Annons

Vilken ljusmätare skall jag köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag är en amatör, film och stillbilds fotograf som fota analogt. Behöver ha en ljusmätare som spotta och mäter infallande ljus. Har någon prövat Sekonic L-758D? låg rätt billigt på ebay. Några rekommendationer av övriga modeller?

Tacksam för svar!
 
Rörlig, analog film ja, för stillbild har du ingen användning av framerate-kompensation och liknande.

758 är Sekonics värstingmodell och en av de mest avancerade ljusmätarna du kan hitta.
 
Rörlig, analog film ja, för stillbild har du ingen användning av framerate-kompensation och liknande.

758 är Sekonics värstingmodell och en av de mest avancerade ljusmätarna du kan hitta.

Vill minnas att det finns en inställning för stillbild. Om inte annat är det väl att tänka fps 24fps= slutartid 1/48 (beroende på ljusmätaren är kalibrerad till 172,8 grader) rättar mig någon ifall om jag har fel....fast det är klart att formulerar från hastighet till slutartid är kanske inte är optimalt. Vill få tag i den dära allround mätaren för både film och foto...
några förslag?
 
Filmar du med film är det Cine-varianten du skall ha, den fungerar naturligtvis lika bra till stillbild. DR är om jag minns rätt lite lättare att kalibrera mot en specifik kamera men den saknar film-funktionerna.

Hur mycket nytta man har Cine-funktionerna om man videofilmar vet jag inte.
 
758D slå till för en billig peng?

Hittade, 758D på ebay under 1000kronor. tror jag slå till på denna, stöder fps och fotografering. antar att detta är föregångaren till 758dr? näst näst värstingen antar jag?! Någon som har erfarenheter av Sekonic 758D Digitalmaster?
 
Hittade, 758D på ebay under 1000kronor. tror jag slå till på denna, stöder fps och fotografering. antar att detta är föregångaren till 758dr? näst näst värstingen antar jag?! Någon som har erfarenheter av Sekonic 758D Digitalmaster?

Jag har en L-758DR Digitalmaster och den är suverän som ljusmätare. Använder den dock mest när jag fotar analogt svart-vit. Den är mycket avancerad och det är bara att inse att man inte kommer att använda alla finesser i som finns i den. Tror inte ens att jag kan räkna upp alla finesser här så jag avstår från det, kan tillägga att den ligger ganska högt i pris så om man inte kommer att använda den mycket så är det kanske bättre att köpa någon billigare variant av Sekonics ljusmätare.
 
Jag har en L-758DR Digitalmaster och den är suverän som ljusmätare. Använder den dock mest när jag fotar analogt svart-vit. Den är mycket avancerad och det är bara att inse att man inte kommer att använda alla finesser i som finns i den. Tror inte ens att jag kan räkna upp alla finesser här så jag avstår från det, kan tillägga att den ligger ganska högt i pris så om man inte kommer att använda den mycket så är det kanske bättre att köpa någon billigare variant av Sekonics ljusmätare.

Tack för svaret! 758D tror jag är en tidigare version av DR, funderar starkt att köpa 758D via ebay. visserligen begagnad, så en viss risk är det väl,,,,men priser ligger endast på 1000kr...För övrigt verkar DR, vara en grym ljusmätare! Som sagt så kommer jag inte använda alla funktionerna då jag inte är så erfaren (ha hållt på med analog film och foto sedan snart 2 år tillbaka. det som lockar mig är med 758D är att den spottar och mäter infallande ljus och lämpad för film och foto, om jag inte är helt fel ute---
 
Tack för svaret! 758D tror jag är en tidigare version av DR, funderar starkt att köpa 758D via ebay. visserligen begagnad, så en viss risk är det väl,,,,men priser ligger endast på 1000kr...För övrigt verkar DR, vara en grym ljusmätare! Som sagt så kommer jag inte använda alla funktionerna då jag inte är så erfaren (ha hållt på med analog film och foto sedan snart 2 år tillbaka. det som lockar mig är med 758D är att den spottar och mäter infallande ljus och lämpad för film och foto, om jag inte är helt fel ute---

L-758DR går att använda både till stillbild och film.
 
Sekonic l-758dr

Hej

Jag äger en SEKONIC L-758DR men är det någon som vet var man kan hitta manualer på svenska för att jag har noll koll på hur man använder en ljusmätare !!! tacksamt för svar.

MVH
Omid
 
Hej

Jag äger en SEKONIC L-758DR men är det någon som vet var man kan hitta manualer på svenska för att jag har noll koll på hur man använder en ljusmätare !!! tacksamt för svar.

MVH
Omid

Hej !

Tror nog att du får söka på nätet efter en sådan, är dock tveksam till att det finns någon på svenska. När jag köpte min så är medföljande manual på Engelska, Tyska, Franska, Italienska och Spanska.

MVH
Kjell
 
Jag funderar också på ljusmätare och har fastnat för samma modell som er, nämligen Sekonic L-758DR/Cine.

Men jag har ett par funderingar som jag inte kan hitta information om och det gäller skillnader mellan L-758DR resp Cine.

1. DR har jag förstått att "R" står för remote, dvs den har inbyggd fjärrkontroll. Är det en PocketWizard radio eller Sekonic egen? Innebär det att Cine saknar möjlighet att sätta in en PocketWizard radio?

2. I övrigt så läser jag det som att 758DR och 758Cine har exakt samma funktioner, samt att Cine även har en del specialfunktioner för film och en funktion för ND-filterkompensation. Stämmer detta eller saknar Cine någon funktion som DR har?

Då prisskillnaden är liten mellan modellerna så kan man ju lika gärna skaffa en Cine om den har allt och mer än DR ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.