Annons

Vilken kompakt till en pensionär?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Kompaktkameramarknaden är en gigantisk djungel...

Vilken modell skulle du rekommendera till en pensionär som inte har något egentligt större fotointresse, utan som bara vill ha en bra, enkel kamera för semester, födelsedagar, jul o.s.v.

En av nackdelarna med många kompakter idag är ju de små pilliga knapparna. För oss "ungdomar" är det väl OK, men för den äldre generationen tror jag det är ett problem. Finns det några bra "seniorkameror" på marknaden? Så få finesser som möjligt, helst bara ett bra och välfungerande autoläge.

Du slog huvudet på spiken när Du tog upp det där med knapaprnas storlek, jag har under flera år hållit på med kurser för just seniorer inom både data och mobiltelefoni och har lärt mig en hel del av hur den generatioene tänker när det gäller sånt.

Om jag var Du skulle jag gå in på en välsooreterad fotoaffär och kolla igenom utbudet och då kolla på just att hitta en modell med så få och stora knappar som möjligt, MP och Zoom grad har knappast någon betydelse bara han kan hantera kameran, sen välj den Du tror passar bäst och ta den på öppet köp och låt honom testa själv eller ta med honom direkt om det inte är en överraskningspresent.

Något som seniorer har generellt problem med är flerfunktionsknappar, alltså en blädderknapp som kan styra åt 4 håll och även tryckas ner för att tex bekräfta i en meny, sikta på snabbknappar för enskilda vanliga funktioner så blir det mycket enklare för honom.

My 2 Cent

Just det: det är ett plus om kameran även har lite bättre vidvinkel. Gärna motsvarande 28 mm eller lägre.

Kollade runt lite och utan att ha klämt på någon av dem så verkar dessa vettiga med tanke på greppvänlighet och knapputformning för en senior.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A590IS

http://www.cyberphoto.se//kampanj/p6000vaskaminne.jpg

Den första har inte den vidvinkel Du söker men klart vettig och lättförstådd multifunktionsknapp, den andra har lite fler snabbknappar och en som det ser ut iaf hanterbar multifunktionsknapp samt önskad vidvinkel.

Lycka till med valet, hpoppas pensionären blir nöjd med Din fina present.

Att hitta rätt kompakt är mycket svårare än rätt systemkamera. Det skiljer mer i funktionalitet, pris och bildkvalité på kompakterna än vad det gör på DSLR, snacka om djungel.

Jag tror Bo är inne på rätt spår med Canons Powershot serie. Jag har själv en A710 IS och även ett par olika mindra Ixusar. Visserligen känns Ixus som bättre kvalité men Powershoten är bättre att hålla i och säkerligen lättare att manövrera. Jag tycker också att dessa är mycket prisvärda och levererar förvånansvärt bra bilder.

Enda nackdelen med min Powershot är den ganska långsamma laddningen av blixten, vilket jag tror beror på att den använder vanliga batterier (vilket förstås är en fördel i andar situationer).

En del pensionärer är darriga på handen. T ex en bekant till mig. Han hade endast fotat analogt tills han vann en digitalkompakt på lotteri. Den saknade sökare. När han håller kameran en bit ifrån sig för att kunna se skärmen blir, p g a hans darrningar, bilden suddig och han kan inte heller se bilden på skärmen tillräckligt skarpt. Han fick återgå till sina gamla analoga kameror, som har sökare så att han kan stödja kameran mot huvudet.

Olle

Min farmor valde kompakt efter vilka som hade sökare, det kanske är något man gärna prioriterar om man, som hon, alltid fotat analogt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto