.

Då min budget var högst begränsad så köpte jag den billigaste versionen som fanns då.
2 GHz processor.
Sedan skaffade jag tredjepartsminnen, 4 GB (Kingston).
Och bytte minnena själv, påverkar inte garantin :)

Tycker det funkar utmärkt.
Så mitt tips är att du köper den billigare versionen, och själv sätter i mer minne.
Rent generellt så är mer minne av större betydelse än hastigheten på processorn.
Framför allt så är det ett billigt sätt att öka prestandan i de allra flesta applikationer.

Gällande extern skärm så använder jag Eizo Flexscan 2231, och profilerar den med Eye One.
 
Tack för era svar, uppskattat!
Håller med er om skärm, bara att Apples var snygg och hade den inbyggda kabeln till mac book och det kändes smidigare, fast klart dyrare :)

En annan fråga men som hör ihop. Hur hanterar ni lagring, via time maschine och den externa hd/wireless burken, egna usbdiskar eller annan lösning?

Har ni hela bildarkivet på den interna hdd med previews etc och sedan kopierar/backupar till extern eller satsat på extern direkt?
 
Jag har två diskar i min G5a. Dels en på 320Gb som jag startar OSX ifrån och lagrar alla bilder här. Sen lagrar jag även alla bilder på den andra interna disken. Utöver det har jag ytterligare två externa diskar (en firewire och en usb) som jag lagrar bilderna på. Dock har jag inte dessa inkopplade jämnt utan kopplar in dom när jag ska köra backupen. Försöker sen ha den ena av dessa externa på ett annat ställe än hemma. Känns lite overkill kanske men man vet ju aldrig vad som händer.

Ang time machine så kör jag inte det än så länge men gör nog det när jag köper en större extern disk och kopplar via den.
 
Jag kör på en
Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook2,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 667 MHz

som är typ två år gammal.

Har satt i en 7200rpms hårddisk på 200gb och kör förnärvarande med typ alla mina bilder på datorn

sedan har jag en extern hårddisk som kör time machine plus två hårddiskar till som alla innehåller backupper av bilder, har inte riktigt någon ordning på det där och funderar på att börja ta bort mer bilder från den interna disken, problemet är bara att jag flyttar min dator typ varje dag och skulle nog känna att det var jobbigt att bilderna låg hemma ibland.

Angående extern skärm så måste jag erkänna att jag nästan aldrig använder en sådan men så arbetar jag också mest mot dagspress och magasin som inte har världens bästa printkvalite så jag litar lugnt på min skärm, funderar dock på en eizo 2242 som snart kommer då jag tycker upplösningen på 2231 är lite låg i jämförelse till den fysiska storleken.
 
Har satt i en 7200rpms hårddisk på 200gb och kör förnärvarande med typ alla mina bilder på datorn

Intressant, ser att Apple har "bara" 5400 varvsdiskar i standard. Märkte du någon skillnad vid bytet? Antar att du kanske satt på ännu sämre rpm, men ändå, någon skillnad?

Har själv inte just bråttom så jag kommer skanna av skärmmarknaden lite senare, tack för tipset på ersättaren. Vill nog även jag ha lite mer upplösning än vad de brukar köra med på 22" Wide.
 
Jag är nästan helt säker på att jag hade 5400 rpm innan, och jag märkte skillnaden när jag bytte, vilket ifs också kan bero på att jag då hade en nästan helt full 80giggare och sedan en halvfull hårddisk.

Men jag tror att apple tycker det är för "pros". Tycker det är konstigt att vissa småfunktioner inte finns med på den lilla macbooken, typ firewire och är det inte så att den billigaste saknar upplysta tangenter, som man ifs kan leva bra utan men som är fett att ha. När jag ska köpa en ny dator vill jag ha att den ska vara som en 17" macbook pro till funktionerna fast som en 13" till storleken,

Men så finns det också folk som säger att 7200rpmare blir för varma för macbooken, visst min dator blir varm men jag är medveten om att jag brukar pressa den lite hårt också, typ surfar med för många flikar och har alltid igång för många program.
 
Sitter på den billigaste nya modellen av Macbook. 2.0 ghz alltså. Den funkar utmärkt till det du behöver den till.

MEN jag skulle ändå satsa på modellen över den billigaste. Man får lite mer för pengarna då. Tex 2.4 ghz, större hårddisk, bakgrundsbelyst tangentbord.

Det är värt att lägga dom extra tusen kronorna på det.
 
Sitter med liknade funderingar själv...

Har för nuvarande en stationär pc med
Amd 3700+ och lite 2,5 gig ram + 21" skärm.
Jag har nyligen börjat bo på olika ställen och måste ordna fram en bärbar dator. Har länge varit sugen på att byta till mac så det känns som det är dags att ta steget.

Frågan är om prestandan i macbooken räcker för photoshoparbete. Skulle gärna se en prestandaökning, men samtidigt är det en bärbar..
Gillar att göra lite tyngre redigeringar, typ panorman, Hdr och många lager. Funderar därför på att sätta in lite extra minne vid ett köp. Kör lightroom och cs3.

Den verkliga frågan är, ska jag köpa en macbook och använda till allt arbete eller komplettera en liten netbook och behålla den stationära för photoshop.

Mvh
Patrik
 
Frågan är om prestandan i macbooken räcker för photoshoparbete. Skulle gärna se en prestandaökning, men samtidigt är det en bärbar..
Gillar att göra lite tyngre redigeringar, typ panorman, Hdr och många lager. Funderar därför på att sätta in lite extra minne vid ett köp. Kör lightroom och cs3.

Den verkliga frågan är, ska jag köpa en macbook och använda till allt arbete eller komplettera en liten netbook och behålla den stationära för photoshop.
Även om prestandan är fullt tillräcklig (har själv MacBook 2.1 GHz, 4 GB RAM) är det skärmen som är helt oduglig för PS arbete eftersom den ändrar ljushet allt efter vilken vinkel (i vertikal led) man tittar. Alltså finns det inget "mittläge": tittar man underifrån blir det för mörkt, tittar man ovanifrån blir den för ljust. Men man vet inte vilken vinkel är "rätt". Därmed kan man inte få konsekventa resultat. Allt beror på vilken vinkel man betraktade skärmen när man redigerade.

Man kan ju koppla MacBooken till en extern skärm men jag har valt att ha även en stationär dator.
 
Även om prestandan är fullt tillräcklig (har själv MacBook 2.1 GHz, 4 GB RAM) är det skärmen som är helt oduglig för PS arbete eftersom den ändrar ljushet allt efter vilken vinkel (i vertikal led) man tittar. Alltså finns det inget "mittläge": tittar man underifrån blir det för mörkt, tittar man ovanifrån blir den för ljust. Men man vet inte vilken vinkel är "rätt". Därmed kan man inte få konsekventa resultat. Allt beror på vilken vinkel man betraktade skärmen när man redigerade.

Man kan ju koppla MacBooken till en extern skärm men jag har valt att ha även en stationär dator.
Men då finns det hopp :)
Jag planerar att behålla skärmen, tangentbord, extern hdd och wacomplattan vid ett byte. Skriver sällan ut så kalibrering bryr jag mig inte om, däremot hade jag aldrig orkat med ett par timmar framför en 13"are.
Vill egentligen ha en dator till allt. Tanken på att hålla itunesbiblioteket på 30 gb uppdaterat på två datorer samtidigt ger mig rysningar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.