Advertisement

Annons

vilken kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag undrar vilken kompaktkamera man kan använda till viss fågelfotografering samt att fota växter?

Hej ! Du kan inte fota fåglar med en kompaktkamera och få nåt bra ut av det,så länge dom inte sitter helt stilla,till fågelfoto behövs en snabb systemkamera med teleobjektiv där du tittar genom sökaren.Ska du fota blommor går det med vilken som helst,men ju dyrare desto bättre kvalite får du.MVH.
 
Hej ! Du kan inte fota fåglar med en kompaktkamera och få nåt bra ut av det,så länge dom inte sitter helt stilla,till fågelfoto behövs en snabb systemkamera med teleobjektiv där du tittar genom sökaren.Ska du fota blommor går det med vilken som helst,men ju dyrare desto bättre kvalite får du.MVH.

Nog finns det långzoom kameror tex Canon Powershot SX210 som har motsvarande 28-400 mm zoom. Men utan stativ blir det svårt och räkna inte med samma kvalité på bilderna som med en dyr tele på en spegelreflex. Men någon bild kan bli bra av många.
Även med dyr utrustning är det rätt svårt att fota djur från större avstånd...
 
Det är något sådant ( Canon Powershot SX210) jag är ute efter.
Den måste ju ha så pass snabb slutartid att jag kan fota fåglar. Jag hade tänkt kombinera den med en tubkikare för dom längre avstånden och i.o.m det så följer ju ett stativ med.
Jag har en canon eos 40D nu, men jag tycker den med alla objekiv blir både för stort och tungt på t.ex en fjäll tur.

jag såg att någon rekomenderade en panasonic av något slag, minns dock inte vilken..
 
jag såg att någon rekomenderade en panasonic av något slag, minns dock inte vilken..

Troligtvis Panasonics Lumix FZ38.
Jag hade en FZ28 (Modellen innan 38), och var väldigt nöjd. Det häftiga är att man kan gå från macro till tele. Sålde den dock och nu har jag en d90.
Trots att FZ38an är en bra kamera går den inte ens att jämföra med en hyffsad system. Förstår inte heller hur jag orkade med dess lilla lilla sökare, eller att bara använda displayen.

Men visst, riktigt mångsidiga är superzoomarna. Men ha i åtanke att mångsidighet och lätt vikt har sitt pris.
 
Det är något sådant ( Canon Powershot SX210) jag är ute efter.
Den måste ju ha så pass snabb slutartid att jag kan fota fåglar. Jag hade tänkt kombinera den med en tubkikare för dom längre avstånden och i.o.m det så följer ju ett stativ med.
Jag har en canon eos 40D nu, men jag tycker den med alla objekiv blir både för stort och tungt på t.ex en fjäll tur.

jag såg att någon rekomenderade en panasonic av något slag, minns dock inte vilken..

Har du en 40D så har du förhoppningsvis grundläggande kunskaper om sambandet mellan slutartid-bländare-ISO.

På en kompakt långzoomare kan du inte få stor bländaröppning i teleläge, tex på CANON SX210 är f/5,9 är största bländaren.
Kort tid kan du förstås i alla fall ställa in, men då pressar du upp ISO till sådana höjder som kompaktkameror inte är gjorda för. SX210 har ISO 1600 som största känslighet, men det blir inga vackra bilder där. Och förmodligen räcker inte i alla fall.
40D är ju en bra kamera, men hög-iso egenskaperna är mediokra. Men bra mycket bättre än någon kompaktkameras.
Jag vet inte vilka teleobjektiv du har nu, kanske är de inte tillräckligt ljusstarka?
Om objektet rör sig fort, har du ingen nytta av stativet i alla fall...
 
40D är ju en bra kamera, men hög-iso egenskaperna är mediokra. Men bra mycket bättre än någon kompaktkameras.

Medioker tycker jag är väl att ta i. Här är en bild tagen på ISO 3200 med min 40D för ett år sedan.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1716211&target=

Växter är inga problem att fotografera med en kompakt kan der allt bli bra bilder.

Fotografera fåglar och speciellt mindre, är väl bland det mest krävande man kan göra. Iallafall när det flyger. Krävs en del övning för att följa dom bra i sökaren. Har bara erfarenhet av 40D autofokus i kombination med 400 5.6 L som är mkt snabbt, och jag är nöjd. Men kan väl nästan aldrig tänka mig att jag skulle lyckas att få bra bilder med en kompakt med mkt tele.

mvh
 
Hrmm, ska leta lite bilder nr jag kommer hem.
Jag var ute en söndag förra året och fotograferade fåglar med Canon G9 och 2x Tele tillsats (TC-DC58C) och det går nog bättre än många tror.

Att den även funkar till insekter och blommor är ju ingen större hemlighet. La till Fjärilsalbumet med 11 fjärilsbilder tagna med G7 (som sedan uppgraderades till G9) under en och samma promenad .
 
Så här kan det bli med en Canon S90 och tubkikare.
Hela bilden och 100% crop.

//Lars
 

Bilagor

  • IMG_1404.jpg
    IMG_1404.jpg
    10.5 KB · Visningar: 419
  • IMG_1404c.jpg
    IMG_1404c.jpg
    34.3 KB · Visningar: 425
Här kommer de utlovade bilderna med G9 och TC-DC58C.
Samtliga bilder är obeskurna och bara konverterade med ACR standard inställningar...
 

Bilagor

  • IMG_3681.jpg
    IMG_3681.jpg
    12 KB · Visningar: 393
  • IMG_3694.jpg
    IMG_3694.jpg
    27.6 KB · Visningar: 398
  • IMG_3746.jpg
    IMG_3746.jpg
    11.9 KB · Visningar: 404
tackar!
jag skulle vilja kombinera kameran med en Swarovski Monoteleskop ATS 80 HD.
Vad skulle ni rekomendera då? jag försöker nämligen bli kvitt alla objektiv för att spara vikt.
 
Min bild på sädesärlan är tagen genom en Kamakura SP83 ED med ett 30 wide-okular, och S90. Jag tror att Swarovski'n är snäppet bättre.
Värt att tänka på är att du får svårt att ta bilder på flygande (och rörliga) fåglar. Stillasittande går i allmänhet bra. Ska du fota flygande fågel är det nog systemkameran som gäller.

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.