Annons

Vilken kvalitet kan man uppnå man med hemutskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Off topic

Vad gör ni som printar mycket med era printar? Om man räknar bort det ni eventuellt gör åt vänner, familj och säljer till kunder. Har ni extremt mycket väggyta att fylla hemma eller byter ni bilderna som sitter uppe ofta?

Det är inte mina fotoskrivare som det rullar mycket i, det är laserskrivaren. Den går ungefär 5000 sidor per år.

Men när det gäller fotoskrivarna får jag nog säga att jag har dem mer för att kunna skriva ut än för att spara en massa pengar. För mig är ju foto en hobby, och sådana får kosta.

Vad gör ni som printar mycket med era printar? Om man räknar bort det ni eventuellt gör åt vänner, familj och säljer till kunder. Har ni extremt mycket väggyta att fylla hemma eller byter ni bilderna som sitter uppe ofta?

Min utskriftsfrekvens varierar kraftigt. Det kan gå perioder när jag inte skriver ut alls och så kommer det perioder när jag printar lite mer.

Jag har begränsat med väggyta så skall något upp på väggen så måste jag plocka ner något annat. Händer väl då och då.

Men ibland skriver jag bara ut för att det är så kul - tittar på bilden någon dag, sedan åker den ner i ett låda i skrivbordet och blir liggande.

Skriver ut någon bild ibland. 10x15 för album blir det mer av.
Att beställa blev aldrig av.

Billigare utifrån mitt behov just idag? ... njae, saknar väggyta. ;)

Bilderna på väggarna är huvudsakligen 30x40 och byts med ojämna mellanrum. Ungefär 2 år livstid på väggarna. Rätt mycket fler 18x24, 13x18 och 10x15 till släkt och vänner. Sen skriver jag ut de riktigt bra i en passande storlek, ofta A3+ ända ut över kanten och ställer upp en vecka innan de åker in i arkivlåda. Till sist tillkommer en 10x15 i veckan om inget annat skrivs ut, för att undvika problem med hoptorkat bläck.

Totalt går det på ett år ungefär:
150 st 10x15
35 st A4
5 st A3

Totalt cirka 10m²/år, vilket är något högre än jag räknade med när jag räknade fram break-even mot att beställa alla bilder jag vill ha till att vara drygt 5 år.

Skall man ha en ekonomisk kalkyl som ger vinst i allt man skaffar i denna matrielsport så har man valt fel sport. Vill man ha ut lite glädje så unnar man sig lite extra ibland.
Har man ekonomin , så skaffa det som ger dig glädje , och skit i kronor och ören!

Egna utskrifter

Hej
Jag har inte läst alla inlägg men gör ett kort svar med mina erfarenheter.
Det går att få bättre resultat med egna utskrifter än många stora labb och dessutom får du betydligt större valfrihet med papper, inställningar osv. Köper du en mindre "proffsskrivare" blir det ungefär dubbelt så dyr bläckkostnad som de lite större dyrare skrivarna (A2). Proffsskrivare har större dyrare bäckpatroner (ca 10.000 kr för ett komplett byte) som inte håller hur länge som helst så därför måste du skriva ut rätt mycket. Det är Epson eller Canon som gör de bästa bläckstråleskrivarna.
Att lyckas med bra utskrifter kräver också en hel del kunskap, betydligt mer än många tror. Tänk på att ha en bra kalibrerad bildskärm och rätt betraktningsbelysning.
Boken https://www.bokus.com/bok/978032190...ages-in-lightroom-and-photoshop-for-printing/ rekommenderas varmt. Jeff har ett förflutet inom bl a Adobe. Dessutom rekommenderas Stefan Olssons bok (https://www.bokus.com/bok/9789186841102/digital-bild-40-fran-fotografering-till-fardig-bild/), han är proffs på området!
mvh,
Peter
osterlenfoto.se

Att lyckas med bra utskrifter kräver också en hel del kunskap, betydligt mer än många tror. Tänk på att ha en bra kalibrerad bildskärm och rätt betraktningsbelysning.

Sak inte säga att jag var 'rädd för det' men är inställd på att precision i många delar krävs. Tack för tipsen.

Skaffade en Spyder5Express och kalibrerar skärmen regelbundet. Något missmodig blev jag dock då det i annat inlägg påstods att det mer eller mindre var 'skit' och att det bara duger med dyrare lösning. Men kalibrerar gör jag.

Å andra sidan torde ju ett sådant problem vara lika stort då man skickar iväg bilder till proffslabben. Då får jag ju bilden printad som jag skickat den och i vad JAG anser vara optimal balans - oavsett om jag kalibrerat min skärm perfekt eller inte alls?

Sak inte säga att jag var 'rädd för det' men är inställd på att precision i många delar krävs. Tack för tipsen.

Skaffade en Spyder5Express och kalibrerar skärmen regelbundet. Något missmodig blev jag dock då det i annat inlägg påstods att det mer eller mindre var 'skit' och att det bara duger med dyrare lösning. Men kalibrerar gör jag.

Å andra sidan torde ju ett sådant problem vara lika stort då man skickar iväg bilder till proffslabben. Då får jag ju bilden printad som jag skickat den och i vad JAG anser vara optimal balans - oavsett om jag kalibrerat min skärm perfekt eller inte alls?

Den kalibratorn är absolut inte skit. Däremot är äldre versioner av Spydern ofta dåliga, på grund av att filtren i dem har blekts. I den nya används glasfilter, som inte bleks på samma sätt. Kritiken som riktas mot Spyder 5 är att olika exemplar kan ge lite olika resultat. Den något dyrare kalibratorn i1Display Pro verkar ha en betydligt mindre spridning mellan olika exemplar.
Sedan kan du ju gå upp på den riktiga lyxskärmkalibratorn Basicccolor Discus. Jag använder den som referenskalibrator när jag testar andra kalibratorer. Då är vi uppe i prislappar runt 10000 kr.
Om du tror att det då är slut på dyra kalibratorer har du fel. På Eizos verkstad används en kalibrator som ligger runt en kvarts miljon. När vi har jämfört resultatet från den kalibratorn med min Basiccolor Discus ser jag ingen skillnad på skärmarna. Så det är skönt.
Men slutsatsen är att du kan fortsätta att kalibrera med din spyder5.

Men slutsatsen är att du kan fortsätta att kalibrera med din spyder5.

Intressant inblick Stefan. Och förtröstansfullt också då jag slösat lite för mycket på senaste tiden. Förhoppningsvis är det lika proportionerlig upplevelse från din 10000-kronorsprinter jämfört med min. Eller kanske inte :). Men förstår att mina utprintade bilder kommer vara full acceptabla i alla fall. Tack.

Böcker!

Lägg mellanskillnaden på böckerna jag rekommenderade. Kunskap är aldrig fel, lätt att dela med sig av och du har den fortfarande kvar.
Du hittar också massor med tips och kunskap på olika hemsidor. Lite har jag samlat på min också.

Mitt råd: Köp en skrivare av känt märke, kör på tillverkarens papper. Ställ in skärmen efter kända bilder med lite gråskalor och färger. Kolla att bilderna du skriver ut stämmer någorlunda med det du har på skärmen. Du kommer garanterat att bli nöjd. Dyrt, billigt? Jag köpte en Canon iP8750 A3-skrivare. Inget pigmentbläck, går ej att installera profiler ej PRO. Kostade omkring 6000:- bläcket kostar c:a 8:-/A4 sida fotoutskrift. Med papper blir det omkring 10:-/utskrift. Jag har inte räknat på avskrivning på skrivaren, men herregud, detta är en hobby. Vad kostar kameran, alla objektiv batterier stativ mm mm. Och visst, jag förstår detta med profiler och att man ska kalibrera, måla om väggarna och hela alltet, men om du inte är ett proffs utan mest skriver ut för egen glädje så kommer du väldigt långt på detta sätt. Jag har väl skrivit ut c:a 200 A4-bilder så bläck och papper har väl kostat 2000:-, kanske en tiondel av vad min nuvarande kamera kostade för fyra år sedan (Canon 6D, EF24-105). Då har jag ändå kompletterat med ett 100-400L och en massa andra saker och har skåpet fullt med äldre kamerahus och objektiv. Det är väldigt roligt att skriva ut hemma , och det är inte mer kostsamt än att man kan kosta på sig att göra provutskrifter och ändra inställningar och fixa och dona så man blir nöjd.

Lägg mellanskillnaden på böckerna jag rekommenderade. Kunskap är aldrig fel, lätt att dela med sig av och du har den fortfarande kvar.
Du hittar också massor med tips och kunskap på olika hemsidor. Lite har jag samlat på min också.

Tycker jag är en av de bästa råden som kommit fram i denna tråd. Om man ska få fram bra bilder är det viktigt att man har grepp om kedjan.

Däremot behöver man inte krångla till det alltför mycket från början. Det är klart att det är optimalt att ha ett rum med perfekt ljus och färg, men det är inte kritiskt viktigt.

Börja med en bra skärm som kalibreras någorlunda regelbundet. Tillsammans med en vettig skrivare blir det plötsligen väldigt roligt att göra bilder. Nästan lika roligt som det var i mörkrummet. Resten ger sig.

Jag har 4 A3+ ramar på väggen som följer trappen upp till övervåningen. Jag byter ut efterhand men låter de äldre bilderna sitta kvar bakom. När det blir fullt får det bli en låda. Jag har märkt att jag blir mer kräsen hela tiden i takt med att jag blir bättre på att efterarbeta mina bilder så en hel del har åkt i papperskorgen också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar