ANNONS
Annons

Vilken (kraftig) vidvinkel till 5d foto/film?

Produkter
(logga in för att koppla)

ant0n

Medlem
Hej!

Kommer från aps-c världen där det finns en uppsjö av vidvinkelobjektiv att välja mellan.
Inte riktigt lika stort utbud nu när jag bytt till fullformat.

Jag söker en kraftig vidvinkel av god kvalitet med AF till min 5d.
Perfekt vore ett fast 14 2,8 eller dyl, men canons egna kostar 22 kakor vilket blir helt uteslutet.

Finns det några schyssta vidvinklar till vettigt pris som har en brännvidd kortare än 20mm?

Känns som att jag scannat igenom hela internet med resultatet att det är Canons 16-35 II som gäller.
Någon som har något annat tips? Har googlat ihjäl mig men tänkte att jag skulle kolla här också för en möjligtvis annan input

Tänker du dig hur 14 ser ut i en APS-C sensor eller i en fullformat? för om du föreställer dig 14 i en aps-c kommer du ju upp i ca 20 på en FF med samma resultat som följd.. Har också märkt i mitt sökande efter FF-kompatibel extremvidvinkel att det är svårt att hitta.. Men jag är rätt nöjd med vinkeln jag får i mitt 15-85 på min 7D vilket ju skulle motsvara runt 20mm på en FF vilket är lättare att finna.

Canon 17-40 är ju en sedan har ju både Tokina o Tamron vidvinkelzoomar men de märkena har jag ingen personlig erfarenhet av.

Hej!

Kommer från aps-c världen där det finns en uppsjö av vidvinkelobjektiv att välja mellan.

Perfekt vore ett fast 14 2,8 eller dyl, men canons egna kostar 22 kakor vilket blir helt uteslutet.

Finns det några schyssta vidvinklar till vettigt pris som har en brännvidd kortare än 20mm?

Känns som att jag scannat igenom hela internet med resultatet att det är Canons 16-35 II som gäller.
Någon som har något annat tips? Har googlat ihjäl mig men tänkte att jag skulle kolla här också för en möjligtvis annan input

Sigma 12-24.Kan det vara något?
//Benny

Hej!

Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM II till Canon funkar bra för mig på fullformat, är den vidvinkligaste zoom som finns till ex 5D. Den är (tycker jag) skarp, har måttlig vinjettering för att vara så vidvinkligt och har ingen distortion vad jag kan se i 12-mm läget, dvs du får en fullständigt rak horisontlinje - det får jag inte med mitt normalzoom 24-85 mm. Kostar 6790 på Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/

Hälsningar
Tomas

Nya Sigma 12-24 II har oerhört kraftig distortion, till skillnad från den gamla versionen som har oerhört lite. Den nya är däremot skarpare. Trevliga båda två.

Sigma 14mm f/2.8 EX HSM är ett prisvärt alternativ som ibland finns ute till försäljning och på tex Tradera. Priset brukar landa runt 3500-4000 kr för ett i fint skick.

Glömde nämna att bländare 2,8 mer eller mindre är ett krav. Därför går sigmas vidvinkelzoomar bort tex.
Sigma hade ett fast 14mm 2,8 förr - som har utgått, eller hur? Är det det ni nämnar går att hitta på tradera?

Samyangs 14mm har jag funderat över, men går bort pga avsaknaden av AF.
Jag "behöver" AF då mycket av min fotografering är spontana ögonblick där man behöver vara kvick i fingrarna och extremt flexibel.

Stort tack änsålänge för svar!

---> Objektivet som sökes kommer enbart att användas på fullformat(!)

Föreslår Tokina 16-28 2.8
Riktigt raktecknande och bra!
Enda nackdelen är väl att det inte går att använda filter på det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar