Annons

Vilken kompaktkamera skall jag ha??

Produkter
(logga in för att koppla)

CyberTron

Ny medlem
Hej alla fotoexperter!

Jag köpte i somras en Canon PowerShot SX1, som jag är jättenöjd med, frun också, framförallt av bildkvalité men även av videokvalitén (fullhd)

men, vi har kommit fram till att vi måste ha en mindre kamera, vi drar oss nästan för att ta med den för att den är "i vägen". Vi hade tidigare en Canon IXUS 700, som vi var nöjda med.

Nu har det kommit till den punkt att jag vill ha en kamera som är kompakt, kan filma (minst 720p) och gärna kunna zooma lite iaf, (och då även under filmning)
Har kikat på Panasonic TZ7, och vi hade den hemma innan vi köpte SX1:an, dock kändes den inte helt bra, tyckte den tog brusiga bilder osv, men det kanske är något man måste leva med??
andra intressanta kameror som har dykt upp under senare tid är Samsung st550 , lumix zx1 och lumix fx550

Vad har ni för förslag, filmining är en viktig funktion annars är det egentligen fritt fram för förslag!

tack på förhand
Micke och Emma.

Jag köpte häromdagen en Casio EX-FH100 för 1990 kronor. 10x zoom (motsvarande 24-240 för småbild), HD-video (720p), 10 megapixel.

Roligast av allt är att den kan filma med 1000 bilder per sekund (fast i rätt dålig upplösning då). Med VGA-upplösning (640x480 pixlar dvs ungefär DVD-kvalitet) klarar den 120 bilder per sekund.

Med 9 Mpixels upplösning kan den ta bilder i upp till 40 bilder per sekund (totalt max 30 bilder) och den kan ta en del av dessa bilder innan man trycker på avtryckaren och resten efter (så att det blir mycket lättare att fånga rätt ögonblick).

En klart rolig kamera. Att den är så billig nu tror jag beror på att den inte tillverkas längre.

Tillägg: Ja, just ja: den är ganska liten. Ungefär som en IXUS.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar