Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

dc_audio

Ny medlem
Jag har fotat Nikon sedan 1972. F, FE, N80, F100 etc. Jag har haft en Nikon D40 i tre ar. Salde den nyligen. Tyckte den var for langsam och gillade inte tre fokus punkter. Optiken var ocksa lite for plastig for min smak.
Jag har tva objektiv kvar fran mina F100 dagar; 20-35 mm/ 2.8 och 35-70 mm/ 2.8. Bada ar D- optik.

Jag vill kopa en ny kamera som har fler matpunkter, skarpare bilder, ar snabbare och om jag valjer att anvanda mina gamla objektiv - kommer balansera dem, da de ar ganska tunga.

Alternativ 1. Kop en ny D3100, salj optik ovan och kop en 16-85 mm eller liknande
Alternativ 2. Kop en D90 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm (ovan).
Alternativ 3. Kop en D7000 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm ovan)

Tacksam for kommentarer.
Halsningar
 
Jag har fotat Nikon sedan 1972. F, FE, N80, F100 etc. Jag har haft en Nikon D40 i tre ar. Salde den nyligen. Tyckte den var for langsam och gillade inte tre fokus punkter. Optiken var ocksa lite for plastig for min smak.
Jag har tva objektiv kvar fran mina F100 dagar; 20-35 mm/ 2.8 och 35-70 mm/ 2.8. Bada ar D- optik.

Jag vill kopa en ny kamera som har fler matpunkter, skarpare bilder, ar snabbare och om jag valjer att anvanda mina gamla objektiv - kommer balansera dem, da de ar ganska tunga.

Alternativ 1. Kop en ny D3100, salj optik ovan och kop en 16-85 mm eller liknande
Alternativ 2. Kop en D90 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm (ovan).
Alternativ 3. Kop en D7000 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm ovan)

Tacksam for kommentarer.
Halsningar

Skulle valt D7000 alla gånger och 16-85 objektivet är grym på en DX.
Har själv haft D90 + 16-85 tidigare.
 
Jag vill kopa en ny kamera som har fler matpunkter, skarpare bilder, ar snabbare och om jag valjer att anvanda mina gamla objektiv - kommer balansera dem, da de ar ganska tunga.

Alternativ 1. Kop en ny D3100, salj optik ovan och kop en 16-85 mm eller liknande
Alternativ 2. Kop en D90 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm (ovan).
Alternativ 3. Kop en D7000 och anvand de tva zoomarna som jag redan har eller 16-85 mm ovan).
Alternativ 1 kan du glömma, den kommer inte att uppfylla dina krav.

D7000 har mycket bättre af-system, bättre sökare och är lite snabbare än D90. Men också lite dyrare.
 
Av kamerorna du nämnar skulle jag välja D7000 om priset inte avskräcker. Eftersom du vill ha en rapp kamera med många fokuspunkter. Annars är ju även D90 en utmärkt kamera, som i mitt tycke är mer prisvärd. Lite långsammare och färre AF-punkter än D7000. Du har ju även D300s som kanske påminner om F100 mer i utformningen av huset (har inte testat båda bredvid varandra så det är bara en känsla) som inte är så mycket dyrare än D7000. Ännu fler AF-punkter, men en äldre AF-modul.

Mycket skarpare bilder än med din D40 lär du dock inte få. Du kommer att få en marginellt högre upplösning, men den blir inte ens så mycket högre som antalet pixlar antyder eftersom D40 har ett relativt svagt AA-filter och dessa kameror (inte helt 100 på D7000, men bilderna jag sett tyder på det) har ett starkare AA-filter.

Ang. objektiv så funkar ju dina nuvarande bra även på dessa kameror, men du får ju en smalare bildvinkel än vad du hade på min F100. Om detta passar eller inte vet du ju bäst själv. 16-85:an är annars en mycket bra optik om man inte behöver ljusstyrkan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.