Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Konica?

Produkter
(logga in för att koppla)

plinderoth

Medlem
Skall åka till Sydafrika och funderar på att köpa en digitalkamera som komplement till min systemkamera. Har läst mycket gott om Konicas modeller, framförallt KD-400 och KD-500, och tycker dessutom att dessa ligger på en bra prisnivå. Vilken rekommenderas? Är KD-500 värd det högre priset eller räcker det med KD-400?

I ett inlägg här på fotosidan.se läste jag att någon istället föreslog KD-310 (då man inte märkte någon större skillnad på denna och KD-400) och tyckte att det var bättre att lägga pengarna på minneskort. Håller ni med?

Har dessutom läst mycket om att köpa från Tyskland och på ny-camera.net har de en KD-400 inkl 256MB SDcard för ungefär 5100kr (KD-500 inkl likadant minneskort för 6500kr). Vet någon hur det funkar med Konicas garanti då man köper kameran i annat land än Sverige?
 
Tänk på...

Vi har en Konica KD400 på jobbet som jag har lånat hem nån gång. Bildkvaliten är bra osv, men tänk på att den endast har ISO 100. Dvs inomhus är det alltid blixt som gäller. Skall du ta bilder utomhus när solen inte gassar som värst är stativ ett måste. Risken för skakningsoskärpa förvärras av att det är svårt att avgöra exakt när bilden tas. Fast å andra sidan köpte vi kameran i vintras, så jag har inte haft tillfälle att testa den i solsken...
 
En liten fråga till...

...är det möjligt att läsa in bilderna i en dator direkt från de ovan nämnda kamerorna eller måste man ha kortläsare?
 
plinderoth skrev:
Vilken rekommenderas? Är KD-500 värd det högre priset eller räcker det med KD-400?

Enligt testerna och testbilderna så verkar det helt klart som om KD-500 är en betydligt bättre kamera.

kolla in tester här
 
Det jag skulle irriteras mycket av om jag köpte en Konica är deras val av minnesmedia. Memorystick är ju ingen höjdare och stöd för pro-varianten finns inte vilket gör att man kommer att vara begränsad till 256 mb. Friset på SD kort och hastigheten på dem gör inte dem heller till ett roligt alternativ. Jag skulle föreslå att du tar en titt på Pentax kamrorna, dessa har compact-flash kortplats och är lite billigare.

På frågan om du kan läsa in bilderna direkt från kameran är svaret ja så länge du har USB portar på datorn.
 
Tompa B skrev:
Det jag skulle irriteras mycket av om jag köpte en Konica är deras val av minnesmedia. Memorystick är ju ingen höjdare och stöd för pro-varianten finns inte vilket gör att man kommer att vara begränsad till 256 mb. Friset på SD kort och hastigheten på dem gör inte dem heller till ett roligt alternativ. Jag skulle föreslå att du tar en titt på Pentax kamrorna, dessa har compact-flash kortplats och är lite billigare.


Är det någon mer som har erfarenhet av detta med minnesplatserna. Compactflash fungerar inte i någon av kortplatserna eller?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.