Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

susanna87

Ny medlem
Hej hej

Jag skulle behöver er hjälp då jag ska köpa en ny systemkamera. Har tidigare fotat med en gammal Canon kamera & jag älskar att vara ute i naturen och fota. Jag är ute efter en kamera som är lite vassare än en nybörjarkamera men till ett bra pris, gärna under 7000:-.
Har fått upp ögonen för Canon eos 700d. Tror ni det är en kamera som skulle passa mig eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand

Sanna

Hej hej

Jag skulle behöver er hjälp då jag ska köpa en ny systemkamera. Har tidigare fotat med en gammal Canon kamera & jag älskar att vara ute i naturen och fota. Jag är ute efter en kamera som är lite vassare än en nybörjarkamera men till ett bra pris, gärna under 7000:-.
Har fått upp ögonen för Canon eos 700d. Tror ni det är en kamera som skulle passa mig eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand

Sanna

Det är inte så enkelt att veta vad som passar. Du måste nog kolla in marknaden lite mer. De flesta kameror är bra idag, och mitt förslag är att du går till butiker (mediamarkt brukar ha framme) som har kameror som du kan känna på, det är viktigt att en kamera känns rätt också. Vidare bör du fundera på vad du kan få för pengarna, typ fler/bättre objektiv, spegellöst hus, osv. Alltså: Googla runt och läs recensioner (helst från användare). Ha inte bråttom om du vill ha en kamera i flera år. Inget fel på ditt förslag, men system är mycket mer än bara kameran...

Hej hej

Tack på förhand

Sanna

Hej Sanna!

Jag vill rekommendera dig den här, en otroligt rolig kamera att fotografera med, liten och lätt med objektiv som ger otroligt skarpa bilder. Fujifilm´s kamerahus och objektiv är mycket välbyggda och det mesta i metall. Jag har själv en X-E1 + X-T1 efter byte från Nikon och jag har verkligen inte ångrat mig. Just nu ett 50-230 på köpet, kanonpaket till superpris.

Lycka till!

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kampanjer/4342/xc-50-230mm-pa-kopet

Det finns ett enormt utbud att välja bland. Du fick ett bra råd att klämma och känna vad som känns bäst för just dig. Alla kameramärken gör bra grejer - vad som är bäst för dig är dels tekniskt och dels hur kameran känns. Ett vägskäl - spegellöst vs klassisk spegelreflex:
1. Så liten som möjligt, behöver inte optisk sökare, fotar inte motiv i rörelse (ffa inomhus) - spegellöst
2. Större kamera, bättre grepp, behöver optisk sökare och fotar motiv i rörelse i sämre ljus - spegelreflex

Till detta kan tilläggas att det ännu är så att objektivutbudet, särskilt begagnat, ännu är störst till Nikons och Canons spegelreflexkameror, så vill man ha vissa objektiv begagnade är dessa att föredra. Annars, skall man bara ha de vanliga - normal- och telezoom spelar det ingen roll.

Du kan läsa på om "single lens reflex" och "mirtorless system camera" på t ex wikipedia eller dylikt för att förstå begreppen bättre. Frågar du här först kan det bli en del partiska inlägg där ena gruppen förespråkar starkt det ena men det handlar om dennes personliga behov.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto