Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lekemo

Ny medlem
Hej.
Jag kan inte längre hålla mig från att skaffa en digital systemkamera, men är lite vilse i djungeln. Har tidigare lånat en Nikon D200 vilken jag trivdes väldigt bra med. Kände att jag kunde handskas med den bra, samtidigt som det finns mycket utrymme att växa med den. Börjar plugga foto på Mullsjö folkhögskola till hösten o vill därför kunna växa med kameran. Jag är väl inte nybörjare, men har mest fotat analgt med systemkamer eller digitalt med kompaktkamera innan. Jag fotar gärna männsikor, konserter, miljöer m.m.
Känner inte till så många märken o modeller, så därför känns det dumt att satsa utan att veta vad det finns mer. O vad jag riktigt ska kolla efter. Vad finns det för kameror som kan motsvara Nikon D200?
Hoppas ni kan hjälpa mig.
/Rebecka

Lås dig inte vid märken...

Canon, Nikon javisst .. Men det finns Sony, Samsung, Olympus, Pentax .....osv

Kika runt lite titta på vad du får för pengarna och vad du kommer att använda kameran till. Det viktiga är att känna på klumpen. Är den lätt att använda, Sitter reglagen där de ska.

Köp hellre få bra gluggar löst än förlita dig på de s.k kitobjektiven. Begagnade digitalhus är ofta billiga. Se efter vilken budget du har och tänk på att en ny kamera har garantier.... Det är dyrt med både reparationer och sensorrengöringar om man inte kan fixa det själv. Tänk inte märke det gör bara att du riskerar att bli en märkesfanatiker.

Själv kör jag en Pentax k10 som räcker väl för mina behov. Men min nästa kamera kanske blir en Nikon D 700 eller vad det nu kan ha dykt upp den dagen då jag köper upp mig en bit på skalan.