Annons

Vilken kameraväska???

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips och tankar om vilken väska jag ska köpa, det börjar bli trång i den jag har (en Lowepro Nova 3, jag får bara plats med hälften).
Kriterierna är följande;
1. Jag vill ha en axelväska, inte för att det är skönt att gå med i flera timmar utan för att snabbt och smidigt kunna byta kamera, glugg eller dra fram blixten.

2. Den ska tåla att man slänger runt lite med den utan att den eller det som är i den tar skada. Allvädersskyddad är inte heller fel.

3. Den ska ha en del småfack för film, extra batterier, minneskort, linsrengöringsgrejer, anteckningsbok och penna osv.

4. Och nu till det lite svårare, som gör att den blir dyt. Den ska rymma följande;
1. Nikon F90X med batteripack
2. Nikon D-100 med batteripack och monterad 35-70 2,8
3.Nikon SB-28
4. Metz 70 MZ-5 (en stor rackare) med OmniBounce
5. Ett 50 1,8, ett 24 2,8 och ett 70-300 4-5,6

Pluss att man får räkna med att jag kommer köpa nya gluggar lite då och då.

Jag kan till och med frångå att allt måste vara svart för att få en bra väska till ett bra pris :)

Finns det nån som har bra förslag på väska och var man ska köpa?
 
Domke gör grymma väskor. Dock ganska överprissatta i Sverige. Och F-serien e rätt dåliga vad det gäller väderskyddet. Har en F-4AF i canvas o det är väl inget jag tar med ut i regstormar direkt. Finns visst i nylon också men den vet jag inte hur den är. Har även en LowePro stealth reporter 500 som jag har i såna fall och när jag reser. Den har två olika regnskydd och är praktisk eftersom man kan lyfta ut det fodrade innandömet, och får då en mjuk och smidig väska som tillsammans med de medföljande objektiv skydden funkar perfekt. Bra mycket billigare än Domke e den ju oxå. Men Domke e ju Domke och den blir snyggare ju längre man har den. Ska du köpa en så försök köpa den från USA om du kan. Bra mycket billigare tull och moms och frakt inräknat...
 
Tackar!
Jag fattar inte hur jag kunde missa den tråden. Jag hittar inte F7 hos Madeco, vet du om den finns i Sverige? Hur skiljer sig den från F1x, vad gäller pris, storlek osv?

Det verkar ju iallafall som om Domke är ett märke att lite på.
 
Jag har en stor ryggsäck till alltihop.

Det har sina nackdelar och fördelar.

Ibland så tar jag min lilla aquila, axelväska, över axeln med det nödvändigaste och samtidigt får ryggsäcken hänga på ryggen med resten.

Det skulle kunna vara en vettig lösning för dig med.
 
Erik Schalin skrev:
Jag har en stor ryggsäck till alltihop.

Det har sina nackdelar och fördelar.

Ibland så tar jag min lilla aquila, axelväska, över axeln med det nödvändigaste och samtidigt får ryggsäcken hänga på ryggen med resten.

Det skulle kunna vara en vettig lösning för dig med.

Grejen är att jag aldrig har gillat ryggsäck, särskillt inte om jag springer runt på stan. Det känns inte som om jag har koll på grejerna eller kan nå dom hur jag vill utan att kränga av mig väskan.
 
Ryggsäck är för mig perfekt. Som komplement till den så har jag en midjeväska och en liiiiten axelväska.

-Jag fotar mest natur och vandrar mycket i skog och mark, då är det mycket praktiskt med ryggsäck där jag får plats med kameran, linserna, filmerna, batterierna och div tex termos, choklad, och kanske en extra varm tröja.

-De gånger som jag fotar med minimal utrustning ute i naturen tex under jakt så fungerar en midjeväska som det enligt mig bästa alternativet.

-Ofta så tar jag med mig en kamera när jag gör mina ärenden på stan och då har jag kameran med lins + ett par filmer i en liiiten axelväska av gammal modell. Den är enbart ca 24cm bred, 18cm hög och ca 9cm djup.


Om jag skall fota i stadsmiljö så tar jag aldrig med mig en väska som är producerad med tanke på foto, typ LowePro. Jag föredrar 100% civila väskor som inte sisgnaliserar fotografisk aktivitet, eftersom det påverkar miljön och uppfattningen om mig.

Jag anser att den viktigaste väskan är den som sväljer det man använder frekvent + lite småprylar som kläder och mat!
Ofta ser jag fotografer på "naturfototur" som inte prioriterar kläder och mat i packningen,, ofta mycket olyckligt med tanke på resultatet.

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Vilken kameraväska???

Calle S skrev:
Kanske en Crumpler December Quarter? Rymmer det du önskar plus en laptop. Finns bland annat på Kameradoktorn och Yfo.

Tack för tipset. Den låter kalasbra, desutom halva pengarna mot Domke. Fint att få den en laptop också eftersom jag kör digitalt en del. Den finns dock inte varken på YFO eller kameradoktorn. Den fanns dock på Macoteket. Men jag tycker att måtten känns små när man läser dom. Men det kanske är en sån där väska som är större innuti än utanpå ;-)

Kan nog bli en sån när det lider om jag inte hittar nått annat.
 
Jag har en Crumpler Company Embarressment, den rymmer:

F100 med en glugg på (typ 50mm), 2st gluggar till (24mm och 105mm), Sb-28 blixt, 10 rullar film, 10 batterier + div. filter, en Olympus c-5050, samt en liten kaffetermos i ett av gluggfacken.... Väldigt stabilt gjord väska, som dessutom inte ser ut som en kameraväska, tjock vaddering, sitter bra emot kroppen!

Det var antingen termos eller ett 300, termosen var viktigare för mig, och lite billigare....
 
En bra ryggsäck som rymmer en dest mesta är bra i kombination med Domkes midjebälte och väskor är en bra kombination. Då har du de nödvändigaste objetiven, blixten och andra prylar tillgängliga i midjebältet och resten på ryggen. På så sätt sparar du dina axlar från snedbelastnig som kan bli jobbit i längden. En liten axelväska är bra som komplement när man ska ha få prylar med sig.

Själv har jag en bunt väskor för olika tillfällen.
En stor ryggsäck som rymmer det mesta (Crumpler farmers Double).
En liten kompakt ryggsäck som rymmer bara det nödvändigaste (Lowepro Linx).
En stor axelväska (Domkes F-1X).
En mindre axelväska (Domke F-3X).
Midjebälte med två stora, två mindre väskor (Domke).
Dessa kombiner jag efter tillfälle, allt för att avlasta axlar och nacken. Värken där är inte att leka med.
 
Senast ändrad:
Jag använder en Crumpler December Quarter och den fungerar riktigt bra för mig. Den är väldigt välsydd, bra material, smart planerad, skyddar grejerna bra och ser hyffsat neutral ut. Däremot kommer du få svårt att få in all prylar i den. Speciellt om du har tänkt köpa ännu fler som du sedan fill trycka ner i väskan.

Jag petar oftast ner en mindre dator, Fuji S2Pro med monterad 17-35/2,8, en 70-200/2,8 en 50/1,4 och ibland en blixt med kabel. Sen petar jag även ner lite batterier, mobiltelefon och andra småsaker. Allt går ner precis. D100 med batteripack är väl lite högre än S2pro så den går förmodligen inte ner med en monterad glugg. Om du skulle lyckas få ner allt kommer den nog inte fungera som du vill med att grejerna skall vara lättillgängliga och bara att dra upp.


Vad gäller Domke och väderskydd så tycker jag att de fungera riktigt bra. Jag har kört med en domke i tio år som har hängt med i både snö, regn och hagel. Trots att den känns otät har jag inte haft några större problem med fukt. En fördel med kraftig bommul (som de flesta Domke-väskor är tillverkade av) är att fibrerna sväller när de blir blöta vilket gör att det faktiskt blir riktigt tätt. Dessutom suger det upp en del vattendroppar som annars skulle kunna halkat ner i väskan när locket öppnas. Locket på min har dessutom en väldigt bra form som lägger sig tätt och snyggt över väskan när jag bara släpper ner det. Jag behöver sällan använda spännen eller annat för att hålla det på plats.
 
Re: Re: Re: Vilken kameraväska???

Greve Nickon skrev:
Tack för tipset. Den låter kalasbra, desutom halva pengarna mot Domke. Fint att få den en laptop också eftersom jag kör digitalt en del. Den finns dock inte varken på YFO eller kameradoktorn. Den fanns dock på Macoteket. Men jag tycker att måtten känns små när man läser dom. Men det kanske är en sån där väska som är större innuti än utanpå ;-)

Kan nog bli en sån när det lider om jag inte hittar nått annat.

Den ser fin ut, i alla fall för den urbaniserade fotografen som rör sig bland folk och asfalt.

Jag anser dock att den har ett pris som är allt annat än rimligt,, Hitta en liknande på loppis och fixa lite fiffig issolation. Det får man för ngr femtiolappar, jag lovar!

Som väska för generellt fotograferande anser jag den dock som mycket begränsande med den utrustning sosm du kanske stoppar i den.

Med den utrustningen som du räknade upp så rekommenderar jag helt klart en ryggsäck och en billig axelväska av civil modell som komplement,,

Mvh Niclas,
 
Prisvärd kombination

Jag testade en på förhand osannolik kombination: fotoryggan Lowepro Rover II och en messengerväska från Timbuk2.

Tog alltså innandömmet från kameradelen på Rovern och stoppade den i Timbuk2, lilla modellen. Passade perfekt! Får plats med 10D med vertikalgrepp och monterad 16-35, en 70-200 och en 550 blixt. Allt väl skyddat och diskret.


I skog och mark använder jag Rovern, med stativhållare och plats för annat än fotoutrustning. Rätt så mångsidig lösning för ca 1600 kr :)

Har några Domke också, F6 (inte så diskret som man vill tro) och J1 (en riktig ryggknäckare). Mkt bra kvalitet.

mvh/milan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.