Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken L-glugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
silfver skrev:
Fast på en crop blir det ju inte så mycket vidvinkel. Då är ju 10-22:an bäst.

Jag hade nog kört på 24-70-gluggen. Ska själv köpa en sån när jag är i Hongkong.

Varför 24-70? Jo, för då har man EF-fattningen. Jag vill inte binda upp mig med mer EF-S-gluggar då jag vill byta upp mig till 5D.
Men 16-35 är ju EF-fattning. Eller menade du att det är EF-s på 10-22?
 
Pixartist skrev:
Men 16-35 är ju EF-fattning. Eller menade du att det är EF-s på 10-22?
Nej, jag menade egentligen 17-55mm, som många tog upp som ett bättre alternativ. Men då har du ju den "begränsningen" att du måste ha EF-S-fattning på kameran. Något som jag själv planerar att gå ifrån.
 
Pixartist skrev:
Nej, jag har hittat den i en butik ganska nära vårat hotell för 6900:-
Jag får 40D, 580-blixten & Batterigrepp för 10400:-
Tänk bara på att det med all sannolikhet tillkommer skatt på det priset - nu är ju den inte direkt i svensk momsklass, men den höjer ändå priset du ser i butiken med drygt 7% om jag inte minns fel. Butiker i USA skyltar alltid med pris exkl skatt.
 
ljonsson skrev:
Tänk bara på att det med all sannolikhet tillkommer skatt på det priset - nu är ju den inte direkt i svensk momsklass, men den höjer ändå priset du ser i butiken med drygt 7% om jag inte minns fel. Butiker i USA skyltar alltid med pris exkl skatt.

Läser du några meddelanden längre upp så har jag redan skrivit att jag glömde skriva med skatten som ligger på 8.3% ungefär och kameran går då på ungefär 7500:- vilket också är billigt.

Men tack ändå för "heads up", så man inte blir förvånad när man väl ska betala.
 
ErlandH skrev:
Jag skulle nog fundera väldigt länge innan jag köpte 40D i USA. I New York får du betala lite över 9000 kr, här hemma kan du hitta den för drygt 10000 -- och då får du garanti.

Hej,
Vid köp av objektiv i USA fungerar garantin även hos Canon i Sverige. Vid köp av kamerahus däremot, där gäller bara garantin per kontinent.

Jag har köpt fyra objektiv från bl a bhphotovideo.com och adorama.com tidigare i höstas, alla via deras www-butiker. Leverans har skett via UPS och jag har sparat över 15 000 SEK på dessa inköp jämfört med att köpa dem här hemma.
Köpte 10-22, 24-70, 70-200, 300 2.8. Samtliga köptes med förlängd garanti, för en billig penning, via MACKCAM (3-7 år).

De som funderar på att köpa från USA; passa på. Det är ingen fara, det fungerar. B&H och Adorama är båda seriösa.

Hur räkna ut det slutgiltiga priset?
Vid beställning online brukar jag räkna så här:
Objektivets kostnad + frakt 'x' $-kurs (högt räknad) 'x' 1,35 (för moms/tull etc)
T ex:
Canon 70-200 2.8 IS
Pris hos CyberPhoto = 18 990 SEK
Pris hos Scandinavian Photo = 18 895 SEK

B&H tar 1569 $
Frakt = ca 50$

1619 x 6,50* x 1,35 = 14 206 SEK

*
(VISA-kursen brukar vara lite högre, dollarn står annars i 6,35 i skrivande stund enligt dn.se/bors)

Den som åker till USA och skall handla där, på plats - då är B&H det självklara alternativet. Vilken butik! Helt underbar. De verkar dock inte saluföra MackCams garantier längre, men men...

Nåväl.
Det var lite om inget.

MVH
// Henrik J
 
Senast ändrad:
Kolla butikens rykte på ResellerRatings (http://www.resellerratings.com/store/42ND_St_Photo), det är väldigt blandade rescensioner så du ska nog vara lite försiktig när du handlar där. Förmodligen klokt att handla på plats snarare än på postorder.

Jag skulle själv handla hos B&H även om det är lite dyrare.
 
Pixartist skrev:
Läser du några meddelanden längre upp så har jag redan skrivit att jag glömde skriva med skatten som ligger på 8.3% ungefär och kameran går då på ungefär 7500:- vilket också är billigt.

Men tack ändå för "heads up", så man inte blir förvånad när man väl ska betala.

Haha...Jag gjorde en klassiker...började läsa tråden, lämnade datorn några timmar och skrev ett svar utan att kolla ev. nya meddelanden i tråden. Ber om ursäkt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.