Annons

Vilken klass håller B+W Halvtonade gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Birger Olsson

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter halvtonade (25% av ytan), 2 blädarstegs, gråfilter med mjuk övergång i storleken 67 respektive 77mm till 70-200 f/4 USM IS L och 400 f/5.6 L.

Jag har hittat:

-B+W Halvtonat gråfilter 67mm (502) 25% (NDx4)
-B+W Halvtonat gråfilter 77mm (502) 25% (NDx4)

Min fråga är om dessa filter håller bra klass eller om ni har några bättre förslag.

Jag har inte använt gråfilter tidigare, men de UV-filter jag köpte sist (Hoya UV HMC för skydd) åkte i soptunnan då jag märkte tydlig skillnad i skärpa med och utan. Ett extra glas påverkar givetvis, men jag vill inte ha något skräp. Några förslag?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
B+W gör förmodligen världens bästa filter och kostar därefter. Tänk dock på att

1) cirkulära, avtonade gråfilter är ganska svåranvända, övertoningen är alltid i mitten. Köp fyrkantiga filter med en hållare istället, då kan du placera övergången där du vill ha den i höjdled. En annan fördel med dessa filtersystem är att det räcker med ett filter och flera anpassningsringar till hållaren istället för ett runt filter för varje objektivdiameter. Fyrkantiga filter finns i flera prisklasser; Cokin är billigast och Lee/Singh-Ray är dyrast men det finns flera alternativ.

2) 25% innebär inte 25% av ytan utan 25% av ljuset, alltså två steg. Runda filter har (i princip) alltid halva ytan täckt.

Cyberfoto skriver:

"Procentsatsen på B+W´s halvtonade filter står för hur stor del av ytan som är neutral. NDx2 ger 1 steg längre slutartider och NDx4 ger två steg."

Det borde betyda att det jag söker är de som är märkta 75% NDx4 och inte 25%. Några sådana hittade jag dock inte. Jag trodde det var tvärt om. Vilken djungel! Jag kanske får göra mitt första köp i butik. Jag tror att jag behöver testa detta.

Fyrkantiga i hållare är inte aktuellt för min del på dessa objektiv så jag får ta smällen med runda. Iofs skulle jag vilja ha ett fyrkantigt till vidvinkeln.

Om B+W håller hög klass så är det bara att leta vidare hos dem.

Tack för hjälpen.

Senast ändrad:
Birger Olsson skrev:

Fyrkantiga i hållare är inte aktuellt för min del på dessa objektiv så jag får ta smällen med runda. Iofs skulle jag vilja ha ett fyrkantigt till vidvinkeln.

??
Man blir väldigt låst i komponerandet om man måste anpassa motivet efter var toningen är i filtret!

Av vilken anledning vill du inte ha hållare?

Smidigheten i terrängen och under transporten, montering hemma, etc.

Jag kanske tänker fel? Som sagt, har inte prövat detta innan. Jag förstår att man blir låst i komponerandet.

Ja, skruva på och så sitter det där utan att vara i vägen. De stora fyrkantiga som jag sett ser så otympliga och bräckliga ut.

Okej, jag har aldrig sett graderade ND-filter som har haft mer eller mindre än halva ytan täckta av grått men det verkar fortfarande fruktansvärt begränsande...

Du tänker helt fel om du köper runda. De är inte enklare, bara begränsade. Avtonade gråfilter kommer ändå aldrig att vara något du springer omkring med på kameran hela tiden.

Birger Olsson skrev:
Cyberfoto skriver:

"Procentsatsen på B+W´s halvtonade filter står för hur stor del av ytan som är neutral. NDx2 ger 1 steg längre slutartider och NDx4 ger två steg."
Det där har CyberPhoto fått om bakfoten. Det är precis som Emil skriver. Både 25%-filtret och 50%-filtret har halva ytan grå. B+W använder inte beteckningarna NDx4 eller NDx2, utan använder procentsiffror för ange hur mycket ljus som släpps igenom den mörkaste delen av filtret.

Jag har ett 25%-filter till min tvåögda Rolleiflex. Det har en relativt mjuk övergång, vilket gör att horisonten inte behöver ligga exakt i mitten. Man kan ljustera den något upp eller ned.
Jag har även ett likadant filter från Hama. Det har en något skarpare övergång och något varmare ton.

Fyrkantiga filter är inte alltid så lätta ställa in rätt. Med mina Cokinfilter ser jag inte var övergången hamnar, så för veta var den är får jag i alla fall ha den i mitten. Det gäller för systemkamera med nedbländat objektiv.

Olle

På Cyber´s hemsida står det precis som Birger skriver. Procentsiffran talar om hur stor del av ytan som är tonad, verkar bara gälla B+W. För säkerhets skull ring och fråga dom, mycket kompetent folk där uppe.

/ Erik

Tack för alla synpunkter!

Det låter som om det får bli fyrkantiga med hållare trots allt :-(

Finns det färdiga kit som kan passa mina båda teleobjektiv + EF 35 1.4 L eller vilken/vilka hållare behöver jag och vilket filter tycker ni jag skall jag välja?

Såg Cokin systemet på Elmia-mässan och det verkar trevligt, men när jag tittar på deras hemsida hittar jag ingen "adapter" större än 62mm.

Emil skriver även att Cokin är billigast. Hur är det med kvalitén?

http://www.cokin.co.uk/pages/cokinA.htm

Senast ändrad:
Det är P-serien du skall ha. Finns adaptrar upp till 82 mm.

Angående kvaliten klagar många på att de ger färgstick. Jag har inte det problemet, kanske för att jag fotar analogt. Jag har alltså i st problem med att se var övergången hamnar. Mina filter (P120, P121) har allför mjuk övergång för mina små objektiv med 49 mm filtergänga.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar