Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kulled skall jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arosfors

Medlem
Skall inom kort investera i ett nytt lättare stativ.
En bra kompromiss mellan pris och vikt verkar vara Manfrottos 190 Classic CLB. Vikt: 1,74 kg.
Frågan är bara vilken kulled jag skall välja.
Jag har en Nikon D70. Mitt tyngsta objektiv är ett Sigma 70-200 2,8 APO HSM DG. Väger väl drygt 1,5 kg.
Jag fotar ofta under ganska svåra ljusförhållanden med exponeringstider på upp till en minut.
Jag fotar dessutom oftast med huset vertikalt.
Vilken kulled ur manfrottos utbud klarar denna vikt?
Man vill ju få så låg vikt på kulleden det bara går utan att behöva reta sig på att det inte klarar vikten utan "glider ur".
Har funderat på följande:
Manfrotto 468 Proball RC2
(Klarar 8 kg, vikt: 1,0 kg, Pris: 2297,-)
Manfrotto 488 RC2
(Klarar 10 kg, vikt: 1,0 kg, Pris: 800,-)
Manfrotto 486 Compact ball RC2
(Klarar 6 kg, vikt: 0,46 kg, Pris: 623,-)
Alla uppgifter från http://www.cyberphoto.se/
Tacksam för all hjälp av alla Er som har längre erfarenhet av olika lösningar än jag.

Av de tre.. 488:an.. Men inte RC2:an, utan RC4:an pga snabbplattan.

468:an är grymt bra, har själv modellen större.. 469. Men det är tungt. och lite overkill, speciellt på ett 190.

486:an går fetbort.. den glider/ändrar position när du spänner.

Har en 486rc2 och instämmer vad gäller glidningen. Med ett Canon 70-200/4,0L utan stativfäste måste jag beräkna glidningen när jag komponerar bilden! Kompisens Sigma med motsvarande brännvidd (dock 2,8) med stativfäste på objektivet fungerar däremot utan problem trots att det är tyngre än mitt. Det är definitivt värt att lägga lite extra pengar på kulan.

//Johnnie

Edit: förstod knappt själv vad jag menade. försöker igen.

Min nästa kulled blir Novoflex CB-3 med ett Novoflex Q-base snabbfäste.

(Bara för att locka med något annat som är riktigt smaskigt!)

=o)

Idag kör jag med Manfrotto #268.

Prova Manfrottos nya 468MGRC2 eller 468MGRC4. Dessa kulleder är grymt stabila och lättinställda.

RC4 har betydligt bättre snabbplattor men är också klumpigare.

Jag valde 468MGRC2 till mitt 055 pga att snabbplattorna är smidigare, men jag skaffade snabbt Arch-plattorna istället, eftersom dessa håller kameran på plats ordemtligt.

Till mitt Stabil Makro valde jag 490RC4 pga att plattorna är större och stabilare. Jag behöver dessa stora snabbbplattor till makrot eftersom jag använder en makrosläde till denna kombination.

Tack för synpunkterna!

Jaa... det verkar som om 468RC4 är valet vad gäller kulled. Är det så att ett 190 blir för klent? Bör man köra på ett 055 istället? Det finns ju ett magfiber som är fyrdelat - men tyvärr dyrt oxå.
T.v verkar det som om jag får vänta ett tag med inköpet - hellre det än att kompromissa med tekniska krav.
Men tack så mycket.
Åker på semester med mitt gamla gjutjärnsstativ, ett Manfrotto 108 Pro. Det kanske går att hyra nå´n som bär det åt mig...

Arosfors

Jeppe skrev:
Av de tre.. 488:an.. Men inte RC2:an, utan RC4:an pga snabbplattan.

468:an är grymt bra, har själv modellen större.. 469. Men det är tungt. och lite overkill, speciellt på ett 190.

486:an går fetbort.. den glider/ändrar position när du spänner.

Gällande 486:an, gäller detta alla objektiv eller främst tele? Att jag inte läste detta tidigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar