Advertisement

Annons

Vilken kamera söker jag ? (Köpråd)

Produkter
(logga in för att koppla)

Tunan

Medlem
Hej.

Ägde för ett par år sedan en systemkamera tror det var en Canon Eos 450D om jag inte minns fel. Lärde mig grunderna och fotade en del.

Till slut tröttnade jag då intresset i förhållande till den i mitt tycke otympliga storleken av en systemkamera med objektiv inte gick ihop.

Tyckte det var bökigt att släpa på en kameraväska med kamera och tillbehör när man exempelvis var på semester. Det hela slutade med att systemkameran såldes och en kompaktkamera fick ersätta som i nuläget har ersatts av mobilen.

Är dock inte helt nöjd med detta då jag uppskattar "bra"bilder.

Nu till poängen, utav en slump ramlade jag in på en Leica M9 och började då fundera på om man kanske kunde få tag i en kamera som är något mindre än en "systemkamera" men som ändå levererar riktigt högklassiga bilder.

Är det en kamera med APS-C-sensor jag söker eller vilka är alternativen ?

Fick lite funderingar på Fujifilm X-Pro2 kan det vara något ? Leica är nog både lite för dyr och krävande för mig.

Tacksam för tips

Mvh
Johan

Fuji X-T1 är det alternativ jag kommer att tänka på. Har ingen egen erfarenhet av kameran, men den är det många som har talat varmt om. Ska ha fin bildkvalitet, bra elektronisk sökare och storleken är mindre än en traditionell systemkamera. Även X-Pro 2 som du själv nämner låter som ett passande (om än förhållandevis dyrt) alternativ, tycker jag.

Först - fotar du så att fast optik räcker?
Fuji X100S eller X100T. Beg S kan man få för en 5 000:-, sett på Amazon nya för en 600+ USD. Underbart stycke kamera som går ner i bakfickan på ett par jeans eller en kavajficka (inte lägre tid pga värme / fukt. Perfekt på fester etc, ingen märker att den tar. Googla på nätet så förstår du.

Utbara objektiv?
Utan sökare?
Fuji X-M. Mindre hus än X100, utbytbar optik. M1 ligger beg på en 1 500:-. Nyare versionen M2 ligger nog på e 5 000:-. A1/A2 finns även, lika M2 men med traditionell APS-C sensor med Bayerfilter, vad jag sett på nätet är den nästan i klass med övriga Fuji.

X-PRO2 - ja tack om budgeten tillåter. När vi får se relevanta tester tror jag den slår 99% av det en fullformat kan.PRO1 finns nya till reapris nu och duger den med. Inte kört med den, men den tar ju poäng på nätet, inte bara i fotobloggar av proffs som är "Fuji-ambassadörer".
X-E1/2 - finns, kan inte säga något om skillnaden mot X-PRO annat än lägre pris.

X-T1 är i princip som en Canon F1 / Nikon FE / Pentax mm, reglage för allt, välbyggd. Med 27/2,8 ryms den i en nosmal jackficka.
Dock, den dyrare X-PRO2 tar 2 stilpoäng trådutlösare på avtryckaren och ISO-kontroll/visning i ratten för tid (som Canon F1) - jag mailar Fuji då och då om att X-T1 behöver en eftermarknadslösning för avtryckaren!
X-T2 mumlas det om och spekuleras vilt utan fakta - men om den är på väg är det nog mycket arvegods från X-PRO2 och litet till.

Alla utom X-A1 har samma sensor (PRO2 ny med 24 Mp och ett snäpp i ISO, dynamik etc), de billigare har inte samma mängd av filmsimulering och möjligheter. Googla på tester, jag kan lova att du med speciellt X100 eller X-T1 får ett nytt liv. Jag har kört A1 med kitzoomen 16-55 och håller med vad som sägs på nätet, ett kitobjektiv klart över konkurrenternas. Manuell zoom, bra och bildstabilisering som gör att 1/8 funkar.

Du har själv upplevt det jag förvånas över - att man i princip måste ha biceps och rullryggsäck för att vara fotograf ;-).
I en väska (http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11784064/think-tank/vaeska-skin-chimp-cage) på ca 20*15*10 går det ner Fujinon 18/2,0; 27/2,8; 35/1,4; ett Canon Fd 35-108/4,0 eller ett Samyang 12/2,0; 2 hus X-T1 och X-M1 och batterier, och då har du en utrustning i proffsnivå.

Förutom Fuji ser jag att Olympus ligger mycket nära, M4/3 sensor som gör kamerautrustningen litet mindre än Fuji.
Notera att Fuji har konstant släppt firmwareuppdateringar till gamla modeller, som då ärver en del från nyare modeller eller ger mer funktionalitet - något som de är unika med och visar att de tänker på sina kunder.

-J!

Hej alla !

Tack för alla svar och synpunkter.

Har nu kommit fram till att jag nog ska köpa en x-pro1.

Skulle helst vilja ha en x-pro2 men då den är lite för dyr för mig så tänker jag att det kanske är vettigt att börja med en 1:a (som är förhållandevis billig) för att lära mig kameran och se om detta format är något för mig. Skulle jag bli nöjd så vore det perfekt att bytta till en x-pro2 om kanske ett år då den förmodligen har kommit ner en aning i pris och jag är lite mer säker på min sak och kan då motivera ett högre pris.

Låter detta vettigt eller är jag ute och cyklar ?

mvh
Johan

Ja, se bara till att senaste firmware är laddad.
Jagar du litet tror jag du kan få en ny för ungefär samma som en beg på blocket/Tradera, men när PRO2 släpps och är genomtestad kan beg pris rasa - men du vill väl fota nu, så köp!

-J!

Ja, se bara till att senaste firmware är laddad.
Jagar du litet tror jag du kan få en ny för ungefär samma som en beg på blocket/Tradera, men när PRO2 släpps och är genomtestad kan beg pris rasa - men du vill väl fota nu, så köp!

-J!

Förmodar att man kan ladda firmware själv ?

Har kollat lite på blocket, tradera osv . Ser ut som att man kan få en beg för runt 4000kr. Skulle man kunna få en ny runt det priset skulle det vara riktigt nice. Har sett några priser som ligger i närheten från USA men då åker man väl på moms m.m. Har du kanske några tips på bra sidor där man kan få bra priser ?

Nu så var det handlat och klart :) 3800 ny borde vara skapligt pris i alla fall.

nu får man börja fundera på objektiv :)

Ja Fuji ligger i stark medvind nu, Fujiambassadörer växer fram för varje dag, är väl första gången som inte C/N rekommenderas som första alternativ, mycket med tanke på att servicen för dessa klassiska kameramärken brukar vara ett av dom starkaste själen till att äga dom i hop med mängden tillgängliga objektiv.

Mycket lite kritik mot antalet bilder per laddning, där exempelvis Sonys modeller får stark kritik oavbrutet för det klena batteriet, dom fina objektiven till Fujifilms kameror ser ut att förlåta vissa tillkortakommande, kul i alla fall att andra kameramärken börjar att ta lite plats.

//Bengt.

Tunan - grattis, ett snorbra pris.
Objektiv? Vad skall du ta?
Fujinon 18/2,0 är ett bra vidvinkel.
Samyang 12/2,0 är skitkul och eliminerar behovet av manuellt fokus ,-)
Kitobjektivet 16-55 är bra och inte dyrt
Canon Fd 24/2,8 ger en härlig 60-talskänsla i färger.

Ja, jag är smått förvånad över alla proffs / ½-proffs från olika länder som bloggar över att de sålt/slutat använda sina stora fullformatare utom för vissa jobb. Använder man Fuji så förstår man hypen över kombinationen storlek, möjligheter och bildkvalitet som resulterar i att man tar med sig kameran, jag trodde aldrig jag skulle torska.
Det är i inte långt från samma känsla som att ta upp farsans Leica M3 som överlevt i fält från 60-talet och se att original objektivlock fortfarande sitter fast, efter 60 år.. Sedan får vi se hur elektroniken och kontakter överlever..

Servicen är nog bra. Jag köpte ett 27/2,8 på ebay från ett hongkongföretag, det kom fram med fokusmotorn trasig. Kontaktade Fuji Sverige, skickade in det med handlingar och 1 vecka senare kom det reparerat åter, utan kostnad. Samma sak som när min USA-köpta Canon F1 fick slutarhaveri 1974, ett drygt år efter inköp, Canon Sverige fixade utan kostnad.

-J!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar