Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag välja som nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Utsidan

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag är en tjej som precis börjat fotografera och tycker att det är jättekul!
Just nu använder jag mig utav min mammas gammla didetalkamera, en SONY cyber-shot. Den är inte särskilt bra.
Jag skulle hemskt gärna vilja få tag på en ny, bättre kamera som även nybörjare som jag kan förstå sig på. Helst inte fööör många funktioner och gärna innom ett lågt pris då min kamera-budget inte är så stor.
Då jag känner mig helt vilse i världen av alla fantistiska kameror ber jag om hjälp.
Vilken ska man välja? Vad ska jag som nybörjare tänka på?
Jag behöver all hjälp jag kan få. Tacksam för svar.
M.v.H Julia
 
haha
Det är det jag inte vet! :p
Jag vill ha en digetal kamera så att jag lätt kan få in bilderna på datorn och så jag slipper framkalla och hålla på om jag inte vill.

Nja, den ska helst inte kosta mer än kanske 4 - 6 tusen.
Jag vet att det är ett VÄLDIGT lågt pris, men som sagt, jag är nybörjare och kan inte lägga ner så mkt pengar på en kamera ännu. :)
 
Digitalt.

Kim: skrev inte ngn på FS en artickel "om att tänka på vid val av digitalkamera".

Julia:
Systemkamera eller kompakt?
 
Tusen tack Kim.
Jag ska titta lite närmare på den lite senare men av det jag såg nu tror jag nog att verkar rätt bra. :)
(Kan ju inget om kameror och sånt så jag får lita på er) :p
 
Erik. Ska jag vara riktigt ärlig har jag inte den blekaste aning om skilnaden. Jag tycker att det är kul att fotografera, mer än så kan jag inte. :p
 
Skillnaden mellan kompakt och systemkamera är stor, kompaktkameran använder en (mycket) liten sensor och man kan därför göra hela kameran mycket liten och lätt med stort zoomomfång.

En systemkamera ger bättre bildkvalitét då den har stor sensor, vilket oxå gör den stor och tung.

Med en systemkamera så kan man byta objektiv, många kompakterkameror erbjuder dock möjligheten att sätta på konverters, vilket i praktiken ger ett annat objektiv.
 
Okej. Eftersom att jag inte är så där överdrivet teknisk av mig kanske jag ska ha den där lilla kompakt-kameran eller vad det nu hette. Eller?
 
Anders: Tack. Den såg ju jättefin ut. Ska kolla upp den. :) Lite väl många knappar att trycka på kanske, sådant kan bli farligt i mina händER. :p
 
Ja, inte sant.

Bra att ha lite pengar över till minneskort, stativ, väska och sånt oxå.
 
Anders: Okej. Jo, det är ju bra med bra bild. :p Jag tycker om att ta närbilder också. Tror du den kameran funkar till sådant? Eller, egentligen vill jag ha en väldigt "mångsidig-kamera" om man nu kan säga så. Eftersom att jag är en nybörjare exprementerar jag väldigt mycket och har inte hittat någon "Favorit-bild" ännu. Därför måste kameran både kunna fota utomhus, innomhus, på långt avstånd och väldigt nära. :)

Lite väl många krav kanske och till mitt pris.. Det blir nog inte lätt.. eller?
 
Kim: Så sant. Men om jag nu lyckas fåtag på en bra kamera. Vad ska man hha för "övrig utrustning" då?
 
A1:an måste anses vara betydligt mer mångsidig än A95:an.

En annan stor fördel med A1:an (förutom redan nämnda saker) är att den har blixtsko, den kan alltså använda extern blixt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.