ANNONS
Annons

Vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

E.Ljunggren

Medlem
Hej. Det e så att mina föräldrar ska åka till usa, och nu så tänkte jag att jag skulle kunna få dem o köpa med en digital systemkamera. vad skulle vara en bra nybörjarkamera? och vad ska man tänka på? nämn gärna ett par olika modeller som är bra kameror i prisklassen 3-10k. MVH Emil

Köp Canon Eos 400d ca 9000 med kitobjektivet och minne. Eller Nikon D80 med kitobjektivet+ minne ca 12500. / lite dyrare Sen kommer många att säga att du skall köpa Pentax men där är jag lite tveksam med tanke på deras objektivfamilj. Canon och Nikon har bredare sortiment på objektiv.

E.Ljunggren skrev:
vilken är mest lättanvänd ?

Pentax K100D och då får du också bildstabilisering i kameran.

Det finns mer än 100 olika objektiv från 10 till 1000 mm för Pentax så det finns allt du kan tänkas behöva, eller så vet Håkan nått som för mig är okänt?

De är lika bra båda två beroende på hur man ser på saken. Det finns fördelar med båda Nikon har fått bästi test men själv övervägde jag priset och att jag gillade damborttagningsfunktionen som finns på Canonen. Det som skiljer med är kitobjektivet som följer med om man väljer att köpa det med det. Det anses att Nikonobjektivet är bättre Själv kör jag 400d är är mycket nöjd med den.

papi skrev:
Det finns mer än 100 olika objektiv från 10 till 1000 mm för Pentax så det finns allt du kan tänkas behöva, eller så vet Håkan nått som för mig är okänt?

Det där kan vi ju diskutera länge om märker jag. Hur ser det ut med tredjepartszomarna på till pentax? Gå in på t.ex cyberfoto och kolla deras utbud på objektiv till pentax och jämför det med Canon eller Nikon. Svaret säger sig själv.

Titta där de finns fler då, mer än 40 olika Sigma för Pentax på B&H Photo. Billigare originaloptik är det också.

bhphoto.com är förresten ett bra ställa ett handla på i NY och på deras site finns alla priser. Tänk på att det tillkomer ca 8 % i salestax på priset när de skall handla.

Skall inte diskutera mer om detta. Det var ju inte det tråden handlade om. Gillar du pentax och det funkar för dig så är det ok för mig.

Om jag får tycka något så köp någon av de stora canon eller Nikon. D80 eller 400D berodende på budgeten men om du skall hålla dig inom 10.000 då är det nog 400D du skall tänka på i första hand.

papi skrev:
Pentax K100D och då får du också bildstabilisering i kameran.

denna verkar vara ett väldigt intressant alternativ till Canon 350D och Olymus E-500 som jag har kollat på, helst med tanke på bildstabilisatorn. Hur stor nytta gör denna funktion? Sen har den ju tyvärr "bara" 6 megapixlar till skillangd från tex 350D som har 8 mp. Hur och när märker man skillnad på detta?

B.E

Om 400D finns i tankarna tycker jag definitivt du borde klämma på den först...
Själv har jag en 350D, och den är alldeles för liten för mina händer - känns inte stabilt på något sätt. Jag får helt enkelt inte grepp om den. Lite bättre blir det med batterigrepp, men jag ångrar att jag inte köpte 20D när det begav sig. Eller D70 för den delen.

B.E skrev:
denna verkar vara ett väldigt intressant alternativ till Canon 350D och Olymus E-500 som jag har kollat på, helst med tanke på bildstabilisatorn. Hur stor nytta gör denna funktion? Sen har den ju tyvärr "bara" 6 megapixlar till skillangd från tex 350D som har 8 mp. Hur och när märker man skillnad på detta?

B.E

Skit pixlarna säger jag sakt ut.Köp den du tycker sitter bäst i handen och uppfyller dina krav. Bildstabilisering är bra det med men pentax diskussionen får någon annan ta.

FILM) (Linkan71 skrev:
Skit pixlarna säger jag sakt ut.Köp den du tycker sitter bäst i handen och uppfyller dina krav. Bildstabilisering är bra det med men pentax diskussionen får någon annan ta.

Du startade ju själv Pentaxdebatten?
Idag är nog Pentax det mest prisvärda du kan köpa även om det nu skulle saknas nâgot obskyrt objektiv i deras utbud.

B.E skrev:
Sen har den ju tyvärr "bara" 6 megapixlar till skillangd från tex 350D som har 8 mp. Hur och när märker man skillnad på detta?

B.E

Pentaxen har lite bättre dynamisk omfång skulle jag tro (fick mycket bra resultat i tyska Fotomagazin) men i övrigt märks det i princip inte alls.

Någon här på FS berättade om en mässa med utställda bilder i A3 format från 6, 8 och 10 mp kameror. Poängen var att det inte gick att se någon skillnad på bilderna.

Emil ville ha lite råd om vad han skulle köpa. Det är inte lätt att hitta i kamera djungeln idag. Håkan är tyvär en av dom som säger att man skall köpa en viss kamera (naturligtvis den han själv har) men kan inte komma upp med varför.
Jag tycker att du skall titta på Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus. Läs lite om dom olika, tänk på vad du vilken sorts fotografering du mest kommer att göra och gå sedan och titta på dom. Idag finns det en hel del nyheter som tex. bildstabilisering och damm borttagning. Om du vill ha svar om dom olika kamerorna så fråga i forumet för den kameran.
Håkan nämner att Canon har större objektiv sortiment vilket är rätt men jag vet att jag inte har råd att köpa dom flesta pga att dom är väldigt dyra. Själv valde jag bort Canon när jag köpte kamera pga att sökaren var så dålig.(Synen försämras när man närmar sig 50). Sedan hade den inte punkt mätning på auto fokus vilket jag behöver. Så för mig blev det Pentax men för din fotografering så kanske det är en annan kamera som passar bättre.
Lycka till.

Eddie

Gunnar D skrev:
Du startade ju själv Pentaxdebatten?
Idag är nog Pentax det mest prisvärda du kan köpa även om det nu skulle saknas nâgot obskyrt objektiv i deras utbud.

Det var inte jag som staratade pentax debatten var patrik som började prata om pentax. Han pratar också i egen sak då han ägen en pentax, De flesta här på fotosidan pratar i egensak Jag försökte medvetet att INTE göra det utan gav vettiga mina synpunkter på det hela.

Själv sa jag att jag rekomenderar BÅDE NIKON OCH CANON men med tanke på hans budget då faller tyvärr nikon d80 bort :-( Som jag förstått så är det en grymt bra kamera. Sen att jag jag gillar min 400d som nu i hans fall råkade ligga inom hans budget det är väl inte mitt fel?

FILM) (Linkan71 skrev:
Det var inte jag som staratade pentax debatten var patrik som började prata om pentax.

Inte alls och eftersom objektivsortimentet inte heller är speciellt begränsat som du skrev så ville jag kommentera detta.

Pentax har för övrigt ett större sortiment än både Nikon och Canon av optik anpassade för digitalt aps-c fortmat. Billigare, lättare och mindre men ändå riktigt bra.

papi skrev:
Inte alls och eftersom objektivsortimentet inte heller är speciellt begränsat som du skrev så ville jag kommentera detta.

Pentax har för övrigt ett större sortiment än både Nikon och Canon av optik anpassade för digitalt aps-c fortmat. Billigare, lättare och mindre men ändå riktigt bra.

Hmm du tolkar det på ditt sätt och jag på mitt sätt. Vi kommer inte att kunna övertyga varandra så jag finner det ingen anledning att fortsätta diskutera pentax.

Vill du forstätta att använda pentax så varsego:) är du nöjd så fine:) Jag kommer docj inte att gå över till pentax på grund av de orsaker jag angivit och de står jag för.

Denna diskussion håller på att spåra ut så jag har inget mera att säga.

Till Emil har jag att säga. Vilken systemdigital du än köper så är jag rätt säker på att du blir nöjd. Om du håller dig inom dessa två ev tre märkerna.

FILM) (Linkan71 skrev:

Vill du forstätta att använda pentax så varsego:) är du nöjd så fine:) Jag kommer docj inte att gå över till pentax på grund av de orsaker jag angivit och de står jag för.

Jag försöker väl inte få dig att byta märke :)

Informationen var riktad till frågeställaren för att ge en mer objektiv bild av verkligheten. Cyberfoto är inte den enda som säljer Pentax och har långt från inte hela sortimentet på sin site.

Och trådskaparen har säkert blivit klokare....

Personligen skulle jag först och främst titta på ergonomin om jag skulle välja kamera, bildmässigt presterar dom relativt lika om man väljer mellan kameror i samma prisklass. För mej tex är sådana saker som att man lätt kan ställa in både bländare och tid manuellt viktigt - vilket tex inte gick med eos 300d där det bara fanns ett inmatningshjul -. En annan sak som är väldigt irriterande - enligt mina digitala vänner - är damm på sensorn, därför kan en väl fungerande damborttagning vara viktigt, canons lär enligt test inte funka speciellt bra, och nikon har väl ingen? När det gäller utbud av tex objektiv så finns alla man kan tänka sig behöva till samtliga märken, dessutom har tex Pentax en traddition av att konstruera mycket bra objektiv.

Men som sagt tänk först igenom vilken funktionallitet du vill ha och prova sedan vilken kamera som känns bäst i handen, det är mitt råd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar