Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ceres66

Ny medlem
Även jag behöver hjälp inför kameraköp.
Just nu funderar jag på om jag skall välja Panasonic Lumix DMC-FZ18 eller Nikon D90. Några fördelar med Panasonic Lumix DMC-FZ18 är ju att den är betydligt billligare och att den känns lite smidigare att ha med sig.

Nikon D90 har jag varit intresserad av att köpa under en längre tid men det är priset som har avskräckt mig hittills. Priset är ju viktigt men om kameran är betydligt bättre så kan jag vara villig att betala. Jag vill inte köpa något som jag inte kommer att vara nöjd med.

Har ni några tips att ge mig? Vilka fördelar ger Nikon D90 t ex. Vad kommer jag eventuellt att sakna om jag väljer Panasonic Lumix DMC-FZ18?

Tacksam för svar.

D90 kommer med säkerhet astt bli alltmera prisvärd. Den är en mycket bra kamera. som reagerar snabbt och framför allt klarar höga ISO värden bättre än ditt andra alternativ. Sen blir det litet att jämföra äpplen och hylsnycklar när man jämför en "superzoom" med en systemkamera. OK panasoniken kan vara en OK resekamera. D90:an kan bli vad man vill i och med att man kan välja optik ur ett stort sortiment. Både Nikons och andras (Sigma, Tamron, Tokina...)

Menar du verkligen FZ18 (som är en utgången modell) och inte FZ38 (som är på väg att fasas ut och ersättas ac FZ45)?

Jag utgår från att du menar FZ38, vilket iofs inte gör resonemanget så himla annorlunda.

Panasonic FZ38 är en mycket bra kamera. I mitt tycke den bästa "långzoomaren" (med reservation för att nya FZ45 är bättre eller det kommit nån annan modell som jag missat). Det man får med en kamera som FZ38 är en kameran i ett relativt smidigt format som kan "allt". Den har både vidvinkel och ganska långt tele, vilket gör att man kan fota allt från landskap till fåglar. Den har även ganska bra makroegenskaper som gör att man kan ta närbilder. Därtill har den faktiskt riktigt bra optik, trots sitt stora zoomomfång. Det låter ju som den perfekta kameran? :)
Får många är det en bra kamera och väldigt många behöver inte mer, men det finns några saker som en systemkamera, exempelvis D90, är bättre på och det är framför allt AF-hastighet och brusprestanda. Detta är två områden där systemkamerorna ännu är helt överlägsna.
AF-hastigheten påverkar mest om man fotar rörliga motiv, men ofta är systemkamerorna bättre på att fokusera i dåligt ljus åxå, vilket gör att de ofta fortfarande kan fokusera när "kompakterna" inte klarar att fokusera alls.
Brusprestandan spelar inte så stor roll om man fotar utomhus i dagsljus, men när ljuset tryter, tex i skymningen eller inomhus så gör det stor skillnad. Därtill finns möjlighet att köpa till ljusstarkare objektiv, vilket ytterligare ökar möjligheterna att fota i dåligt ljus.
Man får även en del andra fotografiska möjligheter, tex kort skärpedjup, snabb seriebildstagning osv.

Priset man får betala för fördelarna som systemkameran har är, utöver det högre inköpspriset, att den är större och tyngre och behöver tillbehör (fler objektiv tex) för att fota makro och tele, dvs ännu mer pengar och ännu mer att släpa på.

Så, kort sagt, så är FZ38 en bra kamera som har bra bildkvalitet, men D90 ger ännu mer möjligheter och ännu bättre bildkvalitet, men till ett högre pris.

Sedan finns det ju en del kompater, tex Panasonic LX3 (eller nya LX5) eller Canon G11 som är mer påkostade än FZ38, med bättre optik och större sensor (men mindre zoomomfång), som är ytterligare ett snäpp närmare systemkamerorna vad gäller bildkvalitet.

Har ni några tips att ge mig? Vilka fördelar ger Nikon D90 t ex. Vad kommer jag eventuellt att sakna om jag väljer Panasonic Lumix DMC-FZ18?
Mitt bästa tips är att gå till en butik och känna på kamerorna. Titta t ex i sökaren (det är ju det man gör när man använder kamerorna...) Det är ganska stor skillnad på sökaren i de båda modellerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar