ANNONS
Annons

Vilken lampa till den här softboxen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har idag endast led-paneler vilka tyvärr skapar lite för hårt ljus ibland. Funderar därför på att skaffa en rejäl softbox för att få ett mjukare ljus. Typ den här: https://www.scandinavianphoto.se/aputure/light-dome-ii-1041008 . Men vilken lampa bör jag skaffa till den? Jag kommer använda den både till foto och produkt-/profil-filmning.
Softboxen har en Bowens fattning. Så den passar för blixt eller LED-lampa (COB) med Bowen-fattning.
Det kanske finns softboxar som är anpassade till dina paneler?
Googla på dina paneler och deras tillbehör.

Den har Bowens-fäste så sök blixtar med detta. Jag vet inte om det finns lampor, men antagligen då det är nog den mest spridda fattningen.

Har sökt på mina paneler och det finns ingen bra, tyvärr.
Ja, det är ju lampor jag behöver för att det ska fungera med film. Det jag tycker är svårt är att veta hur starka lampor jag behöver. HELST hade jag velat att den fungerar med batteri också för att underlätta filmning "på fältet".

Hur starka lampor du behöver beror ju på hur stora föremål eller grupper du ska belysa.
Här är ett förslag till COB-lampor som trots sin storlek är relativt starka. De kan drivas av vanliga (billiga) Sony F-batterier.
Större COB-lampor än så är betydligt dyrare och kräver dyrare V-mount batterier. Men de kan då lysa upp större softboxar också.

Hur starka lampor du behöver beror ju på hur stora föremål eller grupper du ska belysa.
Här är ett förslag till COB-lampor som trots sin storlek är relativt starka. De kan drivas av vanliga (billiga) Sony F-batterier.
Större COB-lampor än så är betydligt dyrare och kräver dyrare V-mount batterier. Men de kan då lysa upp större softboxar också.

Tack, jag har läst på en del om ML60 nu och den verkar väldigt bra trots sin lilla storlek. Men kommer softboxen, som bara är 65 cm, räcka? Ser att många andra är 90.

EDIT: Jag kan förtydliga att det kommer användas främst vid porträttfoto/film samt produktfoto/film. Förstår att storleken på boxen har att göra med hur stort motiv man ska lysa upp. Och visst kommer det komma tillfällen där jag skulle vilja lysa upp större grejer. Men då har jag iaf 2 st om jag köper det paketet :) Plus mina två led-paneler. Men det jag också funderar på är DJUPET på boxen.

Senast ändrad:
Tack, jag har läst på en del om ML60 nu och den verkar väldigt bra trots sin lilla storlek. Men kommer softboxen, som bara är 65 cm, räcka? Ser att många andra är 90.

EDIT: Jag kan förtydliga att det kommer användas främst vid porträttfoto/film samt produktfoto/film. Förstår att storleken på boxen har att göra med hur stort motiv man ska lysa upp. Och visst kommer det komma tillfällen där jag skulle vilja lysa upp större grejer. Men då har jag iaf 2 st om jag köper det paketet :) Plus mina två led-paneler. Men det jag också funderar på är DJUPET på boxen.
Du kan ju kika på några tutorials om ML60 på youtube för att få en uppfattning om hur de lyser upp. En stor parabolisk softbox ger mer riktad verkan. Jag tycker att den mindre fungerar bra. Det går också att få riktat ljus med ett galler på boxen.
Det finns billiga paraplyboxar med större yta som man kan komplettera med.
Frågan är också hur mobil man vill vara, eller om man bara använder hemmastudion.
En av mina favoriter är det halvtransparenta vita paraplyet, mycket billigt och mycket användbart.

Jag har själv ML60, är bra nöjd.
Värt att tänka på när det nämn Bowens så är detta en Godox-X fattning så för att gå till bowens behövs en adapter av någon typ.

Du kan ju kika på några tutorials om ML60 på youtube för att få en uppfattning om hur de lyser upp. En stor parabolisk softbox ger mer riktad verkan. Jag tycker att den mindre fungerar bra. Det går också att få riktat ljus med ett galler på boxen.
Det finns billiga paraplyboxar med större yta som man kan komplettera med.
Frågan är också hur mobil man vill vara, eller om man bara använder hemmastudion.
En av mina favoriter är det halvtransparenta vita paraplyet, mycket billigt och mycket användbart.

Håller klart med här också, har kört vita halvtransparenta paraply när den skall med, den har ju ett inbyggt fäste för just paraply.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar