Annons

Vilken Macbook PRO?

Produkter
(logga in för att koppla)

AH1

Aktiv medlem
Apple släppte ju en uppdatering av sin värsting serie (Macbook PRO) tidigare idag, och jag kommer att beställa en så snart ett beslut fattat. Undertecknad tvekar dock vilken konf jag skall besluta mig för.

Alternativ ett innebär att jag köper en exterm skärm senare (pris = 5000 kr) och alterantivet två innebär att jag inte köper någon extra skärm, men jag kommer ha 2000 kr över att spendera på annat senare. Alltså, det är 17 tum skärmen med HD-klar bild och bra upplösning som kostar dessa 3000 kr extra. Är det värt detta - att ha allt klart när den kommer, eller skall man fundera på en extern skärm? Fördelen med 15 är ju att den blir mycket lättare att ta med sig, och har ändå samma saker i den som den andra konfen.

17-skärmen har ju också fått LED-belysning också, så den kan säkerligen vara riktigt bra jämfört med förra skärmen som de flesta har här.

2,5 GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
200GB Serial ATA @ 7200 rpm
MacBook Pro 15-tums widescreenskärm
SuperDrive 8X (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Tangentbord & Mac OS
Pris: 20000 kr
-----------------------------------
2,5 GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1GB
200GB Serial ATA @ 7200 rpm
MacBook Pro 17-tums glänsande widescreenskärm (1920 x 1200)
SuperDrive 8X (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Tangentbord & Mac OS
Pris: 23000 kr

Sedan undrar jag också om det finns en bra skärm, gärna stor arbetsyta osv, för 5000 kr idagsläget?
 
Om du inte tycker att vikten och storleken på 17" är störande så skulle jag satsa på en sådan, jag kan störa mig på att min 15" bara har 900 pixlar på höjden ibland, skulle gärna ha 1200 som jag har på min externa 23".

/M
 
Saken är ju att jag inte så ofta flyttar på datorn, och då kanske 17 är bra. Allt är klart när den kommer osv. Eller? Klurigt val detta. Hur är skärmen annars för bildbehandling?

Mattias Leppäniemi skrev:
Om du inte tycker att vikten och storleken på 17" är störande så skulle jag satsa på en sådan, jag kan störa mig på att min 15" bara har 950 pixlar på höjden ibland, skulle gärna ha 1200 som jag har på min externa 23".

/M
 
15"

Själv hade jag gått på den billigaste femton tummaren.. den är prisvärdast sett kostnad/prestanda.

17.495:- inkl. moms . så får du pengar över till annat.
 
Lätt den billigare av 15"arna i alla fall. Du kommer inte att märka någon skillnad på grafikkortet och antagligen inte på processorn heller och hårddiskar blir fulla oavsett vilken storlek ;-) Men stoppa i 4GB RAM med en gång det kommer däremot märkas.

Ska du köpa 17" så känn på den först för den är stor även ihopfälld. VAd gäller skärmarna på 17"versionen så vet jag inte vilken som är att föredra.

Kontentan är att jag hade lätt gått på den billiga 15"aren och max minne och kanske en rejäl skärm till det. Speciellt om man inte flyttar datorn ofta då man därmed sällan behöver koppla i och ur alla sladdar.


M
 
Melker Humala skrev:
Lätt den billigare av 15"arna i alla fall. Du kommer inte att märka någon skillnad på grafikkortet och antagligen inte på processorn heller och hårddiskar blir fulla oavsett vilken storlek ;-) Men stoppa i 4GB RAM med en gång det kommer däremot märkas.

Ska du köpa 17" så känn på den först för den är stor även ihopfälld. VAd gäller skärmarna på 17"versionen så vet jag inte vilken som är att föredra.

Kontentan är att jag hade lätt gått på den billiga 15"aren och max minne och kanske en rejäl skärm till det. Speciellt om man inte flyttar datorn ofta då man därmed sällan behöver koppla i och ur alla sladdar.


M
jo, det blir 15` istället. Då får jag några tusenlappar över till en skärm, och jag kan även maxxa med 4 GB. Det är ju samma prestanda som 15`, fast med 17 istället.

Dock undrar jag vilken skärm ni kan rekommendera för 5000 KR som är bra för bildbehandling?
 
Hej,

om du vill spara lite pengar (till bättre skärm) så köp minnet någon annanstans (Dustin, inwarehouse e.dyl) och sätt i det själv. Tar ca 5 minuter.

/Martin
 
jo, det lutar nog åt att jag köper Macbooken PRO, mittersta modellen, och en ev. extern skärm vid senare tillfälle. Men då undrar jag, finns det verkligen några skärmar för 4-5000 kr som är BRA för bildbehandling och ganska stor arbetsyta? Det är ju lite det som spelar roll - jag tänker inte betala 10000 kr för en skärm, och då kanske det är lika bra och satsa på Macbookens 17 om det inte finns någon bra för 4-5000 kr?

Ge mig gärna exempel på skärmar inom angivet prisområde.
 
Min åsikt är att det är bättre att lägga pengar på en riktig skärm. Den har längre livslängd än en bärbar dator. Utan en bra skärm famlar man i mörkret.
 
Jag tror inte att du lär ångra 15-tumsvarianten med en extern skärm. Du lär få en betydligt bättre skärm för bildbehandling (även om den interna är bra) med en extern skärm istället för den interna. Kör själv med 15-tumsvarianten (versionen utan LED dock) och med en extern 20-tums cinema display hemma och en extern 23-tums cinema display på jobbet. Fungerar hur bra som helst. Ställer man datorn bredvid den externa skärmen ser man tydligt hur mycket bättre den externa skärmen är (även om de nya LED-skärmarna lär vara bättre än den jag har på min 15-tummare).
 
edsjo skrev:
Jag tror inte att du lär ångra 15-tumsvarianten med en extern skärm. Du lär få en betydligt bättre skärm för bildbehandling (även om den interna är bra) med en extern skärm istället för den interna. Kör själv med 15-tumsvarianten (versionen utan LED dock) och med en extern 20-tums cinema display hemma och en extern 23-tums cinema display på jobbet. Fungerar hur bra som helst. Ställer man datorn bredvid den externa skärmen ser man tydligt hur mycket bättre den externa skärmen är (även om de nya LED-skärmarna lär vara bättre än den jag har på min 15-tummare).
jo, men frågan är hur mycket LED gör egentligen, men det kanske inte har någon betydelse på de områden som skärmen annars är dålig på.
 
jag har bestämt, men då undrar jag. Vilken skärm anser ni är bäst för foto, glänsande eller matt?
 
AH1 skrev:
jo, men frågan är hur mycket LED gör egentligen, men det kanske inte har någon betydelse på de områden som skärmen annars är dålig på.

LED är fortfarade uselt i jämförelser med en bra extern skärm. Jag kör på en EIZO S2431W (går att få för 7800:) och den är ljusår bättre!!
 
AH1 skrev:
jag har bestämt, men då undrar jag. Vilken skärm anser ni är bäst för foto, glänsande eller matt?

Matt. Den blanka får du alldeles för mycket reflexer i i min mening. Den tenderar också att förstärka kontrasten så att det blir svårt att korrigera den korrekt. Det var åtminstone så jag resonerade och vad jag kom fram till när jag valde mellan blank och matt när jag köpte min (och jämförde i affären).
 
Jag kollade på 99mac.se och efter ingående studium av gamla trådar upptäckte jag att nästan alla var nöjda med sitt val matt såväl som blank. Dock fann jag två som köpt blank men sedan bytt till matt för de ej var nöjda. Jag hittade inga som bytt motsvarande åt andra hållet. Jag valde därför matt och skulle göra det igen.

/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.