Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Linux distr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.
Vilken Linux kan rekommenderas? RedHat eller Mandrake eller ... ?
Vad har ni andra för erfarenheter?

/Jacob vP

Jag tycker Debian är riktigt trevligt. Mycket smidigt pakethanteringssystem bland annat.

/Klas

Vad har du tänkt att använda den till? Är det första gången du testar på linux?

slackware är väldigt trevligt om man vill lära sig precis hur allting fungerar i linuxsystemet från grunden, men var beredd på en del trixande innan man får igång allt som man vill ha det

Red Hat eller Mandrake kanske?

Vill man bara ha det enkelt och fungerande så är Red Hat och Mandrake ganska bra. Mycket installeras och man behöver bara svara på frågor i princip. Debian är bra om du vill göra en bantad installation och ha full kontroll imho. :)

Debian är mycket bra, men knappast något för linux-nybörjare, de flesta lyckas inte ens installera det korrekt... Du bör nog kunna en hel del om hur man konfigurerar ett linuxsystem endast via kommandoraden innan du ens försöker.

Dessutom har Debian ofta problem den nyaste hårdvaran; Har du en ny dator kan det bli problem. Vill du fixa det får du ladda ner källkoden till linuxkärnan och kompilera om den själv...

Om du vill testa bara vill testa Linux skulle jag föreslå Knoppix, som är byggt på Debian, men som går att köra direkt från cdn! Har du en helt tom dator kan du ändå vara ute och surfa på nätet inom 2 minuter!

Mandrake räknas som den enklaste distributionen att förstå, men samtidigt den mest begränsade.

Red Hat slutar att supporta 9.0 i April, däremot finns deras nya fria distro som heter Fedora, vänta på Core 2 av den, kommer i Maj, Fedora är ganska buggigt ännu så länge tyvärr.

Kolla in www.linuxiso.org för de vanligaste distributionerna.

Knoppix finns i en svensk/nordisk version som heter Nordisknoppix, den hittar du här: http://home.broadpark.no/~aklepp/newton/knoppix/NORDISKNOPPIX/nordisknoppix.html

Rödluvan eller Mandrake? Det är väl hugget som stucket men jag brukar rekommendera Mandrake åt nybörjare. Själv föredrar jag Debian så länge som vi pratar om Linux.

Jag har testat en hel del olika distrubitioner men Mandrake är den som jag personligen tycker är "bäst".

Jämfört med andra distributioner har Mandrake ett utomordentligt bra stöd för svenska, mycket enkel installation mm.

Eftersom Mandrake nyligen kom ut i en ny version - 10.0 - som bla har 2.6.3 kärnan så kan det ju vara läge att testa den.

(finns att ladda hem gratis från bla SUNET)

http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/iso/

Jag skriver förövrigt detta trådlöst på en laptop med Mandrake 10.0 ;-)

Hej.
Tack för era tips.
Jag är helt nybörjare på Linux. Men jag tänkte testa det på min gamla dator som jag alltid har uppkopplad till internet.
Kan va kul att prova något nytt.

Finns det förresten någon bra ersättare till Palm Desktop till Linux?

/Jacob vP

Jag som lekt lite med redhat osv tycker att nya fedora är mycket bättre. Buggigt ibland men är inte det datorer går ut på? Windows är ju ganska buggigt med. Och fedora är mycket lättare att konfigurera osv än vad debian osv är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar