Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamerahus efter 3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

magdalena81

Medlem
Hej!

Alex här.

Började fota med Nikon 3100 för ett tag sedan och tänker uppdatera till ngt mer avancerad. 5100 känns för litet steg.

Resonerar mellan 7000 och 300s. Tar mest aktionsbilder, använder mig av 85mm 1,8f .

Vilken av de skulle ni rekommendera och varför?

Eller har Ni andra förslag kanske?

Tack på förhand.

A.

Började fota med Nikon 3100 för ett tag sedan och tänker uppdatera till ngt mer avancerad. 5100 känns för litet steg.

Resonerar mellan 7000 och 300s. Tar mest aktionsbilder, använder mig av 85mm 1,8f .

Vilken av de skulle ni rekommendera och varför?

Jag koncentrerar mig på D7000 kontra D300s.

Det finns för- och nackdelar med bägge kamerorna, det är inget självklart val. Hade det gällt generell allmänfotografering hade jag rekommenderat D7000 eftersom det är en modernare kamera med en rakt igenom bättre bildkvalitet som för många har extrabonusen att vara lite mindre och lättare. Plus att videofunktionen i D7000 är många gånger bättre än den i D300s.

Men just för sport och action har gamlingen D300s några tydliga fördelar över D7000: Mer avancerad och träffsäkrare autofokus (i synnerhet i riktigt svagt ljus). En avsevärt större buffert så att inte kameran storknar lika ofta vid serietagning (en av de svagaste sidorna hos D7000). Den är robustare byggd (men då i gengäld tyngre), och här tänker jag inte bara på vädertätning utan även stryktålighet i allmänhet.

Den enskilt största nackdelen hos D300s jämfört med D7000 sett till actionfoto är bildkvalitet på iso 3200 och uppåt. Där vinner D7000. Men, mindre brus hjälper förstås inte om man missar fokus, och just i svagt ljus är AF hos D300s påtagligt bättre.

Skall vi prata andra alternativ så kan du kika på begagnade D700 och D3. Med tanke på att nya D700 just har prissänkts till runt 17000 (nu när D800 dök upp) borde begagnade gå att få för runt 10000-12000 snart. Och D3 kommer nog snart gå att hitta här och var för runt 15000. Fördelen de här har är att de har lika avancerad men ännu snabbare AF som D300s, och klarar svagt ljus en aning bättre än D7000. Plus att bägge är byggda som stridsvagnar. Baksidan är att du tappar beskärningsfaktorn och alla objektiv plötsligt känns kortare.

Tack

Har precis läst lite olika test-rapport rörande diverse modeller. D7000 trots att den ör modernare som Du skriver tappar mest jämfört med andra Nikon och även Canon. Fokus inställningar skulle jag satsa mest på efter några månader springandet med 3100 plus mer fokus punkter.

Jag har inte använd mig av större ISO än 100 än så länge. Reglerar med exponeringen och längre slutartid istället även på kvällen - kör helt manuellt föresten för att förbättra tekniken och min reflex.

För att D300s är redan en äldre modell avvaktar jag kanske till priserna för D700 faller till mer rimliga.

Jag är entusiast men ingen proffs och jag tjänar ingenting (förutom glädje) på att strida på gatufältet så att jag tänker inte utrusta mig som en.

Tack för din recension.
Alexander.

D7000 är en fantastisk kamera, har länge funderat på om jag ska byta ner mig från D3 till den :) Dock så är den större än D3100 och D5100..
Något du kommer få en chock av är battertiden.. D3100 har den sämsta battertiden jag någonsin sett så du kommer undrar varför batteriet aldrig tar slut på D7000/D5100 :)

Tack

Några andra förslag kanske

D7000 är billigare ser jag och har bland annat nyare sensorn plus fördubblade egenskaper jämfört med D300s.

Ändå till aktionbilder vilket jag tar låter 300s mer passande ut.

Finns det ngt mer i ett prisklass upp till 14 KSEK som är värd att tänka om?

A.

D7000 är en fantastisk kamera, har länge funderat på om jag ska byta ner mig från D3 till den :) Dock så är den större än D3100 och D5100..
Något du kommer få en chock av är battertiden.. D3100 har den sämsta battertiden jag någonsin sett så du kommer undrar varför batteriet aldrig tar slut på D7000/D5100 :)

Hah, jo det kommer jag ihåg under jultiden med min D90 "satans nu glömde jag ladda kameran igen".
...
"Jaha, den har bara gått från ~30% till ~24%". Så nästa fototillfälle, samma visa igen. Och så nästa samma visa igen och igen.

Tillslut när jag hade 4% kvar då fick jag för mig att, ne det är nog bäst att komma ihåg att faktiskt ladda den nu. Men då var julen och lovet redan slut :D

Och jag antar att det är samma med D5100 och D7000.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar