Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lekemo

Ny medlem
Hej.
Jag kan inte längre hålla mig från att skaffa en digital systemkamera, men är lite vilse i djungeln. Har tidigare lånat en Nikon D200 vilken jag trivdes väldigt bra med. Kände att jag kunde handskas med den bra, samtidigt som det finns mycket utrymme att växa med den. Börjar plugga foto på Mullsjö folkhögskola till hösten o vill därför kunna växa med kameran. Jag är väl inte nybörjare, men har mest fotat analgt med systemkamer eller digitalt med kompaktkamera innan. Jag fotar gärna männsikor, konserter, miljöer m.m.
Känner inte till så många märken o modeller, så därför känns det dumt att satsa utan att veta vad det finns mer. O vad jag riktigt ska kolla efter. Vad finns det för kameror som kan motsvara Nikon D200?
Hoppas ni kan hjälpa mig.
/Rebecka

Lås dig inte vid märken...

Canon, Nikon javisst .. Men det finns Sony, Samsung, Olympus, Pentax .....osv

Kika runt lite titta på vad du får för pengarna och vad du kommer att använda kameran till. Det viktiga är att känna på klumpen. Är den lätt att använda, Sitter reglagen där de ska.

Köp hellre få bra gluggar löst än förlita dig på de s.k kitobjektiven. Begagnade digitalhus är ofta billiga. Se efter vilken budget du har och tänk på att en ny kamera har garantier.... Det är dyrt med både reparationer och sensorrengöringar om man inte kan fixa det själv. Tänk inte märke det gör bara att du riskerar att bli en märkesfanatiker.

Själv kör jag en Pentax k10 som räcker väl för mina behov. Men min nästa kamera kanske blir en Nikon D 700 eller vad det nu kan ha dykt upp den dagen då jag köper upp mig en bit på skalan.

Kikade runt och såg att det bjöds på en beg Nikon D 200 på tradera.. Priset blev utan gluggar 6500:-

T.ex för C:a 6000 får man en ny samsung GX 10 med garantier. För några tusen till den senaste modellen GX 20....

Det är inte jag som ska köpa utan du...ta i grejorna....Kläm o känn....Köp bra gluggar.....

Titta efter begagnade D300'or, finns säkerligen en del nu efter D700'ans lansering. D200 kan också vara ett bra alternativ men 8-9 k låter mkt för en sådan, har ju trots allt en sensor av angenäm ålder.

Sóny skulle kunna vara ett alternativ då det verkar sänka priserna då å då på sina objektiv.

Men eftersom du har lite erfarenhet av Nikon så satsa på ett sådant hus, visserligen kan Canon 40D vara ett alternativ men som sagt, röstar för en begagnad D300.

En Pentax K10D, är en lite föråldrad kamera, med lite ouppdaterade tillbehör, till och med tveksamt om den kan matcha en Canon 350D bild å ISO egenskaper...

Till D300 rekomderar jag ett Tamron 17-50 å ett Nikon 85 1.8 till porträtt å konserter.

Pentax är väl ändå inte lite gammal? 1 1/2 år, max 2. På väg att bli gammal kanske men inget alls mot nikon d80 o d200. Och hur gammal är canon 350?

Vilka ouppdaterade tillbehör tänker du på?

Men iaf, hellre ett lite äldre hus o pengar till gluggar istället för en nikon d300 tex. D80 är som sagt äldre men bra ändå.

Och kolla vad olika objektiv kostar. Antagligen kommer du vilja ha om inte det bästa så det näst bästa. Det kan bli dyrt. Kolla inte endast på vad du vill ha nu utan vad du kan tänka dig vara sugen på sen med. Det betyder väl egentligen till en början ett macro och/eller telezoom. Sedan kommer du kanske vilja kika på ljusstarka fasta :)
osv osv...

Läs tester av objektiv på tex www.photozone.de Där finns många tester.

Största fördelen som jag ser det med Pentax är bildsabilisering i huset och att den är vädertätad. De flesta objektiv är inte det men de som är det heter DAStar.
Fördelen med bildstabilisering i huset är att du får det till alla gluggar du sätter på.

Jag tycker det är skönt att ha canon eller nikon, därför att så mycket har dessa märken som utgångspunkt. Nästan alla kameraguider och böcker utgår från dessa märken. Visst står det alltid att tipsen fungerar på flera kameramärken, men det är ju alltid skönt att ha exakt de märken och modeller som författare och lärare använder. Det känns som att alla är nöjda med dessa kameror. Även på forum har de flesta canon eller nikon, vilket gör att det finns fler med erfarenhet att fråga och lära av. osv

Samma sensor

Pentax k 10 och Nikon d 80 har samma sensor. Ska man jämföra med canon 350 så blir det lite snett eftersom den är av betydligt äldre datum...Det märks då man kör de senare canon modellerna...Bildkvalitén på canon 350 är inte av samma klass... vare sig upplösnings eller brusmässigt. Men det är inte dålig bildkvalité...

Chewbacca skrev:
Pentax är väl ändå inte lite gammal? 1 1/2 år, max 2. På väg att bli gammal kanske men inget alls mot nikon d80 o d200. Och hur gammal är canon 350?
Pentax K10D presenterades i september 2006 och är alltså 22 månader gammal. Nikon D80 är ganska exakt lika gammal -- presenterad i augusti 2006.

Nikon D200 är knappt 3 år gammal, Canon 350D drygt 3 år.

TACK!

Tack för alla svar o tips!
Det blev en begagnad Nikon D200 o ett Nikon 18-135 objektiv. Tror jag kan växa endel med d200 innan jag saknar alltför många funktioner/teknik.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto