Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

latti

Ny medlem
Hej, jag kan börja med att säga att jag aldrig tidigare har haft en kamera, men har fotat med kompis kompakt kamera någon gång ibland.

Det jag hade främst tänkt att fota det är när vi kör cross, men även bara gå ut och fota det jag ser, alltså naturbilder.

Jag har satt min budget på max 4000 kronor, har sett att det finns kameror för det på blocket och här på fotosidan.

Kameror jag kollat in är Canon 10d/350d/300d/D30. Fuji S2 pro. Samsung GX-1L. Nikon d70(s)/d40.

Det är hur många kameror som helst att välja bland, därför vänder jag mig till er. Dom som mest fallit mig i smaken är 10d, 350d och s2 pro.

Har läst att objektivet gör mycket också, men eftersom jag aldrig provat några objektiv tidigare, ska jag då börja med ett vanligt kitobjektiv 18-55? Jag tycker om färgrika bilder.

Tacksam för svar!
Tomas

Fota cross, det avgörande kameramässigt isf bör vara seriebildshastighet, hur mycket du boosta ISO utan att bilderna ser skumma ut (om du vill åt låga slutartider, dvs. vill frysa bilden).

Objektiven spelar också in, större aperature på objektiv ger möjlighet till lägre slutartider (iom. mer ljus kommer in), men ger även grundare depth-of-field (skärpedjup?).

En beg. Canon 350d (Rebel X) bör ligga inom din budget, sett de runt 3500:- plus minus någon undreing, och sålänge du känner dig bekväm med ergonomin på den kameran bör det vara ett bra köp.

Mortella skrev:
Objektiven spelar också in, större aperature på objektiv ger möjlighet till lägre slutartider (iom. mer ljus kommer in), men ger även grundare depth-of-field (skärpedjup?).

Tack för ett bra svar! Större aperature på objektiv? Vad menas? är det t.ex f1.4?

Vad tror ni om ett stelt 50mm objektiv?

ja, man kan se sifrorna som fraktioner, så 1.4 är 1/1.4, och 2.8 är t.ex. 1/2.8, så ju lägre siddra där ju större aperature (glömmer det svenska ordet hela tiden).

ett 50mm ger motsvarande 50x1.6mm på en Canon 350d. Om du kan variera din position i förhållande till motorcrossförarna kan det vara ett bra val.

Vet dock inte hur säker Auto Fokusen är på 350d, osäker på seriebildstagningen med och orkar inte kolla upp det :p Men med budgeten du har vet jag inte riktigt vad som annars kan tänkas ligga inom ramarna. (en beg Canon 20d kanske, den har 5fps)

Okej, har för mig att 350d har 3b/s upp till 14 bilder. Så dom andra kamerorna t.ex S2 och 10d är inget att satsa på? S2 2b/s upp till 7 bilder och 10d 3b/s upp till 9 bilder.

http://www.minicross.se/galleri/index.php?showimage=22

Det är ungefär sånna bilder jag är ute efter att kunna fota, vet att det är fotografen som tar korten och inte kameran. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar :)

latti skrev:
Tack för ett bra svar! Större aperature på objektiv? Vad menas? är det t.ex f1.4?

Vad tror ni om ett stelt 50mm objektiv?

Aperture = bländare på svenska

f/1.4 (som exempel) är ett mått på objektivets bländaröppning där f=brännvidden.

Ett 50mm f/1.4 har alltså en bländaröppning på ca 35,7mm (50/1.4=35,7). Det förklarar även varför ett lägre bländartal innebär en större öppning.

Du kan läsa lite mer om det här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bländare

Okej. Canon eos 350d med 50mm 1.8? Vad tror ni? :) Jag kan nog hitta det för cirkus 4000

tack för svaret djb, lärde mig ganska mycket där faktist :)

Jag har ett fast 50/1,4. Enda "nackdelen" är att man måste stå en bit från motivet. Hade gärna haft ett fast ljusstarkt 32 eller något sånt. Eller ändå hellre 20 osv.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto