Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja som nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Beroende på hur "trigger happy" man är så räcker ju 512mb rätt långt åxå, på en A95. 200 bilder är ju en del. Men har man råd med 1GB så är det ju inget att knussla om, ingen enorm kostnad som sagt.
Jo, men jag tänkte på att man kanske åker iväg ibland under flera dagar och inte har möjlighet att tömma kortet under den tiden, då är man glad för att man inte snåla med minnet.
 
Tack så mycekt. Men då jag inte har möjlighet att resa långväga för en kamera så måste den antingen finnas i Stockholm eller vara ny. :p
Jag ska gå nu men kommer tillbaka lite senare. Tusen tack änu en gång! :)
 
Utsidan skrev:
Tack så mycekt. Men då jag inte har möjlighet att resa långväga för en kamera så måste den antingen finnas i Stockholm eller vara ny. :p
Jag ska gå nu men kommer tillbaka lite senare. Tusen tack änu en gång! :)

Annars finns det ju postgång ;-)! Klämma på modellerna kan man ju alltid göra i butikerna ändå.
 
sagan skrev:
Jo, men jag tänkte på att man kanske åker iväg ibland under flera dagar och inte har möjlighet att tömma kortet under den tiden, då är man glad för att man inte snåla med minnet.

Helt sant.
I det långa loppet finns det ju mer kostnadseffektiva lösningar på det "problemet", men initialt är ju ett lite större minneskort billigare för att få plats med några bilder till.
 
Canon Eos D30 kan man få väldigt billigt nu. Har haft en sådan tidigare och var väldigt nöjd med den. Så länge man inte ska dra upp bilderna till A4+ så räcker den mer än väl.
 
Dan: Den ska heldst inte vara jättestor. Jag ska helst kunna handskas med den utan att behöva tre mans hjälp. :p
 
Fota med din mammas gamla digitalkamera ett tag till och känn efter vilka behov du har. Välj utrustning beroende på dina behov. Köp en kamera som du tror du kommer bli nöjd med och kör hårt, efter ett tag kommer du att upptäcka att den kameran saknar en del egenskaper som du behöver. Det är då du köper nästa... och nästa... och nästa.......

Lycka till ;-)

http://www.gulnet.nu/
 
Dan: haha okej. Som sagt. Jag är extreeemt Oerfaren på allt vad kameror och ord till fotovärlden heter. :p
Ska jag vara riktigt ärlig vet jag inte ens vad det är. :p
 
dl_4711 skrev:
Jag tänkte iofs mer på portabiliteten...
Den där bilden bevisar inget annat än att du behöver större byxfickor...!

Kan man tänka sig att bära på ett lite större paket och vill vara någorlunda "seriös" skulle jag definitivt satsa på en systemkamera hellre än en kompakt. Inte för att det inte går att ta bra bilder med en kompakt (för det gör det), utan för att systemkameror allmänt ger betydligt större valfrihet längre fram ifråga om tillbehör.

Däremot är jag starkt tveksam till om jag skulle köpa en ny Nikon speciellt i dagens läge, när de nu valt att kryptera vitbalansinformationen i D2X:s råformatsfiler. Jag vill ha full kontroll över de verk jag skapar utan att vara bunden till en viss leverantör för att kunna hantera dem. (I detta fall konvertera NEF-filer och då ha nytta av kamerans vitbalansinformation, vilket om det ska göras i enlighet med EUs nya upphovsrättslagstiftning måste göras med Nikons eller av Nikon godkända program.)
 
Läste OnOff "bladet" till frukost i morse.

OnOff Barkaby har öppningserbjudande på Konica Minolta Z3 för 2998 kr (inkl 64 MB minne). Inte billigast men skönt att handla på hemmaplan i butik för enkel service och ev finansiering (?).

(En eller två hundra kr går att spara vid köp av tysklandsimport..läs Netonnet/Fyndbörsen m fl)

Lägg till ett 512 minne. Minne kostar runt 600-700 kr (jag kör ett 512 minne till min Ixus 40 och det räcker mer än väl).

Sen vid kassan plockar du upp ett batteriladdset som innehåller fyra batterier på runt 2300 eller 2500 mAh (fråga i butiken). Tror dem säljer GP Powerbank på OnOff (?). Pris runt 500 kr.

Summa runt ~ 4200 för en riktigt bra allt-i-ett-kamera på 4Mpixlar.

Lite mer produktinfo på DustinHome;

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070826

Jag var länge inne på denna kamera när den var ny. Gick sedan vidare till Konica Minolta A200 men slutade sedan på en Canon 20D....och en kompakt Ixus till råga på allt. Men jag tycker fortfarande att Z3 är ett bra val och skulle kunna valt denna som "alltid-i-fickan" kamera om inte jag gjort en (mycket) bra Canon-affär.

EDIT: Kommer inte ihåg hur länge erbjudandet gällde men dem började jippot kl 08:00 i morse.
 
Tuen tack för ala goda råd och tipps! :)

Jag vill helst inte ha en begagnad kamera utan vill köpa en ny från en affär. Där kan jag ju få med garantier och sånt. :)
Som sagt, jag är nyörjare, kan inte så mycket, och vill inte bli lurad. :p
 
Hej!

Jag hade samma problem i höstas. Jag var helt ny inför att fotografera och skulle hitta en lämplig kamera. Det viktigaste är att du har en ide vad du ska använda kameran till. Jag gick till en fotoaffär som säljer kameror och andra tillbehör (Jag kände att jag ville prata med någon som var insatt i fotografering och inte allmän säljare). Jag beskrev mina önskemål och säljaren i butiken hittade rätt snart en kamera som han trodde passade mig. Mina önskamål var ungefär:

* digitalkamera
* tänke INTE fotografera kompisar på fester.
* tänker fotogafera porträttbilder (i studio)
* tänker fotografera miljöer (utomhus)
* vill ha många inställningsmöjligheter (jag ser det som ett bra sätt att lära sig mycket om fotografering)
* möjlighet att kunna skriva ut bilderna på fotopapper om jag vill
* ...

Det blev en Olympus C-765 UltraZoom.
Jag tycker att den är en kamera med mycket möjligheter. Om du vill ta närbilder så kan den zooma upp till 10 gånger.

En sak jag inte insåg när jag köpte den var att den är lätt att bygga ut om man vill. Jag har skaffat ett polarisationfilter (för test och lek med himmel och vattenmotiv) till den och det var inga problem.

Igen, det viktigaste är att du vet vad du vill ha kameran till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.