Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zwiqo

Medlem
Ska ta kort på mycket djur och natur men också lite random prylar (ev fotoblogg som hobby). Tänkte först köpa en begagnad Canon EOS 40D men jag ändrade mig lite och tänkte möjligtvis på att köpa en bra kompakt istället. Har skaffat mig ett "jobb" (sälja tidningar) eftersom jag bara är 14 och inte får ta ett riktigt välbetalt jobb men jag tjänar en del tycker jag (runt 1700kr i månaden om jag tjänar lika mycket som nu) fast jag har nyss börjat så jag vet inte hur mycket det blir framöver. Jag bryr mig mest om att bilderna ska bli bra och tycker det är roligt att ta kort när bilderna blir fina. Bryr mig inte så mycket om inställningar och sånt (har prövat en del på pappas Pentax K-200) så länge bilderna blir fina som sagt. Så vad ska jag köpa? Kompakt eller system?, Vilken då? :S

Kompakt blir nog definitivt billigast och enklast om du bara vill foto, peka och trycka. Kan rekomendera panasonic lx 3 eller lx5 eller canon G11 eller G12, allt beroende på budget.

"djur och natur" kan vara mycket. Ska du fota ödlor i bur eller älgar på 300 meter liksom? Jag törs påstås att om du ska fota vilda djur och få någon kvalitet så är nog 40D:n lämplig. Men det dyra är sedan att hitta ett objektiv med lång brännvidd. Men det beror helt på vad för sorts djur du tänker fota.

Om du inte bryr dig om "inställningar och sånt" så går 40D:n bort - liksom alla systemkameror. Men du kommer inte att få fantastiska bilder om du inte lär dig inställningar, det är liksom det allting hänger på. Man måste i praktiken välja exponering, kameran försöker men kan inte göra jobbet alltid själv.

Det finns kompaktkameror som sägs ge bra bilder exvis Canon S95 (http://www.dpreview.com/news/1008/10081918canonpowershots95.asp), Panasonic Lumix LX5 (http://www.digitalcameratracker.com/panasonic-lumix-dmc-lx5-reviews-ratings-sample-photos/) och Nikon P7000 (http://www.digitalcameratracker.com/nikon-coolpix-p7000-reviews-ratings-sample-photo/). Svenska sajter säljer dessa också.

Med tanke på din ålder och att du inte verkar heltänd på att bemästra en systemkamera skulle jag rekommendera dig att ta en koll på kompaktkamerorna. Det skulle jag gjort när jag var 14:) Systemkamerorna finns ju kvar om du skulle behöva dem senare.

PS Oops såg att Marcus kommit före mig med svar. Men vi verkar rätt samstämmiga i valet.

Jag tror jag ska ta och svälja en stor sten och köpa mig en kompaktkamera. Känns som att jag inte skulle utnyttja alla funktioner och sånt systemkameran har. Visst jag tänker att jag vill ha jättefina bilder men det kan man hitta på google och det räcker gott och väl med en fin kompaktkamera om jag tänker ekonomiskt och smart. Djur är hundar,katter och möjligtvis djur på affärer eller zoon (nära håll).

Låter som ett bra resonemang. Om du skulle bli tänd på systemkameror finns det som sagt nya och bättre om några år också:)

Lycka till!

Jag tror jag ska ta och svälja en stor sten och köpa mig en kompaktkamera. Känns som att jag inte skulle utnyttja alla funktioner och sånt systemkameran har. Visst jag tänker att jag vill ha jättefina bilder men det kan man hitta på google och det räcker gott och väl med en fin kompaktkamera om jag tänker ekonomiskt och smart. Djur är hundar,katter och möjligtvis djur på affärer eller zoon (nära håll).

Om du väljer nån av de kompakter som föreslagits så kommer du troligtvis bli mer än nöjd med resultatet. Det finns ju även superzoomar som är lite större med zoomomfång som skulle kosta massor som systemkamera. Dock så blir det en komprmiss med bildkvaliteten och ljusstyrka.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto