Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja som nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar också...

Hej!

Är i ungefär samma sits. Just nu har jag min fars gamla systemkamera, Ricoh KR-10 (om jag minns rätt) som har den stora fördelen att den var gratis. Känns också rätt bra att ha som "lära sig"-kamera, eftersom den inte har mycket automatiska funktioner, bara slutartiden kan de fixa själv.

Men nu vill jag ha en kamera som man kan ställa in allt manuellt på (=system?) och som kan fixa det mesta automatiskt om man vill det. Den ska vara lätt att handskas med i början, men tillräckligt avancerad för att man ska kunna ta riktigt bra bilder när man kommit lite längre också. Och så är jag fattig student... Max 5000:- kan min budget stå ut med.

Sedan har jag ingen egen dator, så det känns som om en analog ligger bäst till just nu. Digitala systemkameror är väldigt dyra, eller?

Vad tycker ni? Har kikat lite på Minoltas Dynax 5 resp. 60 som jag läst bra omdömen om, men jag har ju inte så mycket att jämföra med... Kan någon av dess passa mig tro? Eller har ni andra förslag?Läste att de var rätt lika, vad är viktigaste skillnaderna?

Vore mycket tacksam för hjälp!
 
Re: Undrar också...

Armia skrev:

Men nu vill jag ha en kamera som man kan ställa in allt manuellt på (=system?)

Nej, du behöver inte ha en systemkamera för att kunna ställa in allt manuellt. Det finns gott om kompaktkameror som också tillåter detta.
 
Okej!

T ex vilka då? Fördelar/nackdelar mellan sådana jämfört med system? Attans, nu blir det ännu svårare att välja ;-)
 
Julia > Som det redan har skrivits är Minolta A1 ett riktigt bra köp. Kameran har bildstabilisering vilket är mycket användbart. Den har bra vidvinkel och bra tele med bra ljusstyrka. Priset är inom din budget ihop med 1Gbyte minne. Nåt extrabatteri behövs ej, stativ är inte nödvändigt och ingen väska heller, använd en gammal mössa istället. Dessutom är kameran ganska liten, snygg och välbyggd.

A1 ger dig möjlighet att lära dig en hel del om foto och om du vill byta upp dig, då vet du sen vad du vill ha för systemkamera och objektiv baserat på dina erfarenheter med A1. Om du däremot inte vill byta upp dig, då har du en kompetent kamera som räcker i många år.
 
Maria:
Man behöver ju inte egen dator för att fota digitalt, men det är klart att det blir ännu roligare om man själv kan pilla med bilderna i datorn och det är först då man till fullo kan dra nytta av ALLA fördelar som det digitala ger.

En vettig kamera som har manuella inställningar är Canon A95, som vi redan pratat om i tråden. Likalades har A1:an som åxå nämts detta, men en A1 blir ju lite mer än 5kkr om man ska ha minneskort och sånt åxå.

Men en systemkamera ger ändå lite bättre kontroll över tex skärpedjup och så. En begagnad digital systemkamera kan man få för 4000-5000 med en hygglig optik, men du får onekligen mer för pengarna om du köper analogt.
 
Digitalt o dator

Robert:
Jo, ungefär så tänkte jag med, något som jag uppskattar med (lånade) digitalkameror och datorer är ju dessutom att man kan spara korten på hårddisken och ha dem lättillgängligt utan att framkalla dem, för någon gång måste man ju tömma minnet.

Men så småningom, när jag får lön i stället för studiemedel, blir det nog både dator och digitalkamera!
 
Har inte läst igenom hela tråden, har själv precis köpt Canon powershot A95 och är nöjd, har dock inte hunnit vara ute och fotat så mycket än. Har inte haft digital innan och tänkte att detta var en bra kamera att börja med.

Vill sedan om ett år, nästa vår eller så skaffa Canon Eos 350D, men eftersom jag också är student och lever på studiemedel så får det vänta ett litet tag.
 
Varför inte prova en klassiker. Olympus OM-2?
Det finns läget manual(då fungerar den manuellt och exponeringen ser du i sökaren som en pil mellan + och -)
Men den har också Auto läge. Då väljer du bländare och kameran sköter slutartiden.
Ljusstarka 50 mm normalobjektiv finns; Zuiko 1:1,2 eller 1:1,4.

Mycket bra och ljusstarka Zuiko vidvinkelobjektiv finns också 28mm eller 35 mm.

Det bästa kanske är priset. Du kan få kamerahuset för runt 1500 kr. Objektiven kostar under tusenlappen.

En varning. Se till att köpa en kamera som är servad och genomgången (de har trots allt några år på nacken)

Talar bara av egen erfarenhet. Är ingen "kameraexpert"
Lycka till
/Ulf
 
Re: Okej!

Armia skrev:
T ex vilka då? Fördelar/nackdelar mellan sådana jämfört med system? Attans, nu blir det ännu svårare att välja ;-)

Några fördelar med (digital) kompaktkamera:
- STORLEKEN (se bild tidigare i tråden :)
- Priset (både nu och när du vill bygga ut)
- Du kan använda lcdn som sökare (och eventuellt EVFen)
- Diskret (folk bryr sig inte och tror inte att du är Bingo)
- Mindre stöldbegärligt
- Du slipper dregla efter nya objektiv hela tiden (de tillbehör som finns till kompakter, såsom närbildslinser, konvertrar och filteradaptrar, är hyfsat billiga)
- Du slipper spegeldjäveln

Några fördelar med (digital) systemkamera:
- Bättre bildkvalitet (bla genom större sensor)
- Utbytbar optik (se dregel ovan)
- Bättre skärpedjupskontroll
- Oftast lättare att hålla still
- Mycket bättre optisk sökare (men ingen lcd-sökare)
- Coolare och snyggare
- Oftast (men inte alltid) snabbare i hantering och fokus
- Automatiskt OK i rumpan på Fotosidan... MAMA! *fniss*
 
Okej. Tack så mycket alla! Fortsätt gärna tipps och skriva. :)

Föresten, den där A1, hur mycket kostar den?

Jo, det där med systemkamera, jag tänkte inte på det där med att man "mpste" köpa olika optik och sånt till dom. Då stiger priset samanlagt ca 2 - 8 tusen till. :-/

/Julia
 
Det skulle vara kul om någon tillverkare vågade göra en helt manuell digital spegelreflexkamer (typ Nikon FM men med sensor i stället för film).

Om man vill lära sig fototeknik tror jag att manuella kameror är att föredra - det är lättare att förstå samband mellan tid, bländare och avståndsinställning när man tvingas göra det själv. Tyvärr är det så att med nästan allt annat än de dyrare spegelreflexkamerorna är det krångligt att ställa in saker manuellt (oftast går det inte att ens fokusera eller zooma utan motorhjälp).

Det blev ett långt svar, men om du verkligen vill lära dig fotografera tycker jag du ska köpa en billig digital systemkamera. Med en Canon 350D eller Nikon D70 har du alla manuella möjligheter. Jag tror att man som nybörjare klarar sig väldigt långt med den medföljande kit-optiken utan att bli besviken.

/Anders
 
Julia, gillar du att fota och vill kunna utvecklas i detta skulle jag gå direkt på en digital systemkamera faktiskt. Jag har haft en kompakt alliett kamera tidigare som jag tyckte var begränsande. Har man inget att jämföra m så javisst blir det väl hyffsat ibland men jag tycker inte att det går att jämföra m t ex min nya digitala systemkamera, Canon 350D. En bra nybörjarsystemkamera.

Kanske lite för dyr för dig men det finns ju föregångaren 300D också som kanske går att få tag i billigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.